Deváté slovo, patnáctá řádka, šestá strana...
Vzpomínáte? Hra vás vyzvala k zadání slova z manuálu a pokud jste neodpověděli správně, ukončila se. Mladší hráči by na to dnes asi koukali s pusou dokořán, ale před lety byly hry chráněny úplně jinak než dnes. Při každém spuštění, často opakovaně a mnohdy vynalézavě. Už tehdy samozřejmě existovaly cracky, ale protože bylo kopírování tak jednoduché, mnohem větší hrozbou bylo kopírování tabulek klíčových slov na kopírkách. Některé hry (vzpomínám například na Maniac Mansion) tak odpovědi obsahovaly na speciálním papíru - text byl například fialově vytištěn na hnědém podkladu, takže byla černobílá kopie nečitelná. Jiné hry používaly "nesportovních" metod, takže se při špatné odpovědi nevypnuly, ale fungovaly chybně (například Sim City mi v pravidených intervalech přivolávalo přírodní katastrofy). Řada novějších titulů používala různé důmyslné "vynálezy" jako otočné kruhy (viz Monkey Island 2 na obrázku), které byly ale spíše na efekt, protože se daly snadno rozložit a zkopírovat. Další hry zase chytře do manuálu umístily informace, které byly nezbytně nutné pro úspěšné hraní nebo dokončení hry - bez receptů kouzel v King´s Quest jste toho moc nesvedli, bez mapy v Crazy Cars II se zase nikam nedostali (v obou případech nebohý pirát zradu netušil a dlouhé hodiny hledal řešení). A v neposlední řadě existovala pozoruhodná metoda nazvaná Lenslok - otravný mechanismus používaný u některých her pro ZX Spectrum (sám jsem ji nezažil, ale musela to být kouzelná pruda). Tehdy jsme skřípali zubama, ale dnes je to krásná vzpomínka, při které nezbývá než zvolat: smrt seriovým číslům! A znovu a hlasitěji: smrt StarForce! Vzpomínáte na nějaké další unikátní metody ochrany proti kopírování? Podělte se v komentářích.
Tento způsob ochrany zcela ustal až v okamžiku masového rozšíření CD mechanik a CD verzí her. Ty bylo dlouho nákladné a obtížné kopírovat, s klesajícími cenami vypalovaček a médií byla ale za několik let prolomena i tato překážka. Dál už to všichni známe. Aniž bych se chtěl pouštět do diskuze o pirátství a současných metodách ochrany proti kopírování, zdržení v listování manuálem mi bylo mnohem milejší než omezení, kterými uživatele legitimních verzí her obtěžují současné metody ochrany.
Mimochodem, ze stejného soudku je video Don´t Copy That Floppy. To přece nemohli myslet vážně! A ještě něco - zavzpomínat si na starý typ ochrany můžete na serveru Replacement Docs se stovkami manuálů ze starých her (užitečné i při hraní abandonware).