Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Středa 03.08.2005, 10:45

Slepá hratelnost

O zdravotně handicapovaných hráčích jsem se tu rozepsal prakticky přesně před rokem - věnoval jsem se ale tehdy pouze problematice leváků a sliboval jsem, že se k tématu později vrátím a zmíním se o hrách pro nevidomé. Což jsem dosud nesplnil a ta správná příležitost se objevila až nyní. Budete se divit, ale her pro zrakově postižené a zcela slepé hráče není vůbec málo, i když to samozřejmě nejsou hry takové, jaké známe my. Věnuje se jim několik specializovaných serverů (AudioGames, AGDev, Whitestick nebo německá BlindSpiele) a nebude vůbec těžké uhodnout na jakém principu jsou takové tituly postavené - místo vizuálních vjemů pracují se zvukem. Zní to jako docela slabá nahrážka, ale existují i velmi zajímavé projekty typu Accessible Quake (v současné době je ve vývoji nadstavba Audio Quake), který přidává do známé střílečky speciální zvuky, jež umožňují hrát hru právě nevidomým. Zajímavé jsou také hry firmy Alchemy Game Studios, která se na tento segment specializuje a hry dokonce prodává. Shodou okolností právě v těchto dnech probíhá v Brně akce pro nevidomou mládež, na které vedou autoři AQ několik workshopů na téma počítačových her (další informace o akci zde). Zajímá-li vás tato problematika, máte jedinečnou příležitost se o ní dozvědět více.

Je tu ale ještě jeden zajímavý aspekt - slepí hráči jsou neuvěřitelně trpěliví a řada z nich je schopna úspěšně hrát běžné hry pouze podle zvuku. Časopis EGM před nějakým časem zveřejnil (bohužel pouze v tištěném magazínu, takže nemohu odkázat) zajímavou zmínku o dvacetiletém Ryanovi Conroyovi, který přišel o zrak ve dvou letech. Mladší bratr ho později naučil hrát Mortal Kombat a Ryan jej brzy začal porážet. A pak i všechny jeho kamarády. Z Conroye se stal náruživý hráč a v průběhu let dohrál přes padesát (!!) her na SNES a PlayStation, zejména mlátiček, ale třeba i sportovních titulů. Jaké je jeho tajemství? "Prostě si zapamatuji všechny zvuky. Jakmile něco slyším, vím co se děje na obrazovce - vím, kdy je soupeř ve vzduchu a kdy se ke mě blíží." Samozřejmě mu dohrání hry trvá nesrovnatelně déle, ovládání se učí dlouhé dny, ale nakonec hru pokoří. Associated Press před pár dny zveřejnil podobný příběh o dalším nevidomém hráči, který poráží hráče v Soul Caliburu 2. Zkuste někdy při hraní zavřít na pár desítek vteřin oči a představit si, že jste slepí. Rychlý game over. A pak si zkuste zahrát nějakou z výše uvedených speciálních her (například Troopanum). Respekt!