Best of 2004 podruhé - Indie hry
Kromě včera zmíněných nejlepších her uplynulého roku se musím alespoň stručně zmínit o jedné "události", která pro mne do určité míry symbolizuje rok 2004. Nezávislé hry. Ty sice existují odnepaměti (dříve se jim říkalo "shareware", dnes se vžilo označení "indie games"), po několikaletém ústupu ze scény však letos začaly znovu zřetelně vystrkovat růžky - částečně snad díky rozvoji internetových platebních systémů, které umožňují skutečně pohodlný a bezpečný prodej přes internet, částečně i díky razantnímu nástupu specializovaných serverů typu GameHouse nebo GarageGames, které tvůrcům nezávislých her slouží jako výkladní skříň. O stále se zvyšujícím zájmu široké veřejnosti o hry jako takové ani nemluvě - řada z nezávislých her je ostatně cílená právě na příležitostné hráče.
Před lety jsem pozorně sledoval produkty Apogee a dokonce si koupil plnou verzi jedné nebo dvou jejich sharewarových her (v ČR je zastupoval Jimaz a byli tam tehdy hodně překvapení, že si 16-letý kluk přišel koupit hru), teď mám ale situaci mnohem snazší - cokoliv si lze velmi pohodlně koupit přes internet. Tak tedy, zde jsou tituly, které mne v loňském roce (podotýkám, že ne všechny skutečně vyšly v roce 2004) z nezávislé scény upoutaly nejvíce a které bez nejmenších pochyb stojí za zpravidla 20 dolarů, které jsou žádány za plnou verzi. Je to výrazně zestručněný seznam her, které mne subjektivně oslovily nejvíce. Kvalitních indie projektů jsem našel daleko více a chcete-li obšírnější servis s větším počtem doporučených her různých žánrů, znovu doporučuji můj článek v aktuálním Score. Tématu se budu věnovat i nadále a v případě kvalitní hry se o ní určitě zmíním.
- BreakQuest - Arkanoid považuji za přežitý koncept. Nemám nic proti motivaci v podobě neustálého vylepšování high score, ale na hratelnosti Arkanoidu a všech jeho klonů (kterých na nezávislé scéně vychází bůhvíproč desítky) mi vadí jeho stereotyp. Postupujete z úrovně do úrovně, ale v podstatě je to stále totéž - boříte zeď na tisíce různých způsobů. BreakQuest je jiný a přesvědčil mne, že lze Arkanoid opravdu zpracovat i v dnešní době zábavně a inovativně - potěší nápaditě navržené úrovně, grafická vypiplanost a rozmanité power-upy.
- Bridge Construction Set - V podstatě symbol nezávislé herní scény! Už před čtyřmi lety byla tato hra masově populární pod názvem Bridge Builder - autoři projekt poměrně bez povšimnutí intenzivně vylepšovali a Bridge Construction Set (jinak také Pontiflex II) už má všechny parametry profesionálního projektu. Jádrem hry, ve které musíte postavit bytelný most je stále bezkonkurenční fyzikální engine, nyní je ale k dispozici mnohem více úrovní, materiálů, 3D engine, editor a další lahůdky.
- Gish - Skutečný skvost a asi nejlepší nezávislý projekt roku, mimochodem od stejných autorů jako Bridge Construction Set. I Gish má excelentní fyzikální engine, přestože je na první pohled obyčejnou 2D plošinovkou. Hlavní postavou je koule dehtu, která mění tvar a může se lepit. Geniální, zábavné, originální - co víc si přát? Těm kdo už projekt znají doporučuji k přečtení pár dní staré Postmortem na serveru GamaSutra (nutná bezplatná registrace).
- Jets ´n´ Guns - Pravidelným čtenářům mého blogu dávno dobře známá horizontální vesmírná střílečka. Přiznám se, že jsem hrál už řadu lepších (pravda, většinou šlo o komerční produkty), ale JnG je kvalitní kousek, který stojí za vaši pozornost už kvůli svému českému původu. Více o mém názoru najdete v recenzi na Tiscali.
- Jewel Quest - Už pěkných pár měsíců hit mezi stále oblíbenějšími puzzle hrami! Geniální koncept na odreagování, kdy bezmyšlenkovitě otáčíte kameny na herním poli, Jewel Quest dovádí k dokonalosti svým příběhem a stále obtížnějšími úrovněmi. Chcete-li klasickou "nekonečnou" verzi stejné hry, pak sáhněte po Bejeweled 2 od stejných autorů.
- Mah Jong Quest - Mah Jong, tradiční japonské "pexeso", je zřejmě nejčastěji vytvářenou indie hrou - důvodem je pravděpodobně skutečnost, že je Mah Jong atraktivní zejména pro příležitostné hráče (což mj. znamená, že skvěle zabaví vaše přítelkyně i matky). Čas od času po něm ale při dlouhých zimních večerech sáhnu i já - solidních verzí je v tomto případě docela dost, Mah Jong Quest i mezi nimi evidentně vyniká, takže pokud vás tato "kultovní" japonská stolní hra bere, zkuste. Mně ovšem v posledních týdnech bohatě stačí tato výtečná flashová verze (šup s ní do bookmarků!) přímo v browseru.
- Samurai - Tahová "strategie", která v roce 2003 vyhrála prestižní festival nezávislých her IGF. Je do značné míry portem úspěšné stolní hry, ale nenechte se zmást - pravidla jsou poměrně komplikovaná a rozhodně rozmanitější než třeba šachy. Vhodné pro dva hráče, ale díky skvělé AI si užijete i sami proti počítači. Tohle sice obecně není můj oblíbený žánr, Samurai si mne ale získal.
- Zuma Deluxe - Na již zmíněném serveru Game House (a jeho sesterském RealArcade) dlouhodobě jedna z nejpopulárnějších a nejprodávanějších her. Není vůbec divu, tenhle logický rychlík (který z nám z dob PS1, kde byl vydán pod názvem Ballistic) je chytlavý skoro jako Tetris. Vřele doporučuji.
Bilancování loňského roku bych na úplný závěr rád zakončil jedním off-topic linkem. Přečtete si poslední Čtvrtek Jana Rejžka z Lidových novin, aneb Letmý přelet nad letošními událostmi v naší kotlině. Ne že bych souhlasil úplně se vším, ale v podstatě to je trefné. A vtipné.