Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Úterý 19.02.2013, 23:31

Zítřejší rande s PlayStation 4

Zítra to přijde. Už ve středu budeme moci nahlédnout do budoucnosti herní branže a seznámíme se s dost možná poslední generací konzolí tak, jak je známe posledních 40 let. Tedy, samozřejmě stále existuje jistá šance, že Sony v New Yorku ve skutečnosti oznámí zlevnění PS3, nové barevné SKU, budgetovou řadu svých her a nějakou další úžasnou HD reedici z PS2, ale všeobecně se má za jisté, že to bude oznámení PlayStation 4. V posledních dnech a týdnech jsem si přečetl řadu úvah a zaručených zvěstí o tom, co Sony zítra oznámí. Co si o tom myslím?

Začnu trochu zeširoka. Kolega Homola na Kriplech zavzpomínal na časy první PlayStation: "Hry za dva a půl tisíce Kč, žádný velký hype, žádné znalosti. Prostě jste jen tak přišli do obchodu, vzali si třeba tamtoho Residenta nebo co a ona to byla zrovna pecka. Tahle zcela náhodná kápnutí na naprostou perlu byla kouzelná." Přiznejme si, trochu si tu ohýbáme realitu, ale v zásadě nadšeně souhlasím. Předinternetová doba měla své kouzlo, informace jsme získávali se zpožděním z časopisů (zaměřených spíše na současnost než na budoucnost), neocenitelná byla šeptanda a dojmy z okruhu přátel a známých. Informace jsou do jisté míry fajn, ale na světě, ve kterém ráno 1. března celý internet analyzuje únorové prodeje Wii U, není něco v pořádku. Dnes může být Pachterem kdokoliv si zamane, bohužel při tom ale často zapomíná na to, proč tyhle informace vůbec kdy začal číst. Na hraní.

Je vlastně docela jedno, co Sony zítra oznámí. Jisté je, že budou lidi nasraní. Amatérští Pachterové očekávají extrémně výhodnou cenu, špičkový syrový výkon, originální gimmick (a nemyslím ten displej na gamepadu, něco dosud neslýchaného!), levný a spolehlivý cloud gaming a samozřejmě rovnou i kulervoucí first-party hry. Nejlépe tak deset, nebo radši víc. Je to naprosto nerealistické očekávání, ale pokud jednu nebo nedejbože víc z uvedených věcí nedostanou, budou nasraní. Sony tuhle situaci (za kterou je jistě sama zodpovědná, to je ovšem na jinou úvahu) nezávidím a také se slzou v oku vzpomínám na časy, kdy jsem se o nových hrách dozvídal z recenze v časopisu. A nebo ještě o pár let dřív, když jsem si hru objednal ze seznamu piráta podle názvu, aniž bych tušil, co se pod ním skrývá. Jak už jsem říkal, předinternetová doba měla své kouzlo.

Snažím se mít realistická očekávání. Taková, abych zítra za žádnou cestu nebyl nasraný. Můj soukromý tip (pochopitelně s vědomím všeho co "prosáklo" na internet) je, že se cenu ani přesné datum premiéry nedozvíme. Věřím, že se dočkáme představení uspokojivého počtu first-party a third-party her. Věřím, že Sony ukáže design nové konzole, ale prozradí jen část specifikací včetně třeba zpětné kompatibility. Věřím, že bude jedním z velkých témat "něco", kde Sony využije své filmové a hudební aktivity (například by se mohly stát součástí PlayStation Plus). Doufám, že se sedm měsíců po akvizici Gaikai dozvíme, jak s technologií hodlá Sony naložit, ale spíše si myslím, že své záměry v tomto směru bude považovat za strategicky významné a odhalení si nechá na E3. Nevěřím, že PS4 přinese nějakou revoluční hardwarovou featuru, pokud tedy za revoluční nepovažujete dotekový displej na gamepadu (já ne). Nevěřím, že výkon PS4 bude "dechberoucí" a očekávám, že bude někde zhruba na úrovní dnešních špičkových PC (viz Crysis 3). Hodně mě zaujal drb o cross-play podpoře s jinými přístroji a v něco takového doufám, protože tu vidím velký potenciál, naopak za značně nedůvěryhodné považuji drby o snaze vyšachovat bazarové hry a o konzoli, která bude muset být neustále připojená k internetu. A v neposlední řadě věřím, že dojde i na kachničky!

Především ale věřím, nebo spíše doufám, že se Sony konečně podaří trefit do černého s marketingem a dokáže své produkty prodat. Musí prezentaci pojmout diametrálně odlišněji, než je zvyklá (viz směšně nudné první odhalení PlayStation 3 v roce 2005). Zcela ostatně souhlasím s tímto sloupkem na GiantBombu (už před týdnem jsem linkoval na Twitteru), podle kterého je největším nepřítelem Sony její vlastní marketingové oddělení. Každopádně, držím palce! Sledujte živě na svých oblíbených webech, start je v půlnoci.