Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Sobota 26.01.2013, 20:16

Zaujalo ve hrách: 26. ledna 2012

Ještě krátce k předchozímu blogu o prodejích Minecraftu. Na Facebooku jej sdílel Re-Play a kdosi (David Vávra) tam v komentářích velmi trefně poznamenal: "Přijde mi to hrozně málo. Když jenom Minecrafak má přes 136k subscriberů. Neříkejte mi, že se na to 109k lidí kouká jenom tak, i když Minecraft nehrajou. Spíš warez." Není co dodat, David si sám odpověděl. Pravdou ale je, že znám i řadu lidí, kteří na Minecrafaka koukají, aniž by hru kdy hráli. Fenomén Let's Play mě v poslední době hodně fascinuje, opatrně se mu snažím přijít na kloub a snad o něm něco brzy napíšu. A ta čísla Minecrafaka  (vedle předplatitelů hlavně těch 25 milionů přehraných videí) jsou opravdu neuvěřitelná a úctyhodná sama o sobě.

Britský Eurogamer patří mezi moje nejoblíbenější herní weby. Tamní zpravodajství mi svou formou moc nevyhovuje, ale mají vynikající tým autorů, mám rád jejich tématické články a když už si někdy chci přečíst recenzi, většinou je to ta jejich. Eurogamer dosud recenzoval hry na mobily a tablety v rámci skromnějšího seriálu App of the Day, teď se redakce po úvaze rozhodla je přesunout mezi normální recenze a bude k nim přistupovat stejně jako ke každé jiné hře. Myslím, že je to správně rozhodnutí, které reflektuje vzrůstající význam mobilních her v našich životech. Hra je hra.

Brzy se tu chystám zveřejnit updatovaný test Wii U, který jsem psal do Score, ale o jednu zkušenost se musím podělit hned. Rozhodl jsem se předat své staré Wii kamarádovi s malými dětmi, ale zároveň mám ještě tři restíky, které bych rád odehrál (Zelda Skyward Sword, Kirby's Adventure a Donkey Kong Country). A tak jsem provedl transfer dat. Není tak zdlouhavý ani otravný, jak se někde psalo, přeci jen je to ale proces, na které je třeba vyhrnout si rukávy: zdrojová i cílová konzole musejí být připojeny k internetu, ideální je mít dva wiimote ovladače (lze je ale přepínat), pak si trochu zavekslujete s SD kartou a je to. Nintendo ovšem tento nudný proces opatřilo úžasnou animací - na Wii se seběhnou Pikminové a s kartičkami v rukou (ty demonstrují jednotlivé uložené pozice a hry) se nacpou do raketky. Ta následně vzlétne a přistane na planetě Wii U (to už jste SD kartu a obraz přepnuli na Wii U), kde Pikminové radostně vybalí "náklad". Blbůstka, ale potěší. Tohle je ten Nintendo "dotek", který máme všichni tak rádi a díky kterému Nintendu odpustíme, že je v online funkcích objektivně zhruba pět za konkurencí.

A ještě malé osobní povzdechnutí nad fenoménem podcastů. Světové i české (nejen) herní weby se dnes takřka neobejdou bez vlastního podcastu, kde zpravidla více či méně strohý webový obsah doplňují komentáři a osobními názory. Nevím, kde berou přesvědčení, že je právě tohle ten správný formát a že jejich názory a komentáře neunese psané slovo. Nemám až tak problém s jazykovou bariérou, ale jednoduše je pro mě neúnosné poslouchat dvouhodinové povídání, které bych dokázal v psané formě zpracovat za dvacet minut, možná i rychleji. Argument, že je podcast určen na cesty, je samozřejmě pravdivý, ale já bohudík necestuju do práce každý den hodinu. Vrtá mi hlavou, proč ještě nikdo nepřišel s webem, který by stručně sumarizoval kvalitní podcasty nebo video seriály typu Pach Attack. Jeden příklad za všechny - před dvěma týdny se Gabe Newell zúčastnil natáčení podcastu The Nerdist a dva díly v souhrnu vydaly bezmála na 160 minut. Některé weby typu VG247 nebo Kotaku z toho dokázaly vytěžit hezkých pár aktualitek (příklad), mě by daleko víc sedělo nějaké stručné, ale zároveň úplné shrnutí, třeba s odkazem na časový úsek. Vnímám fenomén podcastů a respektuju, že tu jde o osobní preferenci, ale jejich obliba mi trochu vrtá hlavou, zejména ve světle Twitteru, díky kterému jsme si informace navykli konzumovat v maximálně stručné formě a s důrazem na rychlost.

Twitter digest:
@notch: So I tried this Omegle thing. pic.twitter.com/KCyVA0N1.
@ID_AA_Carmack: My 8yo programming on the //c pic.twitter.com/MODh0y5y.
@Radiozurnal1: Dva vývojáři her uvěznění v Řecku budou propuštěni! Skvělá zpráva, ale nezapomínejme, že jde o propuštění na kauci, soud neskončil. Rád bych na tomto místě vyzdvihl zpravodajství Radiožurnálu, jehož reportér odvedl skvělou práci.
@XzoneCZ: Právě jsme prodali 500 000. hru. Které herní značky byly nejúspěšnější a jaké žánry nejhranější? Infografika zde: pic.twitter.com/GZ5kQCXEHistoricky nejprodávanější hry Xzone jsou World of Warcraft (27k) a The Sims 3 (22k).
@BenjaminCousins: iOS AppStore sales since '08 $23b, Nintendo software sales since approx then ('13 dollars) $22b. Not apples for apples, but still...
@JimSterling: EA says Dead Space 3 has microtransactions because mobile gamers expect them. Right ... and they're so used to paying $60 upfront too.
@romero: .plan updates were the tweets of the early Internet. We used finger instead of twitter. Twitter is just an iteration of existing tech. Nevím, jestli předchůdce Twitteru, ale blogů rozhodně. Vzpomínáte na plany id Softu? Předběhly dobu.
@botherer
A good way of finding some great writing about games, via the Games Journalism Prizes: bit.ly/TBwy3J. Also, bit.ly/TBwBfE.