Wii U? Za mě spokojenost...
Včera jsme se konečně dozvěděli detaily ohledně letošní premiéry Wii U. Předpokládám, že jste je už zaznamenali, ucelené informace platné pro Evropu najdete například na Games.cz nebo v angličtině ve speciálu na VG247. To nejpodstatnější v kostce: datum premiéry 30. listopadu (12 dní po USA), dvě odlišná SKU (základní a prémiová), devět potvrzených "day one" titulů v čele s New Super Mario Bros. U, Zombie U a Rayman Legends (do března celkem cca 50 titulů), nově oznámená exkluzivní Bayonetta 2, přesná evropská cena už tradičně ve hvězdách (americké ceny: $299 resp. $349 za prémiové balení bez VAT). Tady jsou moje komentáře...
1) Hry - Tohle je asi největší překvapení. Vedle tradiční podpory Ubisoftu potěšil Activision (pro mě osobně ovšem nepříliš zajímavým casual line-upem), Nintendo ale přesvědčilo i jiné firmy a zabodovalo také u indie vývojářů (Toki Tori 2 a Trine 2 vyjdou hned první den). Samo vyráží do boje s dvojicí her New Super Mario Bros. U a Nintendo Land. K tomu dva postřehy - Mario sice nebude majstrštyk, jakým byla Zelda uvedená s Wii, ale pořád je to Mario a svůj díl "práce" si na pultech odvede. Nintendo Land se s každou prezentací jeví lépe (včera jsme se dočkali kompletního line-upu miniher), vypadá nesrovnatelně zajímavěji než Wii Sports a pro mě osobně bude velmi pádným důvodem pro pořízení prémiové edice (viz dále). Wii Sports byl ale geniální produkt pro casual zákazníky a v nemalé míře se podílel na úspěchu Wii, v tomhle ho Nintendo Land nahradí jen stěží.
2) Cena - Doufal jsem, že Nintendo po zkušenostech s 3DS nebude riskovat a pustí Wii U do světa za $250. Nevsadil bych si na to ale ani korunu a udělal jsem dobře. Americkou cenu $299 za Basic bundle se nepokoušejte přepočítávat podle aktuálního kurzu - dle tamních zvyklostí neobsahuje daň a v Evropě jsou z různých důvodů (složitější logistka atd.) ceny vyšší. Českou cenu základní varianty Wii U na úrovni 6990 očekávají jen optimisté, realisticky se bude pohybovat někde kolem 7490, dost možná i více. Nezapomínejme, že v první fázi není nízká cena životně důležitá - minimálně do února bude počet do ČR dodaných kusů omezený a v první fázi zákazníci nejsou na cenu kdovíjak citliví (typicky jde o "early adopters" nebo ty, kterým na ceně nesejde).
Zaujala mě reakce analytika Michaela Pachtera - ten se před včerejškem několikrát nechal slyšet, že by měla být cena realisticky nastavená na $250 dolarů a cokoliv vyššího bude pro Wii U smrtící. Po tiskové konferenci ale (viz jeho Twitter) pochválil skvělý line-up, third-party podporu a cenu považuje za adekvátní s tím, že příští rok Nintendo (poté co uspokojí hardcore hráče) zlevní. I další analytici cenu v podstatě chválí, upozorňují ale na konkurenci na casual trhu - Kindle Fire, iPad mini, zlevněné bundly X360 a PS3 atd.
3) TVii - Tohle stojí za vlastní komentář. Služba TVii (detaily třeba na Wired, viz to video, ale zajímavý je také článek o firmě, která službu pro Nintendo vytváří), která bude ovšem dostupná zatím jen v Severní Americe (bezplatně!), mě moc zaujala. Hodně se v poslední době hovoří o tom, že stále větší počet diváků sleduje televizi s mobilem/tabletem v ruce a používá při tom Twitter nebo Facebook či jiné služby. Dělám totéž, při sledování sportu chci mít po ruce sestavy, statistiky, tweety odborníků i přátel atp. TVii bude fungovat jako inteligentní dálkové ovládání, ale nabídne i sociální funkce a integraci s Wikipedií a IMDB. Není to samozřejmě nic revolučního, stejným směrem míří Microsoft Surface (soudě tedy podle E3 tiskovky) a více či méně podobné featury dokážete vydolovat s iPadem. Nicméně vzhledem k dosavadní pasivitě Nintenda v online funkcích je to něco, co stojí za pozornost. Byť s jistou pachutí v ústech - dočkáme se v dohledné době něčeho takového i u nás?
Pokud jde o sociální funkce, Nintendo se u Wii U snaží nejen dohnat konkurenci (viz článek na Kotaku), ale rovněž i inovovat - drobným příkladem budiž třeba nová startovací obrazovka. Drobnost, ale přesně taková, kterou od Nintenda čekáme. Zcela jiná věc jsou konkrétní online plány, tam toho kupodivu zatím moc nevíme.
4) Co koupím - Nejsem definitivně rozhodnutý, že si Wii U letos pořídím. I kdybych s okamžitou platností přestal kupovat veškerý hardware a nové hry, mám minimálně dva roky co hrát ;). Přesto nejspíš neodolám, v premiérovém line-upu mám čtyři povinné koupě (NSMBU, Rayman Legends, Trine 2: DC a Nintendo Land) a několik dalších nadějí (včetně Zombi U). Pokud do Wii U půjdu, jsem ale rozhodnutý koupit si Premium Pack - za zhruba 1500 korun navíc totiž dostanete nejen hru Nintendo Land, ale taky podstatně více úložného prostoru (8 GB v Basic Packu se mi zdá být na hraně únosnosti), některé ne zcela nezbytné, ale užitečné periferie (GamePad craddle a stand nebo sensor bar) a také bonusový/věrnostní program Nintendo Network Premium. Zde najdete konkrétní parametry obou SKU.
5) Globální šance - Nintendo včerejší prezentaci zvládlo podstatně lépe než tiskovou konferenci na E3. Hodně věcí vyjasnilo, ale stále má před sebou jeden velmi obtížný úkol - vysvětlit obyčejným zákazníkům, že Wii U není "tablet k jejich Wiičku", ale zcela nová konzole. Nová konzole, která má vylepšený výkon, ale je zpětně kompatibilní nejen softwarově, ale i hardwarově (WiiMote ovladače, Balance Board, Sensor Bar...). To nebude jednoduché.
A technické parametry? Výkon? Už v minulé generaci Nintendo dokázalo, že se bez prvotřídního výkonu obejde a Wii v hrubých parametrech jen lehce vylepšilo GameCube. Wii U se dostává "zhruba" na úroveň PS3 i X360 (detailní analýzu přenechám jiným) a je otázkou, zda to stačí. Teď možná ano, ale za rok či za dva, kdy budou na trhu next-genové konzole od Sony a Microsoftu, bude situace jiná. To ale není ten největší problém - zatímco v případě Wii dokázalo Nintendo přijít se skutečně revoluční inovací, u Wii U se nic podobného nekoná. Tablety už tu pár let máme a co je podstatnější, z hlediska ryzí hratelnosti vlastně Wii U není ničím jiným než větším DSkem. Právě to je opravdu zásadní rozdíl mezi Wii a Wii U. A ačkoliv všichni známe schopnosti a vynalézavost vývojářů Nintenda, v konkurenci skutečně next-genových konzolí a v konkurenci mobilních platforem či tabletů (srovnejte se situací na trhu v roce 2006, kdy mělo premiéru Wii) to bude, kulantně řečeno, ještě zajímavé.