Steam Greenlight
Že ve Valve měli problém s výběrem her na Steam se už nějaký čas ví. Celý proces byl poměrně primitivní, bohužel s nejistým a snad i náhodným výsledkem. Nezávislý vývojář napsal do Valve žádost o publikování své hry na Steamu, načež dostal buď požehnání, případně automatickou odpověď o tom, kterak se příslušná hra na Steam nehodí, hodně štěstí, zkuste to zas příště, nashledanou. Můžeme se jen domnívat, co se s žádostmi ve Valve dělo, já sám jsem si (ovlivněn útržkovitými zprávami o fungování studia) vsugeroval poněkud absurdní vizi, ve které kdesi na serveru leží lážo plážo všechny nabízené hry, tu a tam se na ně ve volné chvilce ten či onen zvědavec ve Valve podívá a bez jakýchkoliv pravidel na základě svého subjektivního názoru rozhodne. Nejspíš se mýlím, ale faktem je, že ta rozhodnutí často nebyla ideální - odmítnuta byla celá řada vynikajících her a naopak byly přijaty i tituly, kterým je radno se zdaleka vyhnout (viz kauza). Ve Valve si tyto nedostatky dobře uvědomovali a vytvořili platformu Steam Greenlight, kde moc a zároveň i zodpovědnost výběru her prodávaných na Steamu zcela přenechávají komunitě.
Greenlight je v provozu necelý týden a je tedy zatím trochu předčasné posuzovat jeho efektivitu, obzvláště když Valve sami zdůraznili, že budou systém hlasování průběžně zdokonalovat a upravovat, třeba i na základě návštěvnosti, počtu hlasů a potažmo počtu her, které chtějí týdně či měsíčně přijmout. Nicméně přesto pár postřehů. Předně je třeba se pozastavit nad tím, že během několika hodin na Greenlight umístili vývojáři několik set her (právě ťeď jich je 740). Je zřejmé, že to není běžná kvantita, jsou tu i starší hry a v následujících měsících bude přísun novinek klesat, ale není sporu o tom, že to ve Valve neměli vůbec jednoduché. Je to neuvěřitelný zmatek a je tu obrovské množství odpadu, který byste si nestáhli ani kdyby vám za to někdo platil. Třeba i proto, že vůbec neexistují. Na první pohled to skoro vypadá, že Valve nevytvořili Greenlight proto, aby fungoval, ale aby ukázali, jak šílenou práci s výběrem měli. To se jim určitě povedlo ;-).
Samotní vývojáři k platformě vzhlíželi s velkou nadějí, teď je ale z jejich reakcí na podobu Greenlightu patrné rozčarování. V jistých ohledech byli možná trochu naivní (třeba když očekávali, že za ně teď nezastupitelnou práci s propagací udělá sama komunita), v jiných je kritika oprávněná. V Greenlightu se nedá moc dobře vyhledávat a chybí tu nějaký systém řazení populárních/nových/kvalitních her, třeba po vzoru upvote/downvote na Redditu. Představa, že hráč vleze na hlavní stránku Greenlightu a poctivě tu bude trávit hodiny času vyhledáváním kvalitních her a hlasováním, je v tuto chvíli naivní (existence kolekcí na tom moc nemění). To považuju za velký problém, Valve na to ale mají jiný názor (a netvrdím, že je úplně mimo).
Také samotný vzorec hlasování je obestřen tajemstvím. Je dobře, že není veřejně známý, ale současný stav budí rozpaky. V téhle šikovné tabulce (proč jí vlastně nemá přímo samotný Greenlight?) si můžete přehledně sestavit všechny hry se všemi parametry kromě palců nahoru a dolů (ty jsou pochopitelně skryté). Zatím nejlépe hodnocená hra má rating 22% palců, to je ale dost výjimečné číslo. Pouhá necelá čtvrtina her se dostala alespoň na jedno procento, každý další krůček je ale nesmírně obtížný - desátá nejpopulárnější hra je na sedmi procentech. I když na Greenlightu není žádná expirační lhůta a palce můžou vývojáři sbírat třeba roky, za tohoto stavu nebude snadné dosáhnout úspěchu. Chápu-li čísla dobře a přistoupíme-li na to, že je ultimátním cílem a momentem přijetí hry 100% (což vůbec tak nemusí být - třeba je tu cílem zviditelnit lepší hry, mezi nimiž si pak Valve znovu vybere; docela by to dávalo smysl), pak to odpovídá zhruba milionu návštěv registrovaných (!!) uživatelů Steamu. To bude v podstatě znamenat, že hru na Greenlight musíte umístit alespoň tři měsíce před dokončením a hodně času věnovat její propagaci. Ve výhodě budou vývojáři s širokou fanouškovskou základnou a podobně jako u Kickstarteru bude důležité dostat se na stránky velkých herních webů. Zmínka na Twitteru Notche bude mít hodnotu zlata. Valve tvrdí, že z Greenlightu nechtějí mít soutěž popularity. To mi nějak neštymuje. Zajímavou analýzu Greenlightu sepsala Gamasutra, doporučuji i komentáře pod článkem.
Vymyslet skutečně funkční model crowdsourcingu je obtížné. Ten, který nabízí současný Steam Greenlight funkční není a nezbývá než doufat, že Valve jeho podobu ještě přehodnotí. Předat moc komunitě je skvělá myšlenka, je ale otázkou, zda se neinspirovat jinde. Píše se rok 2012 a na App Store dnes může jít se svou hudbou, filmem či aplikací bez omezení takřka kdokoliv. Proč nejít touhle cestou i na Steamu? Proč neumožnit prodávat svou hru opravdu každému a pak jen řešit, které z produktů stojí za zmínku na hlavní stránce?
PS: Lukáš Macura z Cinemaxu vytvořil skupinu českých her, které tak můžete podpořit svým hlasem. Hodlá jí průběžně updatovat a rozšiřovat.