Zaujalo ve hrách: 27. srpna 2012
Musím se krátce vrátit ke dvěma postřehům z minulého článku. Za prvé technologický web The Verge a jeho připravovanou herní sestřičku Polygon. Herní obsah na The Verge si už teď zaslouží pochvalu, sešla se tu řada skvělých herních novinářů, kteří na "to" jdou trochu jinak (ať už jde o obsah či formu). Jenže launch nového webu, ke kterému má dojít ještě letos, chtějí "podpořit" dokumentem. Svým vlastním dokumentem o přípravě svého vlastního herního webu. Vážně. Už tenhle samotný fakt je k pousmání, ale když jsem shlédnul teaser trailer a posléze i ostrý trailer, moje sympatie k týmu a jejich projektu klesly k bodu mrazu. Fakt se někdo dokáže brát takhle vážně? Nebyl jsem zděšen zdaleka sám a tak si pomůžu kritikou Johna Walkera (jednoho ze zakladatelů Rock, Paper, Shotgun), který to na svém blogu shrnul opravdu pěkně.
Plán natočit si trailer o svém vlastním projektu, se kterým hodlají pokořit herní svět, ten není k smíchu ani k pláči, ten je zcela mimo běžnou realitu. Polygon nakonec ale určitě číst budu, ti lidé jsou čestní, upřímní, extrémně nadaní a schopní přinášet prvotřídní zpravodajství. Jeden příklad za všechny - dnešní velká novinka o Spy Party a jeho nové vizuální podobě. Autor dal článku přesah, vyzpovídal jak designéra Chrise Heckera, tak grafika, kterého si našel a zmínil i zajímavou perličku. Hecker začal vyvíjet Spy Party ve volném čase při práci v EA, kde se podílel na Spore. EA mu dala povolení k práci na vlastní hře ve volném čase, po přímluvě Willa Wrighta získal dokonce i svolení k použití postav z The Sims. Jenže pak přišel iPhone, AppStore a boom mobilních her - na volnou nohu z EA odešla řada zkušených vývojářů, vydavatel znervózněl a modely z The Sims musely zmizet. Teď Spy Party vypadá konečně k světu, tak jak se na tak skvělý a revoluční herní koncept sluší a patří. Moc se na hru těším a prorokuju jí velký úspěch. Hecker prý na dokončení potřebuje ještě rok.
Za druhé se chci vrátit k free-to-play rantu, kdy jsem tvrdohlavě konstatoval, že jde F2P model "proti duchu hratelnosti, tak jak jí známe desítky let". Minulý týden jsem si po nějaké době zahrál pár automatovek na MAME a uvědomil jsem si, že jsem se vlastně docela mýlil. Že právě hry na automatu měly k dnešnímu F2P modelu docela blízko. Designéři automatů museli na jedné straně uspokojit provozovatele heren (kteří chtěli každý večer v kasičkách najít co největší počet mincí) a na straně druhé také hráče (kteří naopak za svůj čtvrťák očekávali co nejvíce zábavy). Řešení? Férová obtížnost, která neodradila začátečníky a adekvátně potrápila ty zkušené. Jak známo, u řady automatů nakonec zvítězili hráči, kteří dokázali "prolomit" herní design a hrát Pac-Mana či Donkey Konga a desítky dalších her i celé hodiny. Ani to ale vlastně nevadilo - běžná populace to nikdy nedokázala a hráči jen získali motivaci k dalšímu zlepšování. A vhazovali další a další mince. Znám to z vlastní zkušenosti, na první pětikačku jsem se nedostal ani k prvnímu bossovi, po pár měsících, stovkách mincí a koukání přes rameno starším a šikovnějším kamarádům, se na stejnou jednu minci dala dohrát celá hra. I pak přitom hra byla zábavná a hrálo se třeba na skóre. Myslím, že by se tady mohli dnešní výrobci F2P her v mnohém inspirovat.
Ke stejnému tématu bych ještě přidal skvělý článek Fall of Angry Birds, který by si měli povinně přečíst všichni vývojáři mobilních aplikací. Autor tu konstatuje zajímavý nepoměr v žebříčcích na AppStore - zatímco mezi placenými aplikacemi je Angry Birds Space na třetím místě, mezi nejvýdělečnějšími aplikacemi je 43. resp. dokonce až 89. (to v případě iPadu). Jistě, před ním je pár jiných placených aplikací včetně drahého Minecraftu (to je ale fenomém sám pro sebe), jasně to ale ukazuje, že dnes AppStoru dominují F2P hry. V další části článku jsou tipy na efektivní monetizaci a v závěru pak pár čísel, které dokazují jak šílený byznys mobilní hry jsou - ty nejlepší vydělávají stovky tisíc denně. Pokud se nepletu, čeští vývojáři se z velké části stále snaží prosadit v prémiovém modelu a prodávají své hry za dolar. Myslím, že je to chyba.
Twitter digest:
@aluc4rd: Jedna z nej her na DS - The World Ends with You - je na iOS: http://bit.ly/NwC8v0 za prémiovou cenu $17,99. Square Enix se zbláznili.
@spacejunker: Ak si odmyslite prasarny, tak sa CZ Mario reklama hodi aj na bagety. Tak pod, vic sunky, vic majonezy, pod do mna. BOOM Hame! Reklama k vidění tady. Možná hru prodá, o tom žádná, ale jako náruživý hráč Maria se teď cítím trochu jako idiot.