Zaujalo ve hrách: 22. srpna 2012
Ač se mi hodně líbí moderní design The Verge a uznávám, že se zejména na delší témata hodí opravdu skvěle, herní zprávy konzumuju přes nepřekonatelně přehledné RSS a stále taky preferuju strohý old-schoolový blogový formát. Mám radost, že teď zažívá jakési obrození - hodně pozitivně hodnotím blogovou komunikaci PlayStation (na jejich blogu je navíc skvělé, že jsou v komentářích zvýrazněné příspěvky vývojářů), jasnými klasikami jsou pak notoricky známé VG247 a Rock, Paper, Shotgun, případně nedávno rozjetý indie web Hookshot Inc. A přibývají další - síť Eurogameru teď vedle výše zmíněných spustila další web Outside Xbox, vizuálně velmi primitivní, ale obsahově moc zajímavý web věnovaný Xboxu 360. Když se tak dívám na české herní weby, musím se ptát, jestli by nebylo po něčem takovém poptávka i u nás. Co myslíte?
Je to jen třináct měsíců, co si EA koupili PopCap. Třináct hodně tichých měsíců, během kterých jsme se (pokud se nepletu) nedočkali žádných nových produktů (o nových IP nemluvě) s výjimkou několika portů a drobností na Facebooku. To se trh opravdu tak změnil? Že by lidé nekupovali ani ty prvotřídní casualovky od PopCapu? Zdráhám se uvěřit, ta souvislost s prodejem firmy EA je až příliš podezřelá. Teď se po dlouhém mlčení firmy téměř současně objevily dvě zásadní zprávy a jak na svém Twitteru správně podotkl George Broussard (o jeho manažerských/vývojářských schopnostech si myslím své, ale v poslední době je to jeden ze zajímavějších vývojářských účtů na Twitteru), není náhodou, že PopCap oznámil pokračování Plants vs. Zombies jediný den před hromadným propouštěním. Je pravdou, že to alespoň udělali poměrně lidským způsobem (je-li tedy něco takového možné) a souvislost s EA samozřejmě hlasítě odmítli. Z vývoje v PopCapu je mi dost smutno, tahle firma měla opravdu našlápnuto a deal s EA jí zjevně neprospěl. Nebo to tak z venku alespoň vypadá.
Ve světle událostí minulého týdne (nový díl Command & Conquer vyjde jako free-to-play) a následné kritiky chci znovu věnovat alespoň pár vět tématu, který by si zasloužil velký článek, ne-li celou knihu. Úspěšnost free-to-play modelu je evidentní a nepopiratelná, pro učité projekty na určitých platformách jde prakticky o jediný realistický obchodní model, ale to neznamená, že budu free-to-play milovat jako hráč. Nenávidím ho. Nenávidím ho z jednoho poměrně prostého modelu - z podstaty věci totiž F2P vedle zábavy staví před vývojáře problematiku monetizace. Někde je agresivnější, jinde méně, ale fakt, že si ve hře nakupujete/odemykáte herní obsah, negativně ovlivňuje její zábavnost. Proč? Inu, protože vývoj her není charita a jakýkoliv model monetizace je vymyšlen tak, že se snaží co nejvíce hráčů motivovat k útratě co největší sumy peněz. Což jde proti duchu hratelnosti, tak jak jí známe desítky let. Jsou tu ale i jiné aspekty, například náklady. Za klasickou premium hru utratíte maximálně 1500 korun, případně platíte měsíčně nějakých 300 korun, u F2P ale žádný strop neexistuje a lidé v mém okolí, kteří tráví čas u F2P her, hrají buď lážo plážo víceméně zadarmo, nebo do ní investují tisíce korun. Jejich volba, namítnete. A máte pravdu. Opáčím ale, že pak u kompetitivních her nelze hovořit o fair play, protože jde úspěch ve hře ruku v ruce s tím, kolik do ní investujete peněz. Vývojáři se tím vlastně ani netají a v podstatě na tom staví část své monetizační strategie. Takže tak, z pohledu hráčů je free-to-play zlo.
Twitter Digest:
@moolker: Na téhle mašině ve Funspotu, NH, uhrál Billy Mitchell první perfektní skóre v Pacmanovi (3,333,360). http://yfrog.com/ob6y4ppj Taky jsem tam vloni plánoval cestu, ale od Bostonu je to ještě celkem daleko a bohužel to nevyšlo. Velká závist, do téhle kultovní herny se nicméně ještě určitě podívám.
@georgeb3d: Ha! I was just informed that Zynga actually *did* have a Minecraft clone going (cancelled now). Told it looked identical. MineVille!
@Polytron: ZYNGA approached us to port FEZ to mobile. we politely refused. so, look forward to Zynga's FEX any day now, i guess. FezVille! Někdo další? MachinariumVille?
@jaroslavfaltus: Asi jsem se dostal do stádia, kdy už hry nehraju, jenom o nich čtu. Je to dost smutný, doufám, že věda najde lék. Třeba 30-hodinový den. Nevyhnutné stádium. Mimochodem, čekal jsem, že s narozením potomka přijdu i o ty zbytky čas, ale prvních pár měsíců ho bylo paradoxně habaděj. Prý to brzy skončí...
@Polygon: Reminder: You can subscribe to all the @Polygon coverage with this handy RSS link http://vrge.co/AiAgeL Pro mě naprosto zásadní featura, konečně můžu tenhle skvělý web smysluplně konzumovat. Třeba se bude ještě někomu hodit.
@martinbalhar: Z komentářů na @games "...Internetový pirát není nic jiného, než racionálně smýšlející jedinec usilující o svobodu.."
@brada_cz: pujdu se hodne opit, ale nejdriv tu hru z aukra za 50,- zavru do trezoru t.co/aDGBvvk6. Takže se i na Aukru vážně dá koupit něco takového? Fíha.
@PlayStation: John Cleese lends his voice to Smart As http://bit.ly/QXzSlp PS Vita's newest social brain training experience. Herními weby tahle hra a novinka o ní prolétla celkem bez povšimnutí, tak připomínám alespoň tady. Klon Brain Age? Zíív. Klon Brain Age namluvený Cleesem? Joo!
@minitrollcz: Kaslete na UK a kupujte hry od Cenegy. Podporte sveho lokalniho prodejce. Aktualne nabizi спящих собак. Kdo z vas, panove, na to ma?
@HIDEO_KOJIMA_EN: Since I've getting requests showing the photo of my secretary, so here you go. http://pic.twitter.com/To3qfbyN Konečně po čase zase zajímavý příspěvek na Twitteru Kojimy. Nebo ne?
@notch: I love the game dev industry. Every single person in it is at least a little bit insane, which makes it very entertaining. Velká pravda!
@BenKuchera: Games should come with "Games for Windows Live" stickers that are like the "May cause cancer" warnings on cigarettes. :-/ Trefné.
@davesade: Větší respekt není snad možné složit - System Shock na 3333 obtížnost: http://bit.ly/QpO6a4 (Detail - limit času 7 hodin, dohráno za 5:52). Respekt.