Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Úterý 24.07.2012, 14:16

Dohráno: Thomas Was Alone

Cílem následujícího textu je vás přesvědčit, abyste si Thomas Was Alone koupili, případně alespoň zkusili demoverzi (protože pak si hru téměř jistě koupíte taky). Mike Bithell si vaše peníze zaslouží. Nechce jich moc, sotva dvě stokoruny, ale za ně dostanete kvalitní a poměrně přímočarou logickou plošinovku, jejíž zásadní předností je příběh a především forma jeho vyprávění. Ačkoliv se totiž samotná hra jako celek nejspíš nemůže rovnat geniálním dílům jako jsou Braid nebo Limbo, právě díky zprostředkování děje se jim zcela vyrovnává v emotivnosti a osobitosti.

Mike Bithell přes den pracuje jako hlavní designér sociálních her v Bossa Studios. V noci si pak vytváří svoje vlastní hry (takhle alespoň sám sebe charakterizuje na svém Twitteru). Před dvěma lety napsal flashovku Thomas Was Alone, která byla "docela fajn", ovšem v záplavě kreativní konkurence se příliš neprosadila. Mikovi se to ale nějak rozleželo v hlavě a rozhodl se, že se nevzdá. Pustil se do vývoje plnohodnotné indie verze a odradit se nenechal ani neúspěšnou jarní kampaní na IndieGogo. Vytrval.

Pokud jde o hratelnost, Thomas Was Alone je hra, jakých už jste nejspíš hráli spoustu. Z těch starších bych vzpomněl Lost Vikings, Humans, Gobliiins, Furry of the Furries (tu si pamatuju asi jenom já, měl jsem jí moc rád) a do jisté míry i Lemmings, z dnešních indie kolegů třeba Toki Tori, Trine a případně i chystaný Gilbertův The Cave. Co mají společného? Všechno to jsou logické plošinovky s několika hratelnými postavami, které disponují odlišnými schopnostmi. A právě na jejich šikovném kombinování je jejich hratelnost postavená. Thomas Was Alone tuhle mechaniku aplikuje poměrně rutinním způsobem - hra plyne naprosto hladce a přímočaře, není přehnaně jednoduchá ani složitá, ve stovce úrovních postupně představuje nové prvky a popravdě řečeno ani ničím nepřekvapuje.

Kouzlo Thomas Was Alone se ukrývá ve zpracování. Místo svalnatých vikingů nebo pohádkových rytířů tu přepínáte mezi kostkami. Jedna umí skákat výš než druhá, jiná umí plavat, další funguje jako trampolína. A tak dále, všechno v naprosto strohé a minimalistické grafice! Kdybyste si vypnuli zvuk a nečetli titulky, nejspíš byste řekli, že to je slušně vyladěná freewarovka a kdybyste měli velkorysou náladu, možná byste za ní těch deset dolarů i dali a příliš toho nelitovali. Jenže! Jenže jste si zvuk nevypnuli a posloucháte k tomu podmanivý soundtrack. A do něj vám britský komik Danny Wallace (znáte z Assassin's Creed II, kde namluvil hlas Shauna Hastingse) sugestivně a osobitě vypráví příběh o tom, co kostky cítí, jaké vlastně jsou a co chtějí dokázat. Viz trailer dole pod textem. Wallace i díky inteligentně napsanému scénáři naprosto exceluje a vůbec bych se ho nebál dát na stejnou úroveň jako Stephena Merchanta, který namluvil Wheatleye v Portalu 2. Což je, pokud jste Portal 2 nehráli, obrovská pochvala. Thomas Was Alone je důkazem toho, jak zásadně důležitý je ve hrách příběh a jak může z dobré hry udělat skvělou.

Doporučená četba a odkazy:
Skvělý soundtrack Davida Housdena je ke koupi a částečně k poslechu (za vaši cenu, minimálně ale 90 korun) na Bandcampu. Tady je moc pozitivní recenze. * Recenze na Hrej (9/10), další hledejte na Metacriticu (80/100). * Hodnocení hry v podání filmového scénáristy, škoda že neobsahuje spoilery, rád bych si přečetl konkrétní názor na příběh. * AMA chat s Mikem Bithellem na Redditu. * A jedno vtipné Making of video ;-).