Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Úterý 11.09.2012, 19:16

Zaujalo ve hrách: 11. září 2012

Valve oznámili Steam Big Picture. Po svém, jak je jejich zvykem. Nějaký čas bylo docela těžké odhadnout, o co vlastně jde, ale po včerejšku je to jasné - viz oficiální video a web. Jde o interface Steamu přizpůsobený použití na televizi v obýváku, tedy v situaci, kdy nesedíte u počítače, ale na gauči. Místo klávesnice a myši můžete použít ovladač... no a to je v podstatě všechno. Oficiální video neslibuje mnoho, ale už jen příslib funkčního a intuitivního prohlížeče internetu (doslova v traileru padne "web browser for TV that doesn't suck") zní docela sexy, což mi nejspíš potvrdí všichni, kdo zkusili nebo zkouší surfovat na Xboxu nebo PS3. Klíčem je zjevně originální způsob ovládání gamepadem, o kterém Edge v dnešních hands-on dojmech píše, že má sice daleko k přirozenosti klávesnice a myši, ale že je "dosud nejlepším kompromisem". Big Picture chápu jako příjemnou novou featuru, kterou ale osobně nejspíš nevyužiju a nemyslím, že nějak zásadně zamíchá kartami rozdanými v herní branži. Jistě se najde část hráčů, která Big Picture přivítá s nadšením, ale majorita hráčů zůstane v klidu. Souhlasím v tomto směru s tezemi v článku PA Reportu, který shrnuje pár překážek a dodávám, že by teď měli zpozornět všichni vývojáři a do svých her na Steamu implementovat ovládání gamepadem.

Jako velký fanoušek Tetrisu jsem si s velkým zaujetím přečetl úvahu How we lost Tetris na webu Keitha Burguna, který zajímavě bloguje o designu. Burgun vzpomíná na původní koncept Tetrisu a tvrdí, že hru i malé změny v jeho pravidlech zkazily - konkrétně možnost vidět více budoucích kostek (v původních pravidlech byla vidět jen ta příští, v různých oficiálních hrách to bylo až sedm), dále možnost podržet si libovolnou kostku, která se hráči v daném okamžiku nehodí, pak možnost nekonečného spinu při položení kostky (tj. pokud dostatečně rychle otáčíte kostkou, můžete čekat donekonečna) a nakonec tzv. 7-Bag, kdy hra "sype" kostky tak, že do pomyslného pytle hodí všech sedm typů, pak je náhodně vybírá a po vyprázdnění vygeneruje nový pytel (tj. mezi dvěma stejnými kostkami může být maximálně tucet jiných). Je to pozoruhodný námět na diskuzi pro jejíž kontext je nutné znát existenci tzv. Tetris Guidelines (před lety jsem psal zde). Já se závěry Burguna souhlasím, byť nijak radikálně - můj nejoblíbenější díl je Tetris DX na GBC (hraju jej dodnes), který byl ještě ze staré školy, rád mám ale i některé novější díly včetně Tetris DS nebo Tetrinetu, které pravidla pozměnily velmi citlivě, případně nabídly základní režim pro konzervativní hráče a vyřádily se v jiných.

Twitter Digest

@shahidkamal: My mission is to make the PS Vita the #1 destination for indie games. Shout if you need us to help you make that happen. Tento člověk je zaměstnanec Sony a podle jeho tweetů je schopen pomoci s portem iOS her na Vitu či PlayStation Mobile (o kterém tvrdí, že je triviální). Třeba to někteří z CZ/SK vývojářů využijí...
@idSoftware: Behold: the original master disks for DOOM: yfrog.com/nvo42akj. Kus historie!
@notch: Pictures and video from the .party(): secretblackfedora.com/pax/. Takovéhle akce pořádá Mojang. A takhle paří Notch. Mají na to, tak proč ne...
@blixak: Exkluzivne: Proc Rekove zatkli ty kluky z Arma 3 tymu. Rekli, ze to fotej pro BIS. #cernyhumor