Zaujalo ve hrách: 26. května 2012
Jak se vám líbí myšlenka, že byste u hry najednou přerušili hraní, byli nuceni shlédnout reklamu (případně celý reklamní blok) a teprve pak pokračovat? Přesně tuhle vychytávku si nyní patentovala Sony. Myslím (tedy doufám!), že nikdo není tak šílený, aby to zkoušel u komerčních her za peníze, ale jako další free-to-play byznys model mi to připadá naprosto v pořádku. A dokonce to ani není nic nového pod sluncem, na iPadu jsem si nedávno zdarma stáhnul hru FastBall 2, kde je jednou za čas hra přerušena krátkým videem, po kterém se jednou ikonkou přesunete k propagovanému produktu a druhou pokračujete v hraní (jde o reklamní platformu AdColony). Reklamní obsah je relevantní, otravuje vlastně méně než všudypřítomný banner, hraní přerušuje výhradně mezi levely a pokud vás to štve, máte jednoduchou alternativu - koupit si za dva dolary placenou verzi. To je myslím víc než akceptovatelné, jen se opovažte tohle implementovat do placených her!
Ještě před E3 se severští vývojáři setkali ve švédském Malmö na Nordic Game a Gamasutra přinesla (zatím) tři zajímavé reportáže z vybraných přednášek. Randy Pitchford tu hovořil o zkušenostech Gearboxu s vývojem a poznamenal, že nevidí nic špatného na práci na zakázku (resp. na práci na IP, které sami nevlastní) - v Edge pak ze stejné přednášky vypíchli zajímavou historku o tom, jak Randy přesvědčil Gabe Newella, aby mohli udělat datadisk pro Half-Life a pak úspěšně usmlouval u Sierry na projekt víc peněz, než si představoval (chtěl $650k, řekl si o $2m a dostal $900k). Dále čtěte pro mě nepříliš zajímavé Willisovo postmortem Rage a hlavně skvělou přednášku Phila Fishe (+ další výtah na webu Edge) o inspiraci Fezu. Podrobně tu zmiňuje, jak jej ovlivnil Fumito Ueda (Ico, Last Guardian), ale pro někoho možná překvapivě také Dieter Rams, slavný designér produktů německé značky Braun. Citoval i jeho slavné desatero dobrého designu - najdete jej na Ramsově stránce na Wikipedii a mohu jenom doporučit. Vedle industriálního designu jej lze směle aplikovat i na hry!
Seriál Ask Me Anything na Redditu je fantastický - na otázky tu odpovídají lidé zajímaví mnoha různými způsoby. Mohou být zajímaví svým osudem (slepec), svým zaměstnáním (dlouholetý zaměstnanec McDonalds), a nebo jsou prostě jenom slavní (Louis C.K.). Někdy je to slabší, ale prakticky každý den tu najdete dobrý "chat" a poměrně často se týkají i herního byznysu, z podstaty konceptu IamA často lidé, o jejichž zaměstnání se toho moc neví (typicky třeba testeři nebo jako zrovna dnes Gamemaster WoWka). Včera na otázky odpovídali dva designéři Zyngy. A bylo to zajímavé - snažili se upřímně obhájit Zyngu, její hry a kritizované praktiky. K zodpovězení otázek dostali od zaměstnavatele svolení, což ve mě vzbuzuje trochu nedůvěru (zcela chybí jakákoliv sebekritika a negativní postřehy), ale čert to vem, jejich odpovědi jsou fakt inspirativní a přiznávám, že mi Zyngu v jistém ohledu zlidštily. Trochu. A je tam i pár zmínek o technické stránce vývoje a podobně. Čtěte.
A když už mluvím o hrách na Facebooku a jsem alespoň trochu pozitivní, co pochválit pár tamních herních novinek? Jednak je to Jetpack Joyride - facebooková verze populárního iOS hitu. Pokud jste mu přišli na chuť, určitě PC verzi vyzkoušejte. Oba porty jsou totožné a subjektivně mám přitom pocit, že by na PC mohlo být dosažení rekordu jednodušší - klikání myší je o chlup přesnější než prstem, který vám navíc na displeji občas překáží. Pravda, svůj pradávný a naprosto náhodně dosažený rekord z iPadu (6065m) jsem nepřekonal, ale taky jsem tomu moc nedal. Zatím totiž chybí propojení žebříčků, tak jak to má třeba Bejeweled Blitz. Snad to Halfbridge Studios brzy napraví. Z dalších her stojí za zmínku Angry Birds (před pár dny se z bety stala ostrá verze) a především Romerův Ghost Recon: Commander, který je jednou z těch nemnoha Facebook her, jež by mohly zaujmout i hardcore hráče. Zkuste to, odlišnost od Farmville poznáte už po pěti vteřinách ;-). Update: A ještě jsem rozjel Chess With Friends - chcete-li to zkusit a stačí vám tempo tah/den, vyzvěte mě.