Všeobecné | Středa 23.05.2012, 17:44
Dohráno: Insanely Twisted Shadow Planet
Prominentní člen loňské Summer of Arcade na XBLA se v dubnu dostal konečně také na PC! Ke koupi je za obvyklou indie cenu třeba na Steamu, ale pozor - hru vydává Microsoft a vyžaduje tedy Games for Windows Live, což je docela problém. Po nějakém čase jsem se s GfW zase musel pustit do křížku a konstatuji, že se pranic nezměnilo. Služba je stále plná nepochopitelných bugů, o hloupých překážkách, které Microsoft znovu a znovu hází nebohým zákazníkům pod nohy, ani nemluvě. Nicméně bez ohledu na tohle šílené DRM se pojďme podívat na zoubek hře. Koneckonců, nic vám nebrání po roce sáhnout po původní XBLA verzi za 800 bodů.
Svoje zalíbení v Metroidvania hrách už jsem tu před časem zmiňoval a Insanely Twisted Shadow Planet je typickým zástupcem tohoto subžánru. Tyhle 2D plošinovky jsou charakteristické tím, že neběháte jen zleva doprava ze startu do cíle. Pohybujete se ve velkém "bludišti" plném nástrah, nepřátel, překážek a uzamčených dveří, ke kterým se často musíte vracet s klíčem či dalšími předměty. Druhým poznávacím znamenám je pak vývoj hlavního hrdiny, který se postupem času zdokonaluje a rovněž se rozšiřuje repertoár jeho schopností. Tedy žádný tunel, žádná lineární jízda po předem stanovených kolejích, žádná stereotypní postava. Pořádná výzva, relativně svobodné hraní a rozmanitá hratelnost se svěžými nápady.
Zmíněná charakteristika do puntíku platí i pro ITSP. Jednotlivé části jeho velkého bludiště jsou odlišené (svět podvodní, ledový, industriální), což má své opodstatnění i v hratelnosti, kdy si třeba v podvodní části pohráváte s proudy a ucpáváte trubky. Úžasnou vlastností „metroidvania“ her je neustálý přísun nových schopností, které jsou šikovně integrovány do herní mapy. Zpočátku například v podzemních jeskyních narážíte na závaly kamení, kterými se ale můžete probourat až později, když získáte speciální cirkulárku. Obavy z častého vracení hoďte za hlavu, hra je šikovně redukuje nejrůznějšími zkratkami. Jsou to nesmírně jednoduché, ale účinné principy a ITSP v tomto směru patří mezi absolutní špičku zmíněného subžánru, který přitom na PC není nijak bohatě zastoupen, což hru činí ještě atraktivnější. Je bohužel škoda, že hra v druhé polovině viditelně ztrácí dech a že ani délka není nijak úctyhodná, byť těch 4-5 hodin není za ty peníze ani nikterak málo.
Abych to alespoň trochu vyvážil, ještě přidám dva pozitivní postřehy. Za prvé mě zaujalo, že tu zcela chybí příběh a kromě několika úvodních vět vysvětlujících základní principy ovládání tu po celou dobu nepadne ani slovo, což je vzhledem k rozmanité herní mechanice celkem odvážné. Na všechno si musíte přijít sami, ale hra vám jde intuitivním designem hodně naproti. A pak je to vizuální styl vytvořený Michelem Gagném, jehož představivost je úctyhodná. Surreální zpracování neznámým hnusem zamořené planety hlavního hrdiny (kterého až na pár vzácných záběrů vidíte pouze ve formě jeho létajícího talíře) má hodně temný až hororový nádech, ale místy je tak kouzelné, že by se sem daly úspěšně vysílat turistické zájezdy.
Insanely Twisted Shadow Planet má nepochybně své nedostatky, ale je to zároveň hra s charakterem. A to dnes není vůbec málo. Pokud vám 14€ připadá hodně, vyčkejte na slevu. Tak to na Steamu přece chodí, no ne?
Doporučená četba: Krátký rozhovor s vývojáři. O inspiraci, hledání vydavatele a samotném vývoji. * České recenze na Games.cz (8/10), Doupě.cz (9/10) a jedna slovenská na Sector.sk (8/10).
Svoje zalíbení v Metroidvania hrách už jsem tu před časem zmiňoval a Insanely Twisted Shadow Planet je typickým zástupcem tohoto subžánru. Tyhle 2D plošinovky jsou charakteristické tím, že neběháte jen zleva doprava ze startu do cíle. Pohybujete se ve velkém "bludišti" plném nástrah, nepřátel, překážek a uzamčených dveří, ke kterým se často musíte vracet s klíčem či dalšími předměty. Druhým poznávacím znamenám je pak vývoj hlavního hrdiny, který se postupem času zdokonaluje a rovněž se rozšiřuje repertoár jeho schopností. Tedy žádný tunel, žádná lineární jízda po předem stanovených kolejích, žádná stereotypní postava. Pořádná výzva, relativně svobodné hraní a rozmanitá hratelnost se svěžými nápady.
Zmíněná charakteristika do puntíku platí i pro ITSP. Jednotlivé části jeho velkého bludiště jsou odlišené (svět podvodní, ledový, industriální), což má své opodstatnění i v hratelnosti, kdy si třeba v podvodní části pohráváte s proudy a ucpáváte trubky. Úžasnou vlastností „metroidvania“ her je neustálý přísun nových schopností, které jsou šikovně integrovány do herní mapy. Zpočátku například v podzemních jeskyních narážíte na závaly kamení, kterými se ale můžete probourat až později, když získáte speciální cirkulárku. Obavy z častého vracení hoďte za hlavu, hra je šikovně redukuje nejrůznějšími zkratkami. Jsou to nesmírně jednoduché, ale účinné principy a ITSP v tomto směru patří mezi absolutní špičku zmíněného subžánru, který přitom na PC není nijak bohatě zastoupen, což hru činí ještě atraktivnější. Je bohužel škoda, že hra v druhé polovině viditelně ztrácí dech a že ani délka není nijak úctyhodná, byť těch 4-5 hodin není za ty peníze ani nikterak málo.
Abych to alespoň trochu vyvážil, ještě přidám dva pozitivní postřehy. Za prvé mě zaujalo, že tu zcela chybí příběh a kromě několika úvodních vět vysvětlujících základní principy ovládání tu po celou dobu nepadne ani slovo, což je vzhledem k rozmanité herní mechanice celkem odvážné. Na všechno si musíte přijít sami, ale hra vám jde intuitivním designem hodně naproti. A pak je to vizuální styl vytvořený Michelem Gagném, jehož představivost je úctyhodná. Surreální zpracování neznámým hnusem zamořené planety hlavního hrdiny (kterého až na pár vzácných záběrů vidíte pouze ve formě jeho létajícího talíře) má hodně temný až hororový nádech, ale místy je tak kouzelné, že by se sem daly úspěšně vysílat turistické zájezdy.
Insanely Twisted Shadow Planet má nepochybně své nedostatky, ale je to zároveň hra s charakterem. A to dnes není vůbec málo. Pokud vám 14€ připadá hodně, vyčkejte na slevu. Tak to na Steamu přece chodí, no ne?
Doporučená četba: Krátký rozhovor s vývojáři. O inspiraci, hledání vydavatele a samotném vývoji. * České recenze na Games.cz (8/10), Doupě.cz (9/10) a jedna slovenská na Sector.sk (8/10).