Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pátek 13.04.2012, 19:31

Zaujalo ve hrách: 13. dubna 2012

Je tu další z nekonečné řady prognóz Michaela Pachtera - tentokrát předvídá zlevnění Xboxu 360 a PlayStation 3 kolem červnové E3, což je jedna z jeho realističtějších předpovědí. Při čtení jsem si bůh ví proč vzpomněl na server Demagog, který analyzuje tvrzení politiků v OVM a odhaluje nepravdy. Nebylo by marné založit podobný blog i Pachterovi a zpětně hodnotit, zda se trefil, zda byl blízko, nebo úplně minul. Nebylo by to nic obtížného a fakt by mě zajímalo, jak by to dopadlo. Otázka je, jestli si Pachter takovou pozornost vůbec zaslouží.

Aktuální Facebookový hit Draw Something není hra, takže to sem možná nepatří, ale tohle si pozornost zaslouží. Odhaluje, že už řadu měsíců (přesněji řečeno dva roky!) před touto aplikací vznikla velmi podobná a pravděpodobně i lepší aplikace. Autor blogu neřeší plagiátorství, spíše poukazuje na důvod neúspěchu první aplikace - jmenovala se totiž Charadium. Tenhle nicneříkající název byl podle něj zásadní překážkou úspěchu, zatímco název Draw Something je naopak výstižný, atraktivní a snadno zapamatovatelný. Naprosto souhlasím a k tématu připomínám už osm let starý příspěvek na dávno zapomenutém blogu Scotta Millera.

Jestli vás tohle nerozesměje, tak už fakt nic! Článek na blogu popisuje nový trend parodií na rádobystylová progamingová demonstrační videa s přehnanými speciálními efekty, hloupými titulky a dubstepovým soundtrackem. Pravděpodobně nějaká parta z Redditu začala tyhle zcela vážně myšlené šílenosti parodovat a tohle je výsledek. Link vede na playlist více než třiceti parodií z her jako Peggle, Sonic, Farming Simulator, Q.U.B.E., Tetris, Hunting Unlimited nebo L.A. Noire. Právě jsem jejich shlédnutím strávil hodinu života, trochu mi z toho hučí v hlavě, ale už dlouho jsem se takhle nepobavil ;-).

Další nový web, který doporučuju sledovat - The Gameological Society. Má zajímavý formát designu i obsahu - zcela rezignuje na zpravodajství, každý den přináší jen tři relativně krátké články na poměrně široká témata, navíc podcast, recenze a videa. Zaujalo mě několik slibných seriálů - v jednom se hodlají věnovat pozoruhodnému hernímu dabingu (první video je hodně vtipné!), v dalším se zaměří na konkrétní level v konkrétní hře, ve třetím srovnávají dvě podobné hry, jejichž vydání ale dělí minimálně dekáda. Fajn nápady, zejména ten druhý tu už nějaký čas chci také realizovat.

Petera Molyneuxe už jsem tu probíral mnohokrát. Mám toho chlapíka celkem rád, byť jsou moje pocity ambivalentní. Na jedné straně uznávám, že ve své kariéře nadesignoval řadu skvělých her, na straně druhé se většinou míjí s mým vkusem (zdaleka nejvíc jsem hrál Theme Park, což není zdaleka nejoceňovanější z jeho her). Na jedné straně je skvělý vypravěč (setkal jsem se s ním osobně a pokud jde o prezentaci, rozhodně patří mezi nejlepší tři vývojáře), na straně druhé to s tím hypem občas "trochu" přežene (shrnu to tímto vtípkem). Teď Molyneux opustil Microsoft a, mohu-li použít hudební terminologii, vrhá se na sólovou dráhu. Přesněji řečeno zakládá vlastní start-up 22Cans. Poskytl rozhovor Eurogameru a také Developu - v obou rozhovorech toho moc neříká, oba jsou ale díky jeho otevřenosti nesmírně zajímavé a mě teď opravdu hodně zajímá, co dalšího od něj můžeme čekat. Jen doufám, že to s těmi ambicemi nepřežene a že to bude konvenční hra. Držím mu palce, v 52 letech se pouštět do něčeho takového, to si zaslouží obdiv. To asi ta jeho neuvěřitelná vášeň pro hry, za kterou ho přes všechny ty nenaplněné sliby mám tak rád.

Twitter digest:
@aluc4rd: Vztekání se u Dungeon Hunter mě utvrdilo v tom, že mobilní hry jsou ekvivalentem suchýho rohlíku - člověk se levně nají, ale to je asi vše. Jistě jsou i výjimky, ale obecně to je trefný bonmot.
@moolker: Odkud se v češtině vzal pojem "datadisk", jakožto překlad pro "expansion pack / addon"? A když už jsme u toho, co taková "hratelnost" ad.? Dobrý postřeh a zajímavý námět na vzpomínku nebo i seriózní školní práci (tuším, že jsem nějaký text o novém slovníku hráčů četl a možná tu byl i zmíněn - týkal se ovšem World of Warcraftu). Troufám si říct, že bych původ hledal často u Lukáše Ladry ("pařan" je taky jeho), Excaliburu a později první redakce Score. Datadisk je ale myslím běžné slovo dříve používané i v angličtině. 
@therealcliffyb: I'M AT WORK BEFORE 9 AM SOMEONE CALL KOTAKU. V souvislosti s nedávným profilem (popisuje se tam dřívější volný režim v kancelářích Epicu) na Polygonu celkem zábavné. A taky v souvislosti s reakcí Kotaku. A ještě víc s prvním komentářem pod ní ;).
@Over_watch: Na surtep.cz se dostanete i přes hryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhryhry.cz Užitečná adresa, dobře se to pamatuje. Ten prodej her je dneska ale boj!
@mondyCZ: Vypadá to, že i lokalizace Grimrocku bude pěkně old-school. No nic, jdeme žhavit hexa editor :) Já tuhle hru hrát nebudu, ale pro vousaté hráče RPG je to událost roku a ti mladší díky češtině pochopí, o čem "to" před dvaceti lety bylo. Takže za tuhle neplacenou brigádu velký respekt!