Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Neděle 08.04.2012, 18:40

Zaujalo ve hrách: 8. dubna 2012

Server The Consumerist nechal hlasovat své čtenáře a vyhlásil Electronic Arts jako nejhorší firmu USA za rok 2012. Finálové hlasování mezi Bank of America a EA ukázalo, o jak zbytečnou a nesmyslnou anketu jde. Srovnávat jakoukoliv herní firmu s jakoukoliv bankou je nebetyčná hloupost a řekl bych, že to věděli i hlasující - prostě si řekli, že o bankách už to všichni vědí, tak to pro změnu dají sežrat firmě, která... co vlastně, dělá špatné hry? A pak taky dobré hry se špatným zakončením? Tohle je zkrátka internet a já znovu opakuju, že pokud lidé chtějí něco změnit, musí hlasovat svými peněženkami. K tématu ještě komentář Forbesu a odpověď EA. Ta je moc fajn: "Je nám to líto, ale budeme pokračovat ve vývoji kvalitních her a v respektování našich zákazníků." A to rýpnutí, že nebyl nominovaný mj. Philip Morris, to je taky trefné.

K Journey jsem se bohužel ještě nedostal, neboť moje PlayStation 3 odmítá komunikovat se světem přes Wi-Fi i kabel - pozáruční oprava je drahá, takže zřejmě nezbyde než koupit novou konzoli. A Journey asi nákup hodně urychlí. Recenze a komentáře na internetu jsou pozitivní, naposledy mě rozvášnil rozhovor Eurogameru s Jenova Chenem, kreativním ředitelem thatgamecompany. Skvělý článek: Chen vypráví o své přísné výchově a nesnadných studiích v Číně, o oblibě Starcraftu a vývojářských začátcích, kdy vytvořil (podle svých slov velmi povedené) klony Diabla a Zeldy. Pak studoval film v Kalifornii, načež se tak trochu náhodou dostal k hernímu designu. A tady začíná být jeho život extrémně zajímavý a extrémně zajímavé jsou i jeho citace v textu: "The only way you can touch an adult is by creating something especially relevant to their lives, or by creating something that is so authentic that it becomes empowering. In order to reach those heights you have to reach catharsis. So that after the strong emotion the adult can begin to reflect on his own, start to find meaning in his own life. That's how I can see I can make games for people around me." Neznat Journey a nehrát Flow a Flower, ušklíbnu se nad tím, ale takhle si nemůžu než přát, aby bylo podobných vývojářů víc. A podobných článků taky, povinná četba!

Ještě se musím vrátit ke dvěma dalším výborným článkům, které jsem linkoval v krátkých aktualitách. První je historie Epic MegaGames na Polygonu (nový název teprve nedávno rozjetého webu Vox Games, který rozhodně stojí za to sledovat!). Epic jsem v jeho ranné sharewarové éře dost žral, podobně jako jeho konkurenty Apogee a samozřejmě id Software. Právě id Software byl v mnoha směrech pro Epic osudným - po rozmanitých projektech jako ZZT, Epic Pinball a Jazz Jackrabbit je právě úspěch Dooma a Quaka inspiroval ke koncentrování se na žánr stříleček a vývoj vlastní 3D akce, se kterou hodlali dobýt svět. Zajímavé je i personální propojení - Mark Rein (jedna z klíčových osobností Epicu) původně krátce pracoval v id Software a tamtéž pro zajímavost pracovala jako produkční asistentka i současné snoubenka Cliffa Bleszinskiho. Svět je malý. Je fajn si po nespočtu profilů id Softu přečíst taky něco o Epicu, který svojí stopu do herní historie obtiskl neméně viditelně. V téhle souvislosti bych rád připomněl čerstvý článek o Unreal konverzích na Games.cz. Vážně uvažuju, že první díl zase opráším.

Jako druhé dlouhé čtení na nedělní večer jsem vybral článek Just One More Game z nedělních Timesů, jehož online verze je originálně opatřena flashovou hrou. Autor se tu věnuje specifickému žánru hyperadiktivních her jako Tetris, Angry Birds nebo Bejeweled, které sám nazývá "stupid games". Hodně mě pobavil také zajímavý postřeh o relevanci některých velmi populárních her s aktuální společenskou situací. Monopoly ve 30. letech v období Velké hospodářské krize umožnovaly každému zahrát si na podnikatele, Risk byl v 50. letech reflexí politiky studené války, Twister je domácí herní verzí sexuální revoluce 60. let (!!) a Tetris je hrou, která reflektuje místo, kde vznikla - Sovětský svaz: "The enemy in Tetris is not some identifiable villain but a faceless, ceaseless, reasonless force that threatens constantly to overwhelm you, a churning production of blocks against which your only defense is a repetitive, meaningless sorting. It is bureaucracy in pure form, busywork with no aim or end, impossible to avoid or escape." Jinak Sam Anderson v článku neříká moc nového, jen srozumitelně a čtivě objasňuje, jak se to vlastně dnes s těmi casual hrami a hraním na mobilech má. Zároveň se svěřuje ze své závislosti (je vždycky fajn vědět, že v tom nejsme sami) a hodně doporučuje Drop 7, jakýsi mix Tetrisu a Sudoku. Přiznám se, že jsem hru doteď přehlížel, protože je od Zyngy, ale už jí instaluju...

Warren Spector je machr, ale jeho Epic Mickey byl podle mého názoru výstřelem do prázdna. Nebo alespoň, abych byl smířlivější, nebyl dostatečně zajímavou hrou na to, abych si jí koupil. Oznámení pokračování (vyjde i na PC) mě nechalo zcela chladným, totéž ale nemůžu říct o 3DS verzi Power of Illusions. Stačí mrknout na nádherné obrázky a je jasné, že potěší každého fandy do retra - půjde v podstatě o pokračování Castle of Illusions z Mega Drive. Já to teda beru, šéfe!

Twitter Digest:
@georgeb3rd: I love the support of getting tv/movie media in the home, Microsoft, but focus on games a bit, too. People still game on consoles. Tvrdím totéž. Uvidíme za dva měsíce na E3, jen aby to zase nebylo o Kinectu.
@moolker: C&C, Daggerfall, Death Rally, GTA... Co mají společné? Dřív se za ně platilo, teď jsou gratis. Seznam desítek dalších: http://bit.ly/Hn9ae2 Užitečný seznam komerčních her, které se staly freewarem. U řady je to notoricky známé, někde možná budete překvapeni. Railroad Tycoon Deluxe!
@BenKuchera: There was an announcement that airport security found a DS. Businessman sheepishly gets up to claim it. So good. Představuju si to na Ruzyni: "Pane a je to vážně vaše DS? Co tam máte za hru? A kolik máte chycených Pokémonů?"
@SimonParkin: Any game designer who monetizes features that boost a player's high score is an enemy of all that is good and true. No exceptions. Udělat citlivou, neotravnou a přitom motivující monetizaci přímo v aplikacích je věda. Vlastně nevím, jestli už jsem někdy viděl podařený příklad ve hře. Tak třeba...
@brainygamer: I sort of get EA charging me for extra Tiger Woods courses, but making me pony up for a "special green jacket ceremony" animation? Really?