Dohráno: I Am Alive
V survival hororech nejsem zrovna kovaný, ale I Am Alive jsem si prostě nemohl nechat ujít. Po létech praxe s tunelovitými střílečkami bez originální myšlenky a vlastní identity mi základní premisa téhle hry připadala vzrušující. Rok po ničivé apokalypse posledních pár přeživších bojuje o holý život, zásoby rychle ubývají a s jedním nábojem v pistoli budete v převaze. Chápete? Žádné balíky munice na každém kroku - jedna jediná kulka a proti vám zoufalí nebožáci, kteří vlastně ani nemohou tušit, jestli jim před nosem nemáváte prázdnou pistolí. Je to dost pravděpodobné, ale vsadí na to život?
Takhle nějak jsem si to původně představoval a takhle nějak nejspíš zněl původní plán. Jenže v průběhu vývoje se toho hodně změnilo, leccos se také zvrtlo a z plnohodnotné hry se stala stahovatelná hra na XBLA (minulý týden vyšla i na PSN a vyloučena údajně není navzdory určitým proklamacím ani PC verze), která jednak vypadá jako z PlayStation 2 (jakkoliv se to docela úspěšně snaží skrývat pochmurnou stylizací) a která je především co do děje poměrně násilně okleštěná (dlouho to skrývá za obligátní tajemnou atmosféru, ale v zakončení něco zjevně nehraje). Munice do pistole máte nakonec trochu víc, ale funguje to vlastně docela slušně, navíc později získáte luk s jedním šípem, což je tady docela chytrý nápad (šíp lze sebrat a znovu použít, ale jen obtížně v rámci jednoho boje se skupinou nepřátel). Pokud máte jen trochu odvahy/schopností/času, hrajte na obtížnost Survival, kde se původní scénář téměř podařilo naplnit.
Mohl bych se dlouze rozepisovat o jednotlivých aspektech designu, které mi lezly na nervy, nebo mi naopak imponovaly, ale samotný fakt, že jde o stahovatelnou hru za nějaké čtyři stovky, by většině mých stížností vzal vítr z plachet. Pokud je to váš šálek kávy, I Am Alive si určitě kupte, je to fajn hra. Problém je, že to mohlo a mělo být ještě mnohem lepší! Je evidentní, že měl někdo skvělý plán, který se z neznámých důvodů rozpadl a zbyly z něj trosky. A i když výsledek vlastně docela funguje, mrzí nedostkatky víc, než u nějaké obyčejné střílečky bez ambic.
Doporučená četba: Rozhovor s autorem hudby, Jeffem Broadbentem. Ta je fajn, ale v hlavě mi rozhodně nezůstala (což je nejspíš u podobné hry dobře). * Pětiminutový Developer Diary, no vlastně je to spíše pár natočených vývojářů propagujících hru. * Ubisoft je s prodejností hry spokojen (aby ne) a přiznal, že jde o hru, kterou buď milujete, nebo nenávidíte.