Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Středa 28.03.2012, 18:05

Zaujalo ve hrách: 28. března 2012

Je Xbox 360 herní konzole? Na první pohled hloupá otázka, ale... podle vyjádření Microsoftu tráví američtí zákazníci u Xbox Live v průměru 84 hodin měsíčně a těsně přes polovinu tohoto času věnují videu a hudbě. Zbytek času hrají. Je to úctyhodné číslo, které navíc za poslední rok stouplo o třetinu - pro srovnání, běžná domácnost tráví měsíčně 150 hodin sledováním televize. V rámci Xbox Live už mohou zákazníci využít přes třicet různých aplikací, které lze často ovládat hlasem a gesty pomocí Kinectu, nově teď přibyly MLB TV, HBO Go a Comcast/Xfinity TV. Své články o téhle pozvolné, ale významné proměně Xbox Live do zábavního centra zveřejnily také servery 1Up a hlavně Wired, který za tím vidí transformaci celé zábavní branže v režii Microsoftu. Můj komentář: Microsoft tady odvedl kus dobré práce, ale jakmile Apple přijde s vlastním řešením (jak už se nějaký čas spekuluje), bude všechno rychle úplně jinak. Proto by v Microsoftu neměli zapomínat na zadní vrátka a neměli by tak okatě ignorovat herní obsah - ostatně, hlavně díky němu se na těch 20 milionů platících účtů vůbec dostali.

O výstavě The Art of Videogames už jsem v krátkých zprávách stručně informoval. Byla otevřená ve Washingtonu DC, kde bude probíhat v American Art Museum až do konce září (a poté v různých městech USA po dobu několika let). Pokud tušíte něco o Smithsonovském institutu a jeho komplexu muzeí, víte, jak velká událost to je - zhruba bych to přirovnal k situaci, kdy by se podobná výstava objevila v Národním muzeu. Důležitá je ale i jejich vysoká úroveň. Osobně jsem ve Washingtonu D.C. pár "smithsonovských" výstav navštívil a byl jsem vždycky naprosto uchvácen. Tenhle projekt mě tedy hodně zajímal a říkal jsem si, že mu musím přizpůsobit případnou budoucí návštěvu USA. Bohužel se zdá, že výstava není zdaleka dokonalá a objevuje se kritika dosti povrchního výběru vystavovaných her. Dobře to sumarizuje článek Harolda Goldberga, podobné výhrady se ostatně objevují i na Amazonu v recenzích u oficiální knihy výstavy. Všechno totiž zůstalo na výběru veřejnosti, takže například trestuhodně chybí zmínka o Ralphu Baerovi, z her Tima Schafera byl (místo řady významnějších) vybrán Brütal Legend a zcela prý chybí jakékoliv hry Rockstaru. Čili zklamání - budete-li ve Washingtonu nebo později v jiném místě konání výstavy, rozhodně jděte, ale na velké cestování to nevidím. A knihu si taky nechám ujít, podobných výběrů už vyšlo dost, třeba k téhle z dílny Edge se rád a často vracím.

O Rayman Origins jsem toho hodně napsal v předchozím příspěvku na blogu, ale designér hry Chris McEntee pro Gamasutru napsal rozsáhlé téma o filozofii designu hry a jeho vzniku. Těžko ho můžu ignorovat - není to sice úplně snadné čtení a není tu ani nic převratně nového, ale článek je podle mého názoru daleko čtivější (a díky množství praktických příkladů také srozumitelnější) než všemožné teoretické články o herním designu, tak jak je například překládá Michal Roch na Gamedesign.cz (zrovna tenhle linkovaný je ale fajn a má s McEnteeho názory mnoho společného). Samozřejmě se ale předpokládá, že jste nového Raymana hráli. V což doufám, měli byste!

Braid Jonathana Blowa byl skvělý a trochu mě mrzelo, když se pak Blow pustil do poměrně rozsáhlého projektu s 3D technologií. Všechno ale nasvědčuje tomu, že bude z The Witness další bestseller, autor koneckonců do vývoje investoval všechny peníze, které mu vydělal Braid (údajně bezmála 3 miliony dolarů). Objevují se první preview (skvělé jsou například ty na PA Reportu a Arstechnice) a moc se mi líbí přístup Blowa, který novináře posadí ke hře, dá mu pár základních instrukcí a z místnosti na půl hodiny zmizí. Zdůvodňuje to psychologií logických her, která funguje jinak, když lidé nejsou při hraní pozorováni: "When someone is sitting in front of a puzzle, they’re trying to figure it out, and before they’re even thinking about the puzzle there are mechanisms going on their head about being watched by other people. If it’s an action game it’s not that big of a deal, but if it’s about how smart someone is? It’s like an evaluation of them as a human being." Nadšeně souhlasím!

Posledním hitem AppStore je Temple Run - od loňského srpna nabral 40 milionů downloadů (po prvním měsíci za dolar je už od září zdarma a vydělává výhradně na mikrotransakcích) a okupuje přední příčky prodejních žebříčků (aktuálně je ovšem v bezplatných aplikacích až 18.). Mám na iOS averzi ke 3D grafice, takže hnusný Temple Run vesele ignoruji, ale tenhle článek na Gamespotu mě hodně zaujal. Vypráví příběh vzniku a úspěchu hry, za níž stojí Keith Shepherd a Natalia Luckyanova, obyčejný pár ze Severní Karoliny - tedy donedávna obyčejný, dnes už jsou z nich multimilionáři. Jak je v podobných případech obvyklé, i oni před svojí trefou do černého vytvořili řadu neúspěšných aplikací. Každopádně je to zajímavé a inspirativní čtení nejen pro všechny nezávislé mobilní vývojáře, byť jako obvykle neobsahuje návod, který by bylo možné následovat. Jaké překvapení :-). Update: Shodou okolností dnes vydal podobný článek také Wired.

A na závěr ještě pár vybraných tweetů. Nerad retweetuju, takže to zkusím hodit sem, alespoň je můžu krátce okomentovat. Bude-li dost materiálu, třeba se z toho stane pravidelná rubrika.
@XzoneCZ: Malé rýpnutí. 20 lidí ve frontě na iPad a píšou o tom snad všude. Při 300 lidí u nás na Battlefield 3 nic. Pozn. v PR na Apple nikdo nemá. Jednoznačně souhlas.
@pkrysa: Myslím, že dnes už je bezpečné označit fenomén Let's Play videí za meme (http://j.mp/g7Hz4J), na řadě jsou čistě improvizační plkcasty. Už dlouho nad tímhle fenoménem kroutím hlavou. Lidská produktivita je úžasná, stejně fascinován jsem ale tím, co jsou jiní lidé schopni naopak sledovat.
@KrisLigman: Finally beat Tetris. The end guy is hard. Závidím, k tomu jsem se nikdy nepropracoval ;-).
@BuckSexington: Unpacking. Randomly grabbed a copy of PCG and flicked through. Behold: the meanest act I pulled on the letters page: http://i.imgur.com/ZFb51.jpgTen dopis (jde o PC Gamer) je fakt skvělý, pobavilo.
@mondyCZ: Snažím se překecat tvůrce Legend of Grimrock k lokalizaci do češtiny. Držte pěsti, dungeonfilové. Chválihodný krok, snad to klapne.