Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 19.03.2012, 23:34

Návštěva v id Software

Nedávno jsem tu popisoval pocity, které jsem měl při hraní Dooma dnes, po necelých devatenácti letech od vydání sharewarové verze prvního dílu. Neubránil jsem se při tom vzpomínkám na nadšení, které jsem zažíval, když jsem se s Doomem kdysi setkal poprvé. Pamatujeme si ale tyhle věci opravdu přesně tak, jak jsme je skutečně prožívali? Paměť je (ne)milosrdná, po letech se hrany obrousí a řada vzpomínek se zcela vytratí. Proto mě znovu učarovalo archivní video, které před pár lety zveřejnil John Romero. Video, které nejen že poskytuje jedinečnou příležitost nahlédnout do kanceláří id Software v době, kdy se tu psala jedna ze zásadních kapitol herní historie, ale které především vtipně demonstruje "wow" efekt, který lidé tehdy zažívali při prvním seznámení s Doomem.

Ve videu je zhruba dvacetiminutová pasáž (začíná v 09:35), kde John Romero návštěvě z populární BBSky prezentuje Dooma. Ač je natočené pouhý měsíc před vydáním hry, je v něm k vidění spousta nehotových prvků - počínaje provizorními zvuky přes trhanou grafiku a řadu bugů až po zjevně nedokončený deathmatch. I z tohoto pohledu mají záběry svojí hodnotu, naprosto zásadní je pro mě ale právě ta autentická reakce publika, jehož část hru vidí vůbec poprvé a nadšeně komentuje věci, které dnes považujeme za samozřejmé, ale tehdy byly naprostým zjevením. První výstup do exteriéru, vzájemný souboj dvou nepřátel, rozstřelení barelů, neviditelnost, motorová pila... Všichni se u toho náramně baví, a to přitom jen sledují Romerovo hraní a poslouchají jeho zasvěcený komentář. A pak, za pár týdnů, hra opravdu vyšla. A bylo vymalováno.