Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Úterý 20.03.2012, 22:40

Zaujalo ve hrách: 20. března 2012

Minule jsem tu velmi krátce nakousl téma udržitelnosti her, které úzce souvisí s digitální distribucí her. Klíčová otázka: budeme mít ke hrám, za které jsme poctivě zaplatili, přístup i za deset let? Stuart Campbell na svém blogu stejný problém rozebírá na praktickém příkladu iOS hry Touch Racing, kterou jeho autoři s relativním úspěchem prodávali za různé ceny, načež jí nabídli zdarma. Po nějakém čase ovšem v tichosti přišli s updatem, který hru docela nepříjemně proměnil do aplikace plné reklam a uzamčených herních režimů, za jejich odemčení museli uživatelé zaplatit! Pointa je, že to museli udělat i ti, kteří za plně odemčenou aplikaci už dříve zaplatili, často i poměrně vysokou cenu! Nad argumentací vývojářů zůstává rozum stát, celé je to docela šílené. Poučení: dejte si pozor pokaždé, než kliknete na "Update All".

Digitální distribuci se věnuje i vzpomínkový článek na britském Eurogameru, který začíná větou: "Nakupování her byla mnohem větší zábava." Věru tak! Krabice různých růzměrů a netradičních tvarů nebo nejrůznější důmyslné ochrany proti kopírování možná (dávno pradávno psal jsem zde) nebyly úplně praktické, ale měly něco do sebe. Stejně tak nejrůznější příbaly, mapy nebo třeba jen vtipně napsané manuály, které tehdy opravdu někdo četl. Pěkně napsaný článek, hezky se u toho vzpomíná.

Nepatřím mezi obdivovatele Giant Bomb, na to tu máme jiné experty, ale i když herní zpravodajství konzumuju trochu jinak, tenhle web pravidelně sleduju. Kruh se teď uzavřel, Whiskey Media patří CBSi, odkud Gerstmann před časem odešel z důvodů, které byly veřejným tajemstvím. Ty teď byly na oznamovacím videu konečně objasněny, důležitá část začíná v čase 10:30. Je fajn, že se to konečně otevřeně vyjasnilo, insideři jistě ocení citlivé informace o fungování globálního herního webu, víc už bych se v tom ale nevrtal.

Kauza zakončení Mass Effect 3 je zábavná i pro mě, ačkoliv jsem hru ještě nehrál a v nejbližší době se mi to určitě nepodaří. Nebudu se pouštět do detailních analýz, jen odkážu na zajímavý blog Krise Ligmana, který tento závěr přirovnává ke konci Final Fantasy VII. Hodně mě zaujala tahle poznámka: "Jediný opravdový rozdíl mezi reakcí hráčů na tyto dvě hry je, že dnes má mnohem víc lidí přístup k internetu. Což není dobré nebo špatné, jen je to hlasitější." Je v tom hodně pravdy, internet a jeho sociální aspekt je dnes nedílnou součástí zážitku z her. A souhlasím i s tím, že to není dobře ani špatně.

Co všechno se dá nacpat do 4096 bajtů? Soutěž Java4k 2012 přinesla celou řadu zajímavých hříček včetně mini-remaků Portalu, Diabla, Pitfallu, Dungeon Keeperu a dalších. Kvalita je hodně kolísavá, vítězní Laser Pinball stojí za pozornost spíše jako demonstrace úsporného kódu, herně mě daleko více zaujal třeba bramborový The Little Scientist.