Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Sobota 17.03.2012, 23:50

Zaujalo ve hrách: 17. března 2012

Na GamesIndustry.biz vyšel velký profil společnosti Linden Lab, která je známá především díky online světu Second Life. Vzpomínáte? Tohle "nové médium" zhruba před pěti lety zažívalo pozoruhodný boom a přitahovalo velké světové značky a firmy (Adidas nebo Reuters), které si za žádnou cenu nechtěly nechat ujet vlak. Svého času v něm fungovala vlastní ekonomika, živil (a dal zbohatnout) stovkám či tisícům lidí a svých patnáct minut slávy zažil i v České republice (viz tento pět let starý článek tady na blogu, dnes po lokálních aktivitách není ani vidu, ani slechu). Nejsem si jist, jestli něco Linden Lab udělali špatně, už tehdy jsem měl Second Life za dočasnou módu a četné chyby jeho zánik pouze urychlily, i když někteří optimisté tvrdí, že byl problém Second Life v tom, že předběhl dobu. Profil je to zajímavý, aktuálně Linden Labs chystají tři nové netradiční produkty a koupili si nezávislé studio LittleTextPeople. Nejspíš o nich ještě uslyšíme, ale je otázkou, jestli se dokáží "trefit" i podruhé. A jak článek správně konstatuje, další otázkou je, jestli Liden Labs vůbec podnikají v herní branži.

O HD remaku Shenmue jsem nadšeně referoval v krátkých zprávách. Bylo to dost podivné oznámení ve stylu "Já vám řeknu co děláme: Shenmue! Teda možná.", které teď následuje ještě trochu podivnější zpráva o tom, že je prý HD remake obou dílů už déle než rok hotov a čeká na správný čas vydání. Proboha, správný čas na vydání téhle hry je kdykoliv! Včera, dnes, nejpozději zítra!! Tímto tu dávám k dobrému svou už 11 let starou recenzi na BonusWebu. Hru si pamatuju o dost lepší, než jak jsem o ní tehdy psal (což je dost obvyklé, řekl bych, snad s výjimkou toho Unrealu), ale o to zvědavější teď jsem. Dvojnásob proto, že jsem bohužel nikdy nehrál Shenmue II. Vyšlo v době, kdy už to šlo s Dreamcastem z kopce a koupit PAL verzi byl v celé Evropě neskutečný problém (nemluvě o její vysoké ceně). Později jsem si kvůli němu (tedy nejen kvůli němu, ještě jsem si toužil zahrát Conkera) pořídil první Xbox, ale jeho ovladač mi hrubě nevyhovoval, takže jsem dlouho nevydržel. Anyway, HD remake Shenmue chci a chci ho hned!

Kim Swiftová je hlavní designérka Portalu, kterou Valve zlanařili na základě studentského projektu Narbacular Drop, na němž se podílela v DigiPenu. Tohle bohatě stačí, abyste velmi pozorně sledovali každý její další krok. Tím bude Quantum Condundrum, logická first-person akce, která vyjde v létě na XBLA/PSN/PC v distribuci Square Enix. Moc se na ten projekt těším, zvláště po čerstvé coverage RPS, kde zveřejnili hands-on dojmy a rozhovor s Kim (oboje se událo na GDC, doporučuju taky starší hands-on video GameSpotu). Je to hodně slibné, i když nečekám, že pokoří Portal - tam měla Swiftová k ruce tým supermozků, tady je na to skoro sama. O to víc jí ale držím palce!

V souvislosti s aktuální situací v britském Game (firma je na pokraji krachu) a rovněž v souvislosti se zvěstí MCV, že příští Xbox nebude mít mechaniku, se objevuje řada zajímavých článků a analýz o budoucnosti retailu a digitální distribuce. Patrně není sporu o tom, že se to jednou stane, otázkou je ale "kdy". Pokud vás téma zajímá, čtěte PA Report (zajímavé statistické údaje o penetraci internetu a také rozšíření připojení konzolí online) nebo téma z PSM3. Z mého pohledu spotřebitele tu jsou zjednodušeně řečeno dvě odlišná hlediska. Za prvé pohodlí nákupu - nemáme už problém stáhnout si jakoukoliv hru bez ohledu na její velikost a je to samozřejmě nesrovnatelně pohodlnější než nakupovat fyzickou kopii, ať už v tradičním obchodě nebo online. Drobná komplikace je sice s "udržitelností" (budu mít ke své hře přístup řekněme za deset let?), s tím ale osobně nemám zásadní problém a jsem ochoten tuhle nevýhodu obětovat. Horší je to s konkurenčním tlakem na cenu - nenechte se zmást slevami na Steamu, u konzolí je situace odlišná. Dobře to lze ilustrovat na Vitě, kde už lze všechny hry koupit i digitálně. Digitální cena je jen jedna, plně pod kontrolou Sony a vydavatele. Cena v klasických obchodech a e-shopech je naproti tomu plně v režii jejich provozovatelů, kteří jsou z podstaty kompetitivnější a flexibilnější. Viz Uncharted: Golden Abyss na Heurece vs. 1125 korun na PlayStation Store. Je to celé složitější, ale současný stav mi v podstatě vyhovuje.