Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Neděle 11.03.2012, 23:58

Postřehy z GDC 2012 - 3. část

Několik postřehů z přednášek zaměřených na mobilní vývoj. Mikio Watanabe hovořil mj. o tom, jak důležité je správně zvolit cenu hry - u hardcore titulů je prý 99 centů málo. Může být, ale Watanabe hovoří o situaci v Japonsku (některé jeho komentáře k tamnímu trhu jsou zajímavé), kde si může dovolit žádat za hru 12 dolarů. Nejsem si jist, že to podobně funguje i v západním světě. Paul O'Connor z Appy Entertainment ostatně tvrdí opak - totiž že vývojářům nezbývá než následovat trendy a hry "prodávat" zdarma. O'Connor argumentuje studií, podle které už 72% obratu z aplikací pochází z in-app nákupů. Dodává pak, že je 17 z 20 nejziskovějších her zcela zdarma a přidává vlastní zkušenosti. Freemium model hájí také Mitch Lasky, který dokonce tvrdí, že je v této oblasti prostor pro vznik nové miliardové společnosti. Mimochodem, na GDC se samozřejmě svoje mobilní hry snažila všemožně prezentovat spousta vývojářů, tady jsou jen tři z dlouhé řady nadějných projektů: Flight Control Rocket, Tiny ThiefMega Run.

Co by Cliff Bleszinski poradil svému 17letému já, které by se chtělo živit vývojem her? Některé rady vybírám: Nezapomínejte, že Rovio před Angry Birds udělalo 51 her. Poučte se z chyb her, které neuspěly. Tweetujte se známými vývojáři jako je Notch nebo já - pokud nás zaujmete, budeme retweetovat (??). Vaše první hry nebudou stát za nic. Budťe ochotní začít znovu a poučit se z chyb. Šetřete penězi, herní trh je nestálý. Kašlete na focus group průzkumy, jsou k ničemu.

Jedním z důvodů úspěchu Pants vs. Zombies byl dobře koncipovaný tutorial, prohlásil v přednášce George Fan z PopCapu a přednesl deset tipů na vytvoření efektivnějšího a současně zábavnějšího tutorialu. O šetření slovy prohlásil: "Na obrazovce by mělo být v jednom okamžiku maximálně osm slov." O blikajících ikonkách: "Musím poděkovat dětským hračkám Fisher Price. Pátral jsem po tom, jak funguje mozek předškolního dítěte - je to jen o stisknutí jasného lesklého tlačítka. Fungovalo to, z toho asi nikdy úplně nevyrosteme." Zajímavý je také poslední bod, ze kterého vyplývá, že volba názvu hry a tématu kytek bojujících se zombies nebyla náhodná.

Stručně: Tales from Space: Mutant Blobs Attack je puzzle plošinovka s děsivě dlouhým názvem, ale zároveň je to také aktuálně druhá nejlépe hodnocená hra pro Vitu. Autoři na GDC odhalili plány na PC port, vyjít by měl v půlce roku.
- Při postmortem indie hry Atom Zombie Smasher tvůrci ukázali rozdělení prodejů dle serverů digitální distribuce. Ačkoliv měli na Steamu před vánoci velkou slevovou akci a číslo tak nejspíš nereprezentuje skutečný stav na trhu, 96% pro Steam je naprosto šílený výsledek. Kromě pár tisícovek přímých prodejů přes vlastní web všechny ostatní servery prodaly v podstatě zanedbatelné množství.
- Přednáška Darrena Korba, který vytvořil audio pro Bastion. Korb tvrdí, že hudba vznikla před grafikou a že dokonce design některých levelů vznikl podle hudby.
- Úžasné tech demo Kara od Quantic Dream (tvůrci Heavy Rain) jste jistě viděli, zcela zaslouženě se objevilo na všech zpravodajských herních webech. Jedním slovem: WOW! A ne, nemyslím kvůli technologii. Doporučuju vyslechnout a přečíst rozhovory s Davidem Cagem.
- Gamespot krátce pohovořil s Jonathanem Blowem (autor Braidu) o indie scéně a nezávislých hrách.
- Výsledky IGF Awards - zapamatujte si nominované i vítězné hry, skvost vedle skvostu. Cenu za soundtrack získala česká Botanicula.
- Výsledky Games Developers Choice Awards - tady si nic pamatovat nemusíte, všechny hry jsou notoricky známé. S jednou výjimkou, cenou za inovaci pro projekt Johann Sebastian Joust. Dle webu hodně zajímavý projekt, i když mám pochybnosti, jestli ho lze považovat za hru.
- Ne u všech her se hodí podporovat uživatelský obsah. Sucker Punch (tvůrci Infamous) uvedli, že pouze 15% hráčů druhého dílu vyzkoušelo uživatelem vytvořenou úroveň a pouze 5% alespoň jeden vytvořili. Nevím, jeden z dvaceti, to mi nepřipadá zas tak špatné.
- Rozhovor s Tony Hawkem na webu Game Informeru. Líbí se mi, jak jako sportovec aktivně podporuje svojí herní značku (jistě, jde o peníze, ale takhle úzká spoluprace nebývá zvykem), ale obávám se, že jí jen těžko dokáže zachránit.
Pokračování a snad i dokončení zítra. Rezignoval jsem na chronologické řazení po dnech, postupně postupuji tak, jak mi články řadilo RSS. Ty nejlepší přednášky nás ještě čekají!