Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Středa 21.12.2011, 11:24

Nový iOS Tetris

EA vydala novou verzi Tetrisu na iPhone a já jako správný tetrofil nedokázal odolat. Před hrami s byznys modelem postaveným na mikrotransakcích se obvykle mívám na pozoru a o záměru zpracovat Tetris na dotekovém displeji bez tlačítek si taky myslím své. Ze stejných dvou důvodů jsem byl ale zvědavý - jednak mě zajímalo, jak přesně ze mě hodlá EA dostat peníze za mikrotransakce v triviální logické hře a také jsem byl zvědav na ten opěvovaný režim One Touch, kterým EA hodlala vyřešit zmíněný handicap s chybějícími tlačítky.

Inu, žádná hitparáda to není. V režimu One Touch za vás hra vytipuje několik variant, kam by daný kámen šlo umístit a vy si z nich jediným dotekem vyberete. Na první pohled to zní fajn, ale stačí se jen trochu zamyslet a pochopíte, že tím mizí velká část kouzla Tetrisu. Hra navíc občas nenabídne ideální varianty umístění, načež musíte stisknout tlačítko Cycle, abyste dostali jinou nabídku (viz příklad, kde jsem chtěl položit dlouhý kámen vodorovně). Při stoupající obtížnosti, kdy máte na všechno stále méně času, se tak brzy dostanete do situace, kdy je hra stejně neintuitivní a plná nechtěných chyb, jako kdybyste hráli na dotekovém displeji klasický Tetris se vším všudy.

Také systému mikrotransakcí příliš nerozumím - za získané body postupujete do vyšších levelů, ale vůbec netušíte, proč byste tak měli činit a co z toho budete mít. Vymyslet by šlo leccos (třeba systém stále dalších a dalších rozmanitých úkolů jako v Jetpack Joyride), tady ale vůbec nechápu, proč bych si měl platit nějaké měsíční členství za 3 dolary. Získáte za to 15% větší přísun T-Coins, za které lze odemykat nový obsah, další nový obsah pak hra slibuje za to, že si přidáte nové přátele, což je mimochodem docela obtížné, protože Tetris místo GameCentra využívá Origin. K čertu s mikrostransakcemi! Možná jsem konzervativní hráč, ale připadá mi nestoudné, když někdo záměrně nabízí méně obsahu než klasické placené hry a vychcaně doufá, že si připlatíte za další režimy a úrovně (a v součtu tak zaplatíte desetinásobek i více). Nerozumím tomuto fenoménu, nechápu jeho oblibu a doufám, že si to casual hráči co nejdříve "spočítají". Nerad bych se dožil doby, kdy budu hrát Tetris tak, že budu platit cent za každou padající kostku.

Rada je tedy jasná. Některé hry se prostě bez tlačítek neobejdou - vraťte se k Tetrisu DS na DSku nebo Minis Tetrisu na PSP a hrajte tuhle geniální logickou hru tak, jak jí kdysi vymyslel pan Pažitnov. Co na tom, že nejste tak dobří jako třeba tenhle mistr a že Tetrisu neobětujete všechno, jako hrdinové dokumentu Ecstasy of Order (premiéra v roce 2012, viz trailer)? Vždyť je to vlastní historicky vůbec první casual hra...