Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Středa 07.12.2011, 15:56

Turistou v NFS: The Run

Přeci jen mi to nedá a krátce se vrátím k Need for Speed: The Run. Dohrál jsem ho, což jistě není nic úctyhodného, protože mi to trvalo jediný večer. Kritiku si hra v tomto směru nepochybně zaslouží, ovšem tvrzení o dvouhodinové kampani je podle mého názoru trochu přísné - interní hodiny hry například nepočítají opakování stejného závodu (přesněji řečeno nepočítají neúspěšné pokusy), pochopitelně se nezapočítává ani doba strávená nastavováním a v menu. Troufám si říct, že jsem The Run dohrál za zhruba čtyři hodiny čistého času, a to ještě na nejnižší obtížnost (na tu hraji všechny závodní hry, nebylo mi přáno). Je to klasický případ manipulace médií a jejich bulvárního přístupu ke zpravodajství (tématu se mimochodem věnuje i dnešní článek na GI.biz), na druhou stranu ani čtyři hodiny není doba, na kterou by měli být v EA hrdí. Zcela upřímně, kdybych hru nedostal zadarmo, rozhodně bych si jí nekoupil a ani to nikomu nedoporučuju.

Ještě ale dva postřehy. Kvalitu hry nechci hodnotit - nejsem na závodní hry odborník a přistupuju k nim čistě spotřebně. Nicméně se musím pozastavit nad featurou Quick Time Eventů (bývalý kolega ze Score Michal Jakl je hezky česky nazýval "šipkování"), která byla prominentně oznámena v rámci E3 prezentace a dlouhý čas se zdálo, že na ní hra bude v podstatě postavená Dopadlo to tak, že jde o zdaleka nejhorší aspekt hry, který je tam ale naštěstí v součtu přítomen zhruba jen pět minut. Marně přemýšlím, co EA vedlo k tomu, že kolem QTE featury do značné míry vystavěla marketing a jsem přesvědčen o tom, že to jejím prodejům uškodilo. Být po mém, stroze bych to zmínil v rámci jednoho z dlouhé řady trailerů. Víc prostoru si to nezaslouží.

Naopak mě docela zaujal koncept cesty napříš Spojenými státy a jednotlivé etapy jsem si vysloveně užíval. Možná to je tím, že část lokací znám osobně a místy jsem dokonce poznal i konkrétní uličky a silnice (San Francisco, Yosemitský národní park, Údolí smrti atd.), ale kampaň na mě působila autenticky (včetně té radikální proměny počasí) a zároveň rozmanitě. Turismus ve hrách, dá-li se to tak nazývat, provozuju docela často a občas zkrátka stojí za to, na chvíli se zastavit a porozhlédnout - typickým příkladem budiž třeba tibetská vesnička v Uncharted 2, příkladů je ale celá řada. Kampaň v NFS: The Run mě pak přivedla k myšlence, jak by asi taková jízda vypadala napříč Českou republikou. Jinými slovy, které silnice a místa, byste bez ohledu na návaznost tratě do hry zařadili? Co třeba trasu z Ještědu do Liberce (místo laviny by tu mohli závodníka "ohrožovat" lehkovážní cyklisté a chodci)? Trať z Berouna na Karlštejn? Zimní okruh kolem Lipna? Podzimní jízdu třeba Vysočinou? Nezbytný závod v Praze (viděl bych to asi takto: Smíchovský tunel > Smetanovo nábřeží > Pařížská > Staroměstské náměstí > Hybernská > Magistrála > Václavské náměstí)? Vaše tipy a návrhy očekávám v komentářích, následně se je pokusím poslat do Electronic Arts a využiju veškeré své konexe a vliv, aby se případný The Run 2 odehrával v naší krásné zemi ;-).