Postmortem Lukáše Macury
Neuvěřitelné se stalo skutkem, téměř po roce a půl jsem se dokázal přinutit k publikování dalšího rozhovoru, což je o to smutnější, že jsem tenhle rozhovor uskutečnil už někdy vloni v létě a jen jsem nenašel čas ho zpracovat. Zpovídaným je Lukáš Macura, který spolu s Markem Nepožitkem vlastní Cinemax, jedno z nejdéle fungujících (založeno v roce 1998) a stále produktivních vývojářských studií u nás. Osmdesátiminutový rozhovor si můžete stáhnout odsud (103 MB), případně využijte stále funkčního RSS feedu do iTunes (po jeho rozkliknutí ve svém prohlížeči získáte přehledný seznam všech mých dosavadních postmortemů).
K Lukášovi (a potažmo k Cinemaxu) mi ze všeho nejvíc sedí slovo "bojovník". Asi to neuslyší rád, ale ze Cinemaxu jsem měl vždycky pocit, že jejich hrám pokaždé chybí krůček k tomu, abych je mohl označit za opravdu vydařené. A především aby je ocenil trh. Ohromně je ale respektuju za to, že to neustále zkouší znovu a znovu a že se tvrdohlavě pouští na dost tenký led (ať už to je vývoj RPG her, nebo produkce na DSiWare). A také se mi líbí, že se na rozdíl od řady jiných malých studií o herní branži zajímají, sledují trendy a snaží se zkrátka prosadit - vyzkoušeli v našem prostředí sebevražedný model "zaplať co můžeš" a připravují (v našem prostředí nejspíš také sebevražednou) digitální distribuci Bez Ochrany. O svých názorech a výsledcích také občas poměrně otevřeně referují.
K rozhovoru. Lukáš začal vtipnou historkou o své maturitní práci (naprogramoval Mariáš), ale brzy už se dostal k Cinemaxu, který je jeho osudem. V Cinemaxu začali nikdy nevydanou ručně kreslenou adventurou Woody (tady najdete unikátní a pokud se nepletu nikdy nezveřejněné obrázky) a podobně neúspěšným ambiciózním Nodus Domini (velmi zajímavé video, rovněž dosud nikde nepublikované), pak už následovaly dokončené hry, mj. Ve stínu havrana, Necromania, Daemonica, Gumboy, Numen nebo Inquisitor. Později začali vytvářet hry i na již zmíněný DSiWare (nejznámější je Rytmik) a samozřejmě už mají za sebou i řadu titulů na iOS včetně posledního Gyra 13. Genezi vývoje v Cinemaxu se věnuje v první polovině rozhovoru, v druhé půlce pak následuje zajímavé vyprávění o pokusu prorazit v zahraničí - od 45. minuty Lukáš vypráví o Steamu, od 54. minuty se dostane na téma pirátství, od 59. minuty dojde na v našich poměrech unikátní vývoj pro Nintendo DS, posléze v 63. minutě také na zajímavé postřehy ze získávání ratingů a v 69. minutě pak hovoří o vývoji pro iOS. V závěru rozhovor trochu ztrácí výpovědní hodnotu kvůli svému stáří, za což se omlouvám - Gyro už dávno vyšlo (Cinemax potěšily pozitivní reakce médií i hráčů, ačkoliv prodejnost zůstala za očekáváním), alespoň se však chystá verze pro PC, která by měla vyjít s vylepšenou grafikou někdy ve 2. čtvrtletí tohoto roku.
PS: Používáte-li iTunes, můžete mi někdo potvrdit, zda se vám tam tento podcast načetl? Papírově by mělo všechno fungovat, ale nějak tam poslední díl nevidím.