Všeobecné | Pátek 29.07.2011, 11:53
Zaujalo ve hrách: 29. července 2011
Několik událostí posledních dní mě vyburcovalo k přerušení blogové dovolené. Oznámené zlevnění 3DS, samozřejmě - nějaká reakce Nintenda na "chladné přijetí" (proč vlastně ta opatrnost, 700 tisíc prodaných kusů lze označit za neúspěch) a také na blížící se premiéru PlayStation Vita se sice dala čekat, málokdo ale očekával tak radikální zlevnění, kdy jde Nintendo údajně až pod výrobní náklady. Novou cenu v České republice odhaduju na přibližně 4490 korun, což je proti současným 6990 korunám (velká část českých obchodníků ovšem 3DS nabízí o tisícovku levněji) sympatické zlevnění. Otázkou ale je, zda dostatečné. Dlouhý (a skvělý) článek na toto téma sepsal Chris Kohler na Wired a já se s ním ztotožňuju - snížení ceny je jen prvním z nezbytných kroků, stejně důležité je konečně vydat kvalitní hry, přehodnotit jejich cenovou politiku (tisícovka za hru na handheld se zdá být přežitkem) a v neposlední řadě se začít orientovat na online služby. Můžeme jen doufat, že náhlý 21% pokles ceny akcií v reakci na oznámení výsledků hospodaření donutí Nintendo k dalším opatřením.Současně s oznámením slevy byl zveřejněn plán na "odškodnění" zákazníků, kteří si 3DS koupili za původní cenu - ti si budou moci zdarma stáhnout deset starých NES her a deset her z GBA (uvádím tedy na pravou míru včerejší tweet, kde jsem spekuloval, že bude nabídka platná pro všechny). To je také dost zajímavé a v souvislosti s Nintendem nečekané. Nintendo nemývá ve zvyku cokoliv rozdávat zdarma (i když i to se stává, viz nedávno Zelda: Four Swords na DSi) a já měl vždycky pocit, že důvodem není hamižnost, nýbrž obava z kanibalizace. Jinými slovy, nevadí jim až tak, že přijdou o čtyři dolary z prodeje, ale že přijdou o 10 hodin, které hráč u bezplatné hry stráví. Zatímco u NES her je jejich atraktivita docela sporná (podle mého názoru už mají většinou jen nostalgickou hodnotu a herně až na výjimky neobstojí), GBA hry jsou docela jiný případ. Pokud se splní spekulace MCV, který uvádí v seznamu uvolněných her i Yoshi's Island, Metroid Fusion nebo Mario vs. Donkey Kong, pak je dokonce na místě otázka, jestli se někomu nevyplatí pořídit 3DS za současnou cenu - já už většinu nejlepších GBA her dávno odehrál, ale ti, kdo tuhle platformu z jakýchkoliv důvodů minuli, mohou od desítky špičkových GBA her (které Nintendo zatím nechce standardně nabízet na 3DS eShopu) očekávat 100 až 200 hodin fantastické zábavy.
Inu, bude to ještě zábavné, pochybuju ale, že se dobře baví v Sony, kde po agresivním snížení ceny 3DS možná zavládlo zděšení a obavy o životaschopnost PlayStation Vita. Doporučuji zachovat klid a koncentrovat se na vývoj her. To je to hlavní!
Další na řadě je starý známý Michael Pachter, který dost svérázným způsobem konstatoval, že jsou přesčasy v herní branži standardem, že by si vývojáři vzhledem ke svým solidním příjmům měli přestat stěžovat a že by neměli by mít nárok na odborová sdružení. Později svá prohlášení mírnil s poukazem na to, že byla vytržena z kontextu a dodává, že by měl nespokojený zaměstnanec prostě odejít. S Pachterem nemusíte vždycky souhlasit, jeho forma sebeprezentace je často směšná, ale je mu nutno přiznat schopnost zaujmout prognózou, analýzou, názorem nebo prostým postřehem. Je to takový Tomio Okamura herní branže, nic ve zlém ;). Tady ale zkrátka přestřelil - do Pachtera se ostrou reakcí pustil blogger Bill Harris, skvělý je také sloupek Edge. Oboje podepisuji a jen dodávám: Neplacené přesčasy jsou akceptovatelné, pokud člověk osobně participuje na výsledku, typicky podílem na zisku. Představa, že se tato praxe týká řadových vývojářů je mylná. PS: V reakci pro Edge Pachter uvádí svou vlastní pracovní dobu. Velmi zajímavé.
A nakonec tu máme Electronic Arts, přesněji jejich finanční výsledky. Hezkou analýzu přinesl RPS, mě nejvíc zaujalo rozdělení obratu mezi jednotlivé platformy. Že je PC s 29 % společně s Xboxem 360 v čele je jedna věc, ještě zajímavější je ale údaj, že plných 11 % obratu EA pochází z mobilních platforem, což je (předpokládám) z velké části iOS. Mobilní hry tak dávají na frak Wii (pouhá 3 %), PSP či DS (po 1 %), což je ještě úctyhodnější, když si uvědomíme, že jsou hry na mobilní platformy prodávány za podstatně nižší ceny.