E3 2011 - Microsoft, Ubisoft, EA a Sony
Po přečtení vynikajících analýz tiskových konferencí Sony a Microsoftu na novém webu Edge mám pocit, že je jakýkoliv další komentář zbytečný (opravdu jsou skvěle sepsané, pěkné reportáže jsou samozřejmě k vidění i na GameLife, GameSpotu a velmi pravděpodobně leckde jinde), ale zajímá-li vás můj názor (a nesledovali jste mé živé dojmy na Twitteru), čtěte dál. Tiskovku Sony jsem viděl ze záznamu, Microsoft, EA i Ubisoft živě. Zbývá nám už jen Nintendo, jehož velká chvíle začíná dnes v 18 hodin našeho času.
Microsoft - Lze to vůbec označit za zklamání, když se koncentrace na Kinect čekala? Lze. Bylo to slaboučké a já mám bez přehánění chuť Xbox 360 prodat. Představa zábavy v podání Microsoftu je diametrálně odlišná od toho, jak si zábavu představuju já - odklon od core publika jsem čekal, ale takhle radikální a nekompromisní opravdu ne. Těším se na pár her na Live Arcade, hodně si slibuju od Gears of War 3, na milost bych vzal i to Halo (remake i pokračování), ale nic dalšího pro mě v těch nekonečných 90 minutách trvání tiskovky nebylo (bavím se samozřejmě o exkluzivních hrách, ukázky z Tomb Raidera a Modern Warfare 3 byly prima, ale ty si zahraju i na PC nebo PS3).
Prodejní výsledky z minulého roku a veškeré průzkumy i analýzy velí Microsoftu zaměřit se na Kinect. Chápu to, ale takhle okatě se vykašlat na své tradiční hardcore publikum, nad tím zůstává rozum stát. Ale to už se opakuju, takže konkrétně: nové casual hry na Kinect (Kinect Sports: Season 2, Kinect Fun Labs a Disneyland Adventures) se mi vlastně vcelku líbily a vypadají i zábavně, problém vidím v tom, jak se Microsoft s Kinectem snaží tlačit do konvenčních žánrů. Hlasové ovládání v nových dílech Mass Effectu a Ghost Reconu ještě beru (koneckonců nebude povinné), ale na nově ohlášených "Kinect only" hrách jako Fable: The Journey, Star Wars: Kinect nebo Ryse nenalézám suchou nit. To má být zábava? Nejsmutnější na tom, je že vývojem těchto zbytečných her ztratí drahocenný čas velmi schopní vývojáři. Doufal jsem alespoň, že Microsoft vykompenzuje tuhle "oběť" nějakou jinou hardcore hrou, to se ale nestalo. Letos tak s výjimkou Ms. Splosion Mana, Insanely Twister Shadow Planet a několika dalších Live Arcade her pustím X360ku jen na třetí Gearsy. 2/10
Electronic Arts - Komornější pojetí tiskovky EA nebylo vůbec na závadu. Sportovní a závodní hry stranou, EA se předvedla ve velmi dobrém světle. Dvěma jasnými vrcholy pro mě byla neskutečná ukázka Battlefieldu 3 a oznámení Overstriku, nového IP od Insomniacu (sice jen render, ale alespoň vtipný). O dost víc jsem čekal od SWTORu (na ten si fakt ještě počkáme) a zklamal mě trochu nuceně inovovatný Need for Speed Run (obávám se, že to bude průšvih zcela v intencích Black Boxu), ale jinak Riccitiello představil pěkný line-up. 7/10
Ubisoft - I tady jsou dva jasné headliny (Far Cry 3 a Assassin's Creed Revelations - v obou případech excelentní prezentace a výtečné zkombinování trailerů s gameplay ukázkou) a i tady byla evidentní slabá místa (Rocksmith už žánr hudebních her nezachrání, spousta nemastných her). Koncepce tiskové konference mi připadala trochu nešťastná (holt Francouzi...), ale třeba proti Rayman Origins a novému Brothers in Arms nemůžu říct ani slovo. 6/10
Sony - Všechno důležité už Sony oznámila před E3, ovšem line-up na rok 2011 je příliš silný na to, abych jí to dokázal vyčítat, takže malé zklamání cítím pouze z absence hlasitě spekulovaného ohlášení čtvrtých dílů Syphon Filter a God of War (holt v srpnu v Kolíně, no). Na druhou stranu se dostalo na Dust 514 a Sly Coopera, konečně jsme se dočkali data vydání Ico kolekce a taky prezentace Uncharted 3 měla šťávu. Tanečky kolem Move a 3D obrazu byly zbytečné, nicméně pochopitelné, alespoň to ale nebyla sázka na jednu kartu jako u Microsoftu. A ta omluva za výpadek taky zněla vcelku upřímně, takže... abych jenom nechválil, God of War kolekce z PSP mě málem uspala a Resistance 3 byl ze slabšího soudku (podle očekávání). Nejspíš teď vypadám jako Sony fanboy, ale opravdu vidím zásadní rozdíl mezi tím, jak mě jako konzervativního hráče Microsoft nemilosrdně obětoval, zatímco v Sony a koneckonců i v Nintendu dokázali mezi hardcore a casual segmentem najít rozumný kompromis, resp. oběma skupinám nabízejí dostatek produktů.
A co říct k Vitě? To nejdůležitější - Sony se po dlouhé době podařilo nastavit dobře cenu! 249 dolarů/euro za WiFi verzi je adekvátní/výborná cena (já čekal, že to bude 299$) a rukavice hozená Nintendu. Handheld vyjde letos (v letošním fiskálním roce Sony, tj. do března), navíc se skvělým line-upem plným nových IP a několika nečekaných překvapení (BioShock!). K Vitě se ještě vrátím, ale začínám být opatrný optimista. 7+/10