Zaujalo ve hrách: 3. června 2011
Jeden z investorů Zyngy se v rozhovoru s TechCrunch rozpovídal o situaci v EA, přesněji o krocích, které by tento tradiční herní vydavatel měl udělat, aby přežil současné turbulentní změny. Rozhovor je pikantní v tom, že je Bing Gordon bývalý CCO Electronic Arts, takže situaci firmy zná poměrně důvěrně. Gordon radí zcela změnit obchodní model a zaměřit se na redukci nákladů a monetizaci za odehraný čas. Což je v podstatě totéž, co dělá Zynga. Argumenty Gordona jsou rozhodně zajímavé a je zřejmé, že branže tímhle směrem opravdu směřuje - viz koncept Call of Duty Elite, který podle mého názoru není vůbec špatný. Disproporce v platbě za osmihodinovou singleplayerovou hru a multiplayerovou střílečku (podle Activisionu průměrný hráč Call of Duty stráví ročně ve hře 170 hodin - číslu se zdráhám uvěřit, ale hodně to bude) je zjevná a na nějakém rozumně nastaveném poplatku nevidím nic nemorálního. Mohlo by to mít navíc pozitivní vliv na kvalitu her.
Game Nexus sestavil hezký souhrn osobních vzpomínek několika herních novinářů a vývojářů na E3. Taky bych jich mohl pár přidat, za všechny alespoň jednu publikovatelnou - byl jsem na E3 čtyřikrát nebo pětkrát, poprvé pokud se nepletu v roce 2000, kdy se tu poprvé prezentovala PlayStation 2. Právě její tituly zajímaly návštěvníky nejvíc a Tony Hawk's Pro Skater 2 pro PS1 byl trochu stranou. Zástupkyně z Activisionu si v naší novinářské skupince zapisovala požadované prezentace a když se u Tony Hawka nikdo neozýval, zželelo se mi jí a přihlásil jsem se. Pointa? Hru za zavřenými dveřmi prezentoval přímo Tony Hawk, skateboardová celebrita. Skvělý chlapík, kterého nerozhodilo, že hovoří s někým, kdo nejen že nikdy nehrál jeho hru, ale dokonce ani v životě nestál na prkně. Pěkně jsme si popovídali a já si nakonec ke hře našel cestu. Výborný byl také ročník, kdy jsme se s Mikolášem Tučkem každého zpovídaného vývojáře na závěr "na odlehčení" ptali, co vědí o České republice. Vedle očekávaných nechtěně vtipných reakcí pár lidí překvapilo pochvalou Mafie a šokoval mě CliffyB, který v Praze několikrát byl a vzpomněl si na jedno české slovo.
V nastávajícím E3 šílenství by neměl zapadnout včerejší článek 1Up o Starbreeze - jde o skvělý insiderský profil studia s nesmírně zajímavým osudem a několika povedenými hrami (Chronicles of Riddick a The Darkness) na kontě. Studio Starbreeze v poslední době prošlo velkou proměnou, řada důležitých lidí odešla (částečně prý kvůli neschopnosti spolupráce s EA) a projekt RedLime (což je téměř jistě nový díl Syndicate) se potýká se značnými problémy. Článek dobře ilustruje složitou situaci nezávislých studií na trhu s velkými hrami, komplikace Starbreeze ale zavání až prokletím. Nezávislá vývojářská studia schopná produkovat špičkové AAA hry lze spočítat na prstech jedné ruky, většinou se navíc mohou spolehnout na zázemí, které jim poskytuje jistou nezávislost (Valve má Steam, Epic a Crytek mají enginy). Nejlepší článek týdne.