Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Čtvrtek 19.05.2011, 12:49

Zaujalo ve hrách: 19. května 2011

Nebyla to první podobná přestávka, ale čert jí vem, už jsem zase zpátky. Krátké zprávičky jsem poctivě psal sem i na Twitter, ale na delší příspěvky čas prostě nezbyl. Konečně finišuju úmornou půlroční rekonstrukci bytu (to by byl panečku blog!), zabydluju se s počítačem a těším se, že konečně rozjedu Crysis 2, Portal 2 a další ostudné resty posledních měsíců. Další problém nastal v modelu týdenních komentářů, který se ukázal být nerozumný s prvním hezkým víkendem - v zimě jsem těch několik hodin pročítání internetu a psaní na blog věnoval rád, v hezkém počasí ochota radikálně poklesla. Za zklamání se omlouvám a přepínám do příležitostného režimu bez jakékoliv předem přislíbené frekvence. When it's done ;).

Jednou z hlavních motivací k "návratu" byl skvělý feature článek magazínu Develop. Na The Valve Manifesto jsem odkazoval v krátké zprávě, ale tohle si prostě zaslouží komentář - Develop navíc později zveřejnil sérii rozhovorů, z nichž nejzajímavější je opět ten s Gabe Newellem. Za poslední měsíce jsem určitě lepší článek o hrách nečetl, je to nesmírně inspirativní výpověď o tom, jak to Valve funguje. Pro herní vývojáře a vlastně kohokoliv, kdo je součástí klasické firemní struktury, musí být tyhle informace učiněným zjevením. A fakt, že Valve díky Steamu příliš nemusí řešit ziskovost svých her (o které osobně beztak příliš nepochybuju) na tom nic nemění. Do série článků zapadá i čerstvá informace o získání tří špičkových programátorů, o Final Hours of Portal 2 (po iPadu nově i na PC/Mac) nemluvě. Vše si rozhodně přečtěte. A mimochodem, moc se těším, až Blizzard konečně zveřejní materiály přislíbené k letošnímu výročí - tam by to myslím mohlo být taky hodně zajímavé.

Když si tak čtu čerstvou zprávu o E3 bez Valve na tuzemských herních serverech, je mi trochu k pláči. Na Games.cz se až trochu trapně snaží o odlehčenou formu, Eurogamer zvolil poněkud podpásový titulek (jinak je text asi nejlepší) a Hrej tomu nasazuje korunu konstatováním, že na DOTA 2 Valve pracuje "ve spolupráci se studiem IceFrog." To je celkem síla. Bonusweb je pro jistotu (a asi je to dobře) o den pozadu a poslední jeho novinka upozorňuje na včerejší trailer Dead Island. Uznávám, že nejsem cílovka (důkazem jsou zejména komentáře pod novinkou na Games.cz, to je také síla), mám samozřejmě své osvědčené zahraniční zdroje v RSS, ale rodný jazyk je rodný jazyk. Neříkám, že tu není nic, na všech třech prvně zmíněných serverech se nezřídka dají najít kvalitní texty, ale kvalita se mi zdá dosti kolísavá.

Fascinující ukázku zapálení pro hry předvádí 23letý "MegaTgarrett", který si užívá hraní Zeldy, ačkoliv je slepý. Na videu podrobně vysvětluje způsob hraní a na svém YouTube účtu má i řadu dalších videí z jiných her - zatímco šlo ale dosud vesměs o 2D hry, Zelda je jeho první 3D titul. K úspěšnému absolvování hry je nezbytně nutný kvalitní zvukový design. Zvuky kroků a pohybu se nám mohou jevit zbytečné, ale jak sami vidíte, zvukoví designéři mají svou důležitou roli - shodou okolností před pár týdny na toto téma zajímavě přednášel Damian Kastbauer. Tématu jsem se tady na blogu věnoval už před šesti lety.

Před pár týdny jsem si po dlouhém otálení pořídil iPad, takže tu sporadicky najdete i nějaký ten herní tip. Z přístroje jsem zatím nadšený, s hrami je to zatím horší - třeba takové Death Rally je moc pěkná hra, ale stále trpí stejným problémem. Nedá se ovládat. Pár výjimek je, o těch ale jindy.