Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Sobota 19.03.2011, 12:12

iPhone tip: Tiny Wings

Otázka do pranice: může hru tzv. "udělat" hudba? Pamětníci 8bitové a 16bitové éry budou vášnivě souhlasit a vzpomenou na dobu, kdy hry zdlouhavě nahrávali jen proto, aby si dokola pouštěli skvělou hudbu v intru, případně hráli jinak mizernou hru, aby mohli poslouchat ten úžasný track ve třetím levelu. Od té doby se hodně změnilo - herní hudba na jedné straně získala na významu a stala se nedílnou součástí intenzivního zážitku ze hry, na straně druhé se do jisté míry vytratila její osobitost. Dnes už prakticky nerozeznáme herní soundtrack od filmového, až na výjimky se vytratila melodičnost a potažmo i chytlavé tracky z éry Tima Follina a dalších mistrů, kteří se tenkrát vedle skládání museli zabývat i tím, jak hudbu vůbec nacpou do paměti počítače.

Odpověď na otázku v úvodní větě ale může být i prozaičtější. Tiny Wings od Andrease Illigera. Dolarová hra na iPhone (zde link na App Store), která je momentálně na prvním místě herního žebříčku, si mě okamžitě získala právě hudbou - jednou jedinou skladbou (k poslechu na YouTube), která nemalou měrou pomáhá budovat nesmírně optimistický zážitek z celé hry. Nikdy jsem neměl ve velké oblibě "nekonečné" hry typu Doodle Jump, ale z každého pixelu Tiny Wings čouhá spokojenost, pozitivní emoce a štěstí, takže mi absence klasické motivace vůbec nevadí a beru to jako takový herní chillout. Bezstarostně sjíždíte jeden kopec za druhým a jediné, před čím se musíte mít na pozoru, je zapadající sluníčko. To je přece život!

Velmi krátce po hudbě si mě beznadějně získala i hra. Tiny Wings je další případ triviální myšlenky, na jejíž základech lze vystavět svým způsobem komplexní hru. Na rozdíl od ostatních podobných her mě tu ale fascinuje ten podprahový aspekt. To, jak snadno si Tiny Wings pohrává s emocemi a jak pozoruhodně relaxační zážitek to ve výsledku je. Je to navíc o to úctyhodnější, že jde o "one man show" - celou hru včetně programu, grafiky i hudby navrhl Andreas Illiger (je to jeho prvotina, dle Twitteru má v plánu i verze pro Android a iPod iPad, ale zjevně nestíhá). Což je ostatně ta nejlepší možná odpověď šéfovi Nintenda, který se včera arogantně opřel do garážových vývojářů...