Všeobecné | Čtvrtek 17.03.2011, 19:46
Motorstorm Apocalypse
První Motorstorm byla dle mého soudu typická launchová hra (= hra vydaná současně s novou konzolí), tedy relativně zábavné závody bez kontextu, jejichž hlavním smyslem bylo představit dechberoucí výkon nové konzole. Jak si tak čtu svůj starší příspěvek z období, kdy jsem si čerstvě hrál s japonskou PS3, v tomhle směru Motorstorm uspěl. Nezanechal ve mě ale nic, na co bych si snad za rok nebo za dva dokázal vzpomenout. Druhý díl Pacific Rift jsem už ignoroval a když Sony vloni oznámila po drobné odmlce i díl třetí, byl jsem zklamaný, protože jsem doufal, že se Evolution Studios konečně budou moci pustit do něčeho jiného. Mám dokonce trochu podezření, že se do něčeho jiného i pustili, ale projekt byl zrušen (a nebo také ne?) ještě před oznámením. K téhle teorii mě vedou data vydání trilogie Motorstorm - zatímco první dva díly vyšly v letech 2007 a 2008, na Apocalypse tvůrci potřebovali další tři roky a na hře to myslím není příliš znát. Je to stále ten starý dobrý Motorstorm. Jen tam teď občas něco vybuchuje. Občas častěji. Vlastně skoro pořád.Tak tedy, Motorstorm Apocalypse byl pro mě outsider. Naprosto nezajímavá hra, kterou jsem neměl vůbec v úmyslu hrát a ani jsem o ní prakticky nic nevěděl, ale dostal se mi do rukou disk a byla volná chvilka. První dojmy moje očekávání potvrdily - relativně slabá grafika a bez nadsázky amatérské cutscény v komiksovém aranžmá. Po komiksu vývojáři obvykle sahají ve chvíli, kdy chtějí ušetřit - primitivně animované komiksové obrázky vznikají nesrovnatelně levněji než animace v enginu, nemluvě o renderech. To je u spousty her v pořádku, ale u first-party titulu něco takového nečekáte, nadto v podobně mizerné kvalitě. Inu co, nejsem jistě prvním ani posledním, kdo začal příběhové animace nemilosrdně odklikávat... koneckonců je to závodní hra, tak co s příběhem.
Podstatné je, že se nový Motorstorm začal velmi záhy jevit zajímavějším! Brzy to kolem začalo vybuchovat a uprostřed závodu se najednou běžně měnila trať - tu vám cestu zahradí spadnuvší mrakodrap, jindy se musíte mít na pozoru před bojovým vrtulníkem. Je to legrace. Trochu laciná, ale pořád legrace. Bavil jsem se slušně (sluší se dodat, že ve světle všech těch destrukcí najednou ani grafika nepůsobila tak moc lacině) a říkal jsem si, že kdybych na tratích Motorstorm Apocalypse mohl hrát Burnout: Takedown, šlo by o mou vysněnou závodní arkádu.
Po pár hodinách ale došlo k tomu, k čemu došlo už u prvního Motorstormu. Zatímco první dvě ze tří kapitol nebyl s obtížností sebemenší problém, ve třetí se naplno objevila až směšná "náhodnost" umělé inteligence - je celkem jedno jak dobře nebo špatně jedete v úvodních kolech, důležitý je v podstatě až poslední okruh. Ani velmi čistá jízda v něm přitom není zárukou toho, že dojedete na postupovém místě a naopak - i přes několik bouraček to může občas vyjít. Nemám nejmenší chuť podstupovat tuhle hru na náhodu a každý závod opakovat desetkrát, než počítač konečně hodí kostkou šestku (pomyslně, samozřejmě). Jedna věc je vysoká obtížnost, kdy musíte jet bezchybně, ale máte to alespoň ve svých rukách. To bych nějak akceptovat dokázal. V Evolution Studios místo toho zvolili k AI naprosto bezstarostný přístup ("Je to přece arkáda, tak co čekáte?") a za čtyři roky na něm neučinili sebemenší změny - viz moje podrobnější dojmy k prvnímu dílu, které do detailu platí i pro Apocalypse. Vtipné je, že mi tehdy v komentářích bylo vyčiněno, jak prý mohu hodnotit japonskou verzi, když hra bude jistě do evropského vydání pořádně vylepšena. Vidíte, nebyla. A nejen do evropského pokračování, ale ani do třetího dílu.
Možná je chyba ve mě a jsem prostě mizerný hráč závodních her. Nevím. Já se každopádně v duchu omlouvám novému Hot Pursuitu, který jsem za AI také kritizoval a teď na něj vzpomínám se slzou v oku. Inu, ty tři hodinky jsem si zazávodil náramně, to nepopírám - Motorstorm Apocalypse (a ještě link na trailer) jinak není špatná hra a má své nepopiratelné kvality. Nedostatky mě ale záhy dostihly a já jsem rád, že jsem za disk nezaplatil ani korunu. Zítra disk s díky vrátím...