Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 21.03.2011, 18:34

Týden ve hrách: 20. března 2011

Předminulý týden jsem Týden ve hrách vynechal vzhledem k podrobnému zpravodajství z GDC, minulý týden jsem se trochu flák... řekněme raději, že nebylo o čem psát ;). Vrátit se ale musím k hojně diskutovanému článku MCV o východní Evropě (komentovali jej na Games.cz i na českém Eurogameru). Řekl bych, že přesně ukazuje problém podobných studií - dokud spoléhají na svědectví lidí obeznámených se situací na daném trhu, je všechno v relativním pořádku (byť by údaj "Důležití prodejci v ČR: JRC, GAME" mohl svědčit o opaku). Jakmile se ale mají informace podpořit konkrétními čísly, je zle - údaje o počtu prodaných konzolí v regionu jsou podle mého názoru mimo realitu prakticky u všech platforem, zejména pak u Wii a DS. Doporučuju i zábavnou diskuzi pod článkem MCV.

Pokračování podcastu s Gabe Newellem (první díl jsem komentoval minule) najdete tady, opět je vedle zvukové nahrávky k dispozici transcript (pro mě ideální formát). Newell tu odpovídá na otázky fanoušků (jeden je zjevně i z České republiky) a je to hodně zajímavé povídání. Nedozvíte se žádné překvapivé nebo významné novinky, spíše pochopíte způsob, jakým ve Valve uvažují. Zaujala mě třeba poznámka ke kompetitivnímu online multiplayeru - Newell konstatuje, že stále není příliš zábavný pro diváky. Prý by to rádi změnili v DOTA2 a já jsem na to hodně zvědav. Osobně se obávám, že v tomto směru nejde moc udělat (i když klobouk dolů před lidmi jako je Husky) a navzdory situaci v Jižní Koreji nevěřím, že se v tomhle směru progaming může někdy dostat na úroveň skutečného sportu.

Jen co jsem si začal pomalu zvykat na arogantní Zyngu, dostávám vyrážku při čtení jakékoliv zprávy o Roviu, tvůrcích Angry Birds. V posledních dnech tahle povedená dvojce mj. oznámila, že velké konzolové hry umírají a že na XBLA a PSN kašlou, protože je zdejší publikum příliš omezené co do velikosti. Teď tomu v Roviu nasadili korunu zveřejněním záměru vstoupit během pěti let na burzu a stát se stejně velkou společností, jakou je Facebook nebo Google. Rovio ohromně uznávám za to, jaké divadlo rozjeli kolem jedné "obyčejné" iPhone hry a je skvělé sledovat, co všechno s tímhle byznysem dokážou provést. Vstoupit úspěšně na burzu a zatopit zmíněným firmám je ale úkol z úplně jiného ranku. Rovio pro mně momentálně není nic jiného než "one hit wonder" (všichni podobní mají koneckonců jedno společného - velmi schopné producenty) a musí ukázat trochu víc, abych je začal brát vážně. A co se týče IPO a hodnoty firmy, nejsem v tomhle ohledu ani náhodou odborník, ale zcela zcestná mi přijde nejen udávaná hodnota Zyngy, ale rovněž i Facebooku. Až to jednou praskne, to bude veselo!

Na Games.cz se zaměřili na XBLIG hry v souvislosti s velkým rozhovorem na Gamasutře. Je mi trošku líto, že se tu hned šije do Microsoftu, aniž by se kdokoliv kdykoliv zmínil o konkrétních Live Indie Games hrách - nepamatuju si, že by to nějaké české herní médium udělalo, což je velká škoda, protože tu za dolar nebo dva můžete koupit řadu zajímavých skvostů. Mám už dlouho spadeno na nějaký přehled, ale zatím jen odkážu na článek IndieGames.com, kde vybrali pět nejlepších XBLIG her a přidám link na XboxHornet, kde se na XBLIG hry specializují. Platforma je to jistě problémová, ale na druhou stranu tady opět Microsoftu přiznejme prvenství - Sony natož Nintendo žádné podobné programy pro garážové amatérské vývojáře nemají. Vlastně... Apple "jeden" má, ale to je úplně jiný příběh...

To pro tento týden musí stačit. Příště se polepším a snad konečně dojde na dávno slibované zhodnocení 3DS. Všechno zlé je pro něco dobré, alespoň to budou hands-on dojmy.