Postřehy z GDC 2011 - středa
23:30: Keynote Satoru Iwaty z Nintenda byla jaksi motivační a vedle tiskovky Apple trochu zapadla - celý záznam si můžete pustit tady, na GameLife je stručná online reportáž. Padlo několik zajímavých odhalení stran 3DS v čele s oznámením Super Maria. Vím, že stále dlužím názor na 3DS a nejspíš už teď bude lepší počkat na dojmy, ale základní leitmotiv nové generace handheldů je myslím zřejmý - dokáží Nintendo a Sony přesvědčit své zákazníky, že je ve světle levných her na smart phony dobrý nápad platit za hru tisíc korun? Iwata se na GDC (kde hovoří stále v první řadě k vývojářům) zaměřil právě na toto téma - uchopil jej diplomaticky a opatrně, ale jistá pachuť zůstala. Je to téma na zvláštní úvahu, patrně se ale všichni svorně můžeme podepsat pod heslo "content is king". Mimochodem, sympaťák Iwata na rodíl od řady jiných vrcholových manažerů na srovnatelných pozicích v herní branži začínal jako řadový vývojář - viz fotka z mládí, kterou svou keynote uvedl.
VG247 si popovídali s producentem Crysis 2 Hasitem Zalou. Nic převratného nepadlo, jen zmínka o údajně sympatické reakci hráčů, kteří si odmítají stáhnout pirátskou verzi (prý zatím jen 10 tisíc torrentů). Vidím to jako součást pokračující snahy zmírnit následky, skutečné škody bude ale možné vyčíslit až po vydání hry. Zala dále sečetl počet vývojářů multiplayeru na 70, což je poměrně dost. Já se na Crysis 2 hodně těším a pevně doufám, že singleplayerová část nebude upozaděna (jak se v poslední době u stříleček stává nehezkou tradicí) a nabídne alespoň tak dlouhý zážitek, jako u prvního dílu.
Krátce: Yu Suzuki se nechal slyšet, že ho podle jeho názoru Sega nechá udělat Shenmue 3. Kde se můžu postavit do fronty? Jeho vyprávění o vývoji v 80. letech je zábavné, viz historka s vojenským chipem. * Seskupení Indie Fund tvořené několika úspěšnými indie vývojáři si vybralo tři indie projekty, jejichž vývoj finančně podpoří - Monaco známe (detailněji v přednášce Andyho Schatze), dvě další jsou pro mě nové. Obě vypadají velmi nadějně (viz videa). * Velké oznámení Sucker Punch je venku, Infamous 2 bude podporovat uživatelský obsah. Všimli jste si, jak aktivní Sony v tomto směru v poslední době je? * Sony rovněž oznámila aktivitu Move.Me a zpřístupňuje technologii Move pro homebrew aplikace na PC. Je to od nich pěkné, těším se na první pokusy i seriózní aplikace, jen se nemůžu ubránit ušklíbnutí při vzpomínce na to, jak Sony potírá homebrew aktivity na PS3. * Přednáška Iana Mitchella z Bioware se týká komplexních lokalizací, konkrétně The Old Republic. Nejzajímavější je asi závěrečná poznámka - lokalizace do jednoho jazyka prý stojí milion dolarů. Že to není levné je mi jasné, ale tomuhle se zdráhám uvěřit.
11:00: Zalehl jsem s chřipkou, takže mám trochu víc času surfovat a něco málo i sepsat (alespoň do okamžiku, kdy na evropském PSN aktivují PixelJunk Shooter 2). Nakonec jsem se vzhledem k objemu informací rozhodl věnovat nový blogpost každému dni GDC, tady je první část pro dnešek.
Velmi se těším na plánované postmortem klasických hitů jako Pac-Man, Elite nebo Prince of Persia - jistě se k nim podrobně vrátím a ve skrytu duše doufám, že se nějak dostaneme ke kompletním nahrávkám. Je tu ale ještě jedno lákadlo pro milovníky retra. Na oficiálním webu GDC pátrají v archivech starých přednášek a vyzobávají nejrůznější zajímavosti. První z nich je už v lednu zveřejněná keynote Mika Abrashe, který v roce 1996 vyprávěl o Quakovi krátce poté, co hra vyšla a co opustil id Software. Abrash je špičkový programátor a tomu také odpovídá obsah jeho přednášky - na Gamasutře najdete pár video úryvků, 105minutovou audio nahrávku a také příslib brzkého přístupu k celém videu. Pro mě jako laika je tato konkrétní přednáška víceméně nezajímavá, ale troufám si odhadnout, že programátory nadchne. A berte to i jako pozvánku k dalším perlám, které ještě budou na zmíněném blogu GDC vyloveny (předpokládám nikoliv jen v průběhu aktuálního týdne konání GDC).
Raph Koster (hlavní designér Ultimy Online, více viz Wiki) je často citovaný designér, který se dlouhá léta věnuje online hrám a aktuálně pracuje jako designér v Playdomu. Jeho přednáška (alespoň soudě dle slajdů v PDF souboru, dále čtěte výcuc na Gamasutře) vypadá, jako by netrvala jednu, ale minimálně tři hodiny. Je to smršť ideí, kam by se mohly v nejbližší době ubírat sociální hry. Pro vývojáře to bude nepochybně inspirativní, ač je možná jeho akademický přístup se zaměřením na antropologii a sociální interakci trochu hůře stravitelný. Pokud se jeho vize alespoň zčásti naplní, nemusíme mít o rozmanitost sociálních her strach, jakkoliv to tak teď třeba nevypadá.
A ještě jednou sociální hry, tentokrát přednáška Marka Saggse (vedle Gamasutry čtěte i na Inside Social Games a Edge Online) o evoluci Zyngy a období mezi spuštěním FarmVille a CityVille. Saggs není žádná facebooková "rychlokvaška", tradiční hry vyvíjel od roku 1993 a podílel na Red Alertu 2 či C&C: Generals. V obou případech byly týmy nezkušené, přesto jejich hry uspěly. Saggs pak popisuje rozdíl ve filozofii vývoje - FarmVille chtěli dostat ven co nejrychleji a design byl záměrně minimalistický (mezi řádky čtu "byla to trochu náhoda"), u CityVille už šlo o pečlivě promyšlený vývoj obřích rozměrů. Jedno ovšem měly obě hry společné - jejich obrovský úspěch vývojáři ani v nejmenším nečekali (nebo to alespoň tvrdí). V odkazech (nejlépe asi na Inside Social Games) najdete pár lekcí pro potenciální vývojáře sociálních her.
A zbytek opět telegraficky: Krátký video-rozhovor o Pataponu 3. Takže si nakonec opravdu zahraju ještě jednu novou PSP hru? * Chystá se indie dokument o indie vývoji - krátký rozhovor a první video je k vidění na IndieGames.com. Slibné! * Designérka Brenda Brathwaite nabízí prostřednictívm herního blogu Forbesu tip pro všechny, kdo se chtějí dostat do herní branže - chcete-li uspět jako designéři, neobejdete se bez znalosti programování. * Machinegun Jetpack je plánovaná dolarová iOS hra od tvůrců Monster Dash. Nic, co bychom mnohokrát nehráli ve formě nějaké flashovky, ale oceňuju vysokou production value - bude tohle příští bestseller? * Štefan Durmek z českého Disneye je přímo na místě a na svém blogu reportuje z workshopu. * Hezká kolekce plakátů vytvořených speciálně pro návštěvníky GDC - pusťte se do identifikace titulů, ze kterých ono nářadí pochází. * Nová hra tvůrců Minecraftu byla ohlášena, jmenuje se Scrolls a tady si můžete přečíst rozhovor. Doufal jsem v trochu něco jiného než kombinaci karetní hry a deskovky, tenhle žánr mě osobně vůbec nezajímá, ale třeba to máte jinak ;).