Postřehy z GDC 2011 - pondělí a úterý
Z Game Developers Conference se nám v posledních letech vyklubala akce, která se svým významem v rámci herní branže dá zařadit hned za E3. Zdaleka už nejde jen o setkání vývojářů, na kterém si vyměňují programátorské know-how, jež může nechat běžné hráče chladnými - oznamují se tu nové technologie, odhalují nové zásadní featury, vypráví se poutavě o designu a analyzuje se minulost i budoucnost způsobem, který je atraktivní i pro spotřebitele. Ti tak věnují GDC stále větší pozornost, takže tu firmy nezřídka oznamují i nové hry včetně zásadních titulů (zpravidla těch hardcore). Zkrátka, sledovat GDC se vyplatí. V následujících dnech (akce končí až v pátek 4. března) budu do tohoto příspěvku průběžně přidávat postřehy a zprávy, které mě na GDC zaujaly (snad toho bude od zítřka méně, tohle bylo peklo), všem navíc pochopitelně doporučuju sledovat podrobnou coverage na osvědčených místech jako je Gamasutra, Edge Online nebo Gamespot.
1. března: Začnu skvělou přednáškou Team Meat o vývoji Super Meat Boy (u reportáže na Gamasutře je i fantastická fotka vývojářského dua, Tommyho Refenese a Edmunda McMillena). Tvůrci tu popisují drsný vývoj s šibeničním termínem, projevili nespokojenost s podporou Microsoftu a v této souvislosti zmínili, že se na Steamu prodalo z celkových 400 tisíc kusů už více, než na XBLA (poměr je prý 55:45 a pro pořádek je tu třeba uvést, že na Steamu byla sice hra krátce zlevněná, ovšem uvedena byla později než na Xboxu). Dvojnásob mě potěšila zmínka o plánování 3DS verze - dost se za ni přimlouvám, obzvláště kdyby třeba updatovali grafiku tak, jako to plánují tvůrci Cave Story. To je ale nejspíš utopie, zatímco je Cave Story stará low-resová záležitost, Super Meat Boy update nepotřebuje. Na 3DS se ovšem hodí a já se alespoň můžu přestat trápit u té děsivé obtížnosti a vymlouvat se, že si pěkně počkám...
Včera už jsem v aktualitách zmínil plánovaný televizní Big Picture mód Steamu. Nějaké detaily se snad ještě na GDC objeví a do té doby je předčasné spekulovat, ale neodpustím si to - Big Picture se mi jeví jako přímý útok na cloudové služby typu OnLive a do značné míry i na herní konzole (jak kdosi někde v komentářích vtipně poznamenal, Microsoft by pak konečně mohl naportovat na PC Alana Wakea, protože ho bude možné hrát z gauče). Může ale také jít i o něco mnohem primitivnějšího, třeba pouhý interface Steamu se streamováním dat přes lokální síť. Netrpělivě čekám na další detaily.
Situace konkurentů Steamu se zdá být beznadějná a asi beznadějná i je, ale například Impulse se snaží docela sympaticky - projekt Impulse Reactor umožní nabídnout mikrotransakce a mohl by být zajímavý pro všechny ty free-to-play projekty. Stardock také už před časem oznámil, že umožní zákazníkům hru koupenou přes jejich službu znovu prodat jinému hráči, to se ale zatím nesetkalo s odezvou vývojářů a vydavatelů. Proč, to je celkem zřejmé.
Pozornost si zaslouží i přednáška studia Rovio, které se proslavilo Angry Birds, ale předtím si prošlo vývojářským peklem, když od roku 2003 vytvořilo přes 50 mobilních her. Jak vidno, i tenhle úspěch si někdo musel jaksepatří vypotit. Zástupce firmy přiznal, že v první fázi hodně pomohl word-of-mouth, pak ale všechno nabralo otáčky a Rovio dalšímu úspěchu hodně pomohlo (detaily v linkovaném článku). Zmínil také, že brzy překonají 100 milionů downloadů při započtení všech platforem, tedy i PS3 a PC, brzy navíc dojde na X360 a 3DS. Na závěr došlo ještě zajímavé setkání, skoro jako z Pošty pro tebe.
Dvě skvělé zprávy pro fanoušky plošinovek - desetiminutové gameplay video Ms. Splosion Man slibuje hratelnost poplatnou originálu (tj. klasické jednotlačítkové ovládání) okořeněnou novým holčičím příběhem a několika drobnými designovými inovacemi (zde čtěte textové preview). Hra vyjde letos (opět v rámci Summer of Arcade?), samozřejmě znovu na XBLA. Snad ještě nadšenější jsem ale z ohlášení nové puzzle plošinovky Rochard pro PSN - moc toho o ní zatím nevíme, ale obrázky a první fakta vypadají slibně (připomíná mi to Bionic Commando Rearmed) a projekt mají na svědomí finští Recoil Games (jejich projekt Earth No More nějak zapadl, ne?).
Dále už stručně: Iwatova keynote "Video Games Turn 25" bude zítra v 18 hodin našeho času přenášena živě, určitě to bude stát za to. Je náhoda, že ve stejný čas Apple přes ulici hodlá oznámit iPad 2 (komentář k tomu přinesl Wired)? * Painting with Pixel je crowdsourcingový projekt pro návštěvníky GDC, oficiální info zde, těším se na výsledek. * Vývojáři Shank (Klei Entertainment) se v průběhu vývoje potýkali s malou potopou a pochlubili se také se zajímavými údaji, oboje tady (26% conversion rate na XBLA, to je skvělé). * Epidemioložka Nina Feffermanová si vzala na mušku zajímavou kauzu, ke které před lety došlo ve World of Warcraft - viz český text na Games.cz.