Soldier of Fortune |
||
Zdá se,
že se blíží konec hrdinům sponzorovaným steroidy. Přitažlivé modely Duke Nukema a
Johna Bladea nahradili vousatí gentlemani Gordon Freeman s Johnem Mullinsem a zdá se,
že to nikomu nevadí - vlastně spíše naopak. Soldier of Fortune je zajímavý z mnoha
důvodů - je to hra, která se - kdo ví proč - už několik měsíců skvělě
prodává v USA i Velké Británii. Je to hra tak násilná, že vydavatel nejen že z
vlastní iniciativy zvětšil velikost upozorňovacího rámečku na krabici a přidal
nepřehlédnutelné upozornění do instalace a po každém spuštění hry, ale ještě
pro jistotu zrušil podporu pistole od ACT Labs. Je to hra od firmy, která je sice
perfektně sběhlá v 3D akcích, ale výhradně s fantasy zaměřením. Je to hra
běžící na tři roky staré technologii Quake II. Je to hra s licencí časopisu. No
řekněte, nejste alespoň trochu zvědaví jak se hraje? Jestliže se o filmu Zachraňte vojína Ryana říká, že jeho první půl hodina zpracovává válku věrohodněji než jakýkoliv jiný film za posledních sto let, o Soldier of Fortune se... to říci rozhodně nedá :-). V každém případě je o však o hezkých pár kroků blíže realitě zabíjení než všechny ostatní 3D akce a zároveň se stále ještě pohybuje v našem milovaném žánru FPS, daleko od Rainbow Six. Odehrává se ve skutečném prostředí, se skutečnými zbraněmi a co je nejúžasnější, se skutečným hrdinou. John Mullins totiž skutečně existuje a je to jeden z těch lidí, jejichž životní příběh bych někdy ve volné chvilce moc rád vyslechl. Devatenáct let strávil ve Special Forces, zhruba dva roky v "A Teamu" ve Vietnamu (nevím co to je, ale vzbuzuje to respekt). Kariéru zakončil s mnoha medailemi a i nadále pokračoval ve stejné branži a tak není divu, že si jej Raven Soft vybral nejen jako svého konzultanta, ale také pro hlavní roli ve hře. Její příběh už
samozřejmě nevychází ze skutečnosti, to by ostatně vzhledem k Mullinsově věku byla
historická záležitost, a je rovněž přizpůsoben tradičnímu počítačovému
megalomanství, takže se na místo "obyčejné" speciální pátrací akce po
pohřešovaném členovi amerického kongresu dočkáme životního dobrodružství, ve
které nejen že ztratíte parťáka, ale zachráníte svět a zničíte pár
nukleárních hlavic. Tedy to, co děláme prakticky obden. Cesta za závěrečnou
obrazovkou s nápisem "The End" je ovšem trnitá a tak se postupně podíváte
do New Yorku, válečného Kosova, na mrazivou Sibiř, pak pro změnu do prosluněného
Iráku a když budete dostatečně dobří, dočkáte se i Sudánu, Tokia a nepříliš
německého hradu poblíž Hamburku. Co tedy dělá ze Soldier of Fortune kvalitní hru? Několik nápadů, o kterých jsem si jist, že již řadu vývojářů napadly, ale nikdo si je netroufl zrealizovat. Předně je to ohromná variabilita obtížností. Je jich tu pět, od směšně snadné, do naprosto nehratelné, kde jdete do slepé uličky, vyčistíte jí a když se vracíte zpět, zpoza zad se na vás vyrojí skupinka křepčících gangsterů. Obtížnosti se liší nejen počtem a odolností nepřátel, ale také maximálním počtem ukládání pozic v průběhu jedné úrovně, kapacitou vašeho batohu (u vyšších obtížností poberete třeba jen tři zbraně) a například i zmíněnou frekvencí znovuobjevování se nepřátel. Ti se díkybohu neobjevují jako v Doomu přímo před vámi a věřte nebo ne, pokud vás zrovna nenavštíví ze slepé uličky nebo zkrátka z prostoru, který jste vyčistili a kam se žádným způsobem dostat nemohli (zamčených dveří je tu spousta, takže se to zas tak často nestává), je to přínos. Na vašem stavovém pruhu je totiž jedno nové zařízení, které se jmenuje PADD (Personal Audio Detection Device) a které ukazuje vaši odhalitelnost okolím. Chováte-li se tiše jako myška a operujete-li noži a odstřelovačkou, pak se nemusíte ničeho bát (nehrajete-li tedy na hnusnou nejvyšší obtížnost), ale pokud kolem sebe rozhazujete granáty a rakety, nedivte se, že vás velmi rychle najde každá zvědavá stráž. Chtělo by to ještě trochu citu a vyladění, ale nápad je to dobrý a hře určitě prospívá, přestože jej odvážlivci pustivší se do vyšších obtížnosti budou nejednou proklínat. Třetím velkým vylepšením je nový manévr. Vlastně dva. Nakouknutí za roh doleva a doprava. Marně vzpomínám zda už někdy v nějaké 3D akci bylo a pokud ano, jistě nebylo tak důležité jako tady, protože ve spolupráci s odstřelovačkou teď můžete vyčistit místnosti i celá náměstí dříve, než na ně vůbec vstoupíte a vyhnout se tak většině nebezpečných hromadných přestřelek. Tento a dva dříve zmíněné nápady poskytují hře to, čeho si na ní vážím úplně nejvíce. Totiž rozmanitost hratelnosti. Každá obtížnost vyžaduje trochu odlišný přístup a pokud budete jen trochu nápadití, můžete se skvěle bavit i na popáté. Nejlehčí obtížnost je dětsky snadná? Tak jí zkuste zvládnout jen se svými šesti noži. Druhá nebo pro otrlé střední obtížnost a stále pohoda? Jak by ne, když máte odstřelovačku. Nepoužívejte jí a naopak hru hrajte jako Doom. Hrr sem, hrrr tak a uvidíte zda to zvládnete. Předposlední obtížnost "Challenging" zase zkuste zmáknout v hlavní roli s odstřelovačkou (minimálně dvě třetiny protivníků musíte trefit do hlavy) a tu poslední už dohrajte jakkoliv. Dokonce si můžete natavit parametry podle vlastního uvážení a vytvořit si osobní obtížnost. Paráda. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit především akci s odstřelovačkou, která má šmrnc právě díky onomu plížení se a nakukování zpoza rohu. Soldier of Fortune je
skutečně jedinečný v mnoha směrech. Bohužel, v dalších je zase naprosto
průměrný až podprůměrný. Například skriptování je sice skvěle provedené, ale
oproti Half-Life a Kingpinu velmi řídké a totéž platí pro in-game animace. Skvělý
příběh by si zasloužil větších vsuvek a závěrečná animačka je tak krátká a
sterilní, až mi bylo do breku. A koneckonců - ani celková délka hry (8 hodin
čistého času) není nijak oslnivá. To vše se však dá přežít - co mne však
odrovnalo je umělá inteligence nepřátel. Kdekdo by možná řekl, že není vůbec,
ale čas od času se jeden ze stovek nepřátel chová tak jak má a tak je mi záhadou
proč zbytek ne. Snad jsou jen dočasně pominutí a vyléčí je patch, do té doby však
pozor na ně - málokdy vás protivník následuje a když se rozeběhne, obvykle zůstane
v místosti, kde jste na něj narazili (do chodby se bojí jako čert kříže). Dál?
Pokud trefíte odstřelovačkou (nebo i jinou zbraní!) jednoho ze skupinky, je docela
pravděpodobné, že zbytek zůstane jen tak stát a čekat na svou kulku. A najdou se
dokonce i takové kuriózní situace, že budete obíhat stráž aby si vás všimla a
udělala něco víc než zvedla na pozdrav ruku s pistolí. Nebýt AI, SOF by si zasloužil
minimálně 85%. Škoda.
Bludr |
||
Zpět
na hlavní stránku...
Copyright (c) Jan Modrák, Quake-CZ 1996-1999
Design by Teether & Pittbull