Half-Life: Add-on reviews
Recenze volně šiřitelných addonů pro Half-Life


 

Seznam recenzí

Název addonu Hodnocení Autor recenze Datum
Chronicles: Traumatic Experiences (Ep.1) 70 % Bludr 08-01-2000
New2.gif (890 bytes) Long Night, The 55 % Bludr 14-02-2000
Half-Life: Uplink (Official Demo) 85 % Bludr 08-01-2000
Redemption 70 % Bludr 08-01-2000
New2.gif (890 bytes) They Hunger 85 % Bludr 14-02-2000
USS Darkstar 90 % Bludr 08-01-2000


Chronicles: Traumatic Experiences (Episode 1)

Radioactive Software svým dávno ohlášeným záměrem vzbudili velký ohlas - rozhodli se, že navážou na Half-Life a v některých okamžicích jeho příběhu nabídnou hráčům jinou variantu dalšího rozuzlení. Nápad je to skvělý - jen si představte situaci kdy v úvodní sekvenci při jízdě vlakem nastane předčasná havárie, nebo naopak kdy experiment proběhne hladce a bez potíží (to by mohlo být fakt zajímavé:-) a nebo třeba situaci kdy nejste zajati, ale prostě se prostřílíte dále. Očekávání byly velké a hned na úvod musím říci, že v mém případě bylo velké i zklamání (i když opravdu zřejmě jen v mém, protože recenze které jsem četl jsou velmi pozitivní, třeba zde či zde).

chron1l.jpg (3793 bytes)   chron2l.jpg (2870 bytes)    chron3l.jpg (3312 bytes)

Hlavním důvodem mého zklamání bylo nevyužití obrovského potenciálu výše zmíněného nápadu. První epizoda (jak se zdá, nezůstane samotná, doufám že další díly budou stále lepší a lepší) se odehrává po výjezdu výtahem na povrch, kde se Freeman střetne s vojáky vyskakujícími z vrtulníku a později skočí zpět do podzemí. Zde je ovšem vrtulník zneškodněn, výbuch zasype původní cestu a my se musíme vydat jinudy. Druhým velkým zklamáním je délka - za těch 10MB bychom si zasloužili více než 20 minut hry. Chronicles Episode 1 je tedy neoriginální a krátká, přesto však něco do sebe má. Příběh sice postrádá nějaké nápady (závěrečná přestřelka z vlaku do vlaku patří mezi světlé chvilky) a je zaměřen velmi akčně, v žádném případě však nemohu tvdit, že by to byl úplný propadák a že bych se vůbec nebavil. Skriptování autoři zvládli celkem s přehledem (výborná je situace kdy zpoza větráku sledujete přestřelku), je tu nová a celkem pěkná zbraň a i navržení levelů je "ok". Do kvality originálního Half-Life mají Chronicles daleko, nuda to však zdaleka není. Je to na vás.
Hodnocení:
70%
Základní popis: singleplayer only příběhově navazující na Half-Life
Homepage: Radioactive Software, Chronicles homepage
Download: 9 MB - VoodooExtreme


The Long Night

Single-player epizoda od neznámého italského mappera (Germano Guerrini, pro úplnost), to zní dost tajemně. Nic takového - příběh už tradičně vychází (či se o to spíše snaží) z Half-Lifu, kdy na úvod čtete na obrazovce "18 hodin po původním incidentu" a tím to je v podstatě celé z krku. Fakt. Pokud však jde o děj, v 10-ti levelech se přecijen leccos ukrývá.

longn1l.jpg (3004 bytes)   longn2l.jpg (2116 bytes)    longn3l.jpg (2555 bytes)

Jestliže je opravdu celý projekt sktuečně dílem jediného autora, pak klobouk dolů. Je však vidět, že má Germano Guerrini na jedné straně velké přednosti, ale také velké slabiny. Asi největší předností je celkový design - čeká na vás totiž nelineární děj - představte si prosklené dveře za nimiž vidíte další chodbu. Dveře jsou ovšem zamčené a vy se musíte vydat náročnou oklikou. Zhruba v tomto duchu se nese veškerá hratelnost - jen místo dveří přichází propadnuvší se most či nefunkční výtah. Fajn, není to špatné. Bohužel, Germano je slabší v programování skriptovacích sekvencí, které tu jsou velmi zřídka a většinou nijak zajímavé, pohledné a už vůbec ne originální a pokulhává také v designu konkrétních chodeb a prostor, které jsou příliš strohé a pohyb v nich je tedy celkem nuda. Celkově má však vzhledem k zajímavým nápadům Dlouhá Noc něco do sebe. Vzhledem k nedostatku munice a energie je navíc poměrně náročná (v jednu chvíli jsem byl dokonce nucen likvidovat ninja-ženy páčidlem) a tak pro fandy HL nebude ztrátou času. Neaspiruje však na Halflifovské oskary, a to pravděpodobně v žádné kategorii.

Hodnocení: 55%
Základní popis: singleplayer only epizoda
Homepage: není
Download: 5 MB - 3d-shooters.com


Half-Life: Uplink


Až více než dva měsíce po Half-Lifu se Valve dostal k oficiální demoverzi, ale všem fandům, kteří si hru koupili naslepo se jaksepatří odvděčili. Uplink totiž není - jak je u demoverzí běžné - pouhým výtažkem některé části plné verze, ale úplně novým dobrodružstvím. Tedy, samozřejmě nic dlouhého, ale přesto to stojí za download. Plná verze downloadu je pochopitelně standalone a protože kromě tří úrovní dema obsahuje i kompletní trénink, pro někoho těch cca 50 MB možná nebude tak úplně košér. Naštěstí si jakýsi nadšenec dal práci a vydal lite verzi, která obsahuje jen nové věci a využívá textury z nainstalované plné verze. V tomto případě jde však o nepodporovaný release, který vyžaduje pár základních úkonů (nestačí nainstalovat a hrát), ale ušetříte tolik času, že to stojí za to. A jaký Uplink je?

uplink1l.jpg (2724 bytes)   uplink2l.jpg (3733 bytes)    uplink3l.jpg (3769 bytes)

Vzhledem k tomu, že je jeho autorem samotný Valve pochopitelně báječný a jedinou skutečnou výtkou je jeho velikost. Obsahuje pouze tři středně velké mapy a i když je příběh zaonačen tak, že se skrze podstatnou část hry vracíte, sfouknete to za slabých dvacet minut. Protože jde u demo, Uplink prezentuje všechny přednosti hry a nabízí jak slušnou akci, tak nějaké to puzzle. I tak krátká záležitost může mít parádní příběh, tento se odehrává 48 hodin po incidentu a je přeplněn skripty. Výbuch střídá výbuch, dočkáte se několika rozhovorů s vědci a strážnými, spatříte potvoru tahnoucí za sebou své "úlovky", zkrátka a dobře - na každém kroku vidíte, že svět kolem vás žije a netočí se jen kolem vás. Uplink poskytne hráčům kteří Half-Life z jakéhokoliv důvodu ještě nehráli skvělou představu co od něj čekat a těm, kteří se s ním již měli tu čest seznámit alespoň nabídne čtvrthodinku prvotřídní zábavy (pro nejlepší požitek doporučuji hrát na hard, z pochopitelných důvodů je tu totiž celkem dost lékárniček). A ani ta přece není k zahození.
Hodnocení:
85%
Základní popis: oficiální demo, singleplayer only
Homepage: Valve Software, Half-Life Official Page
Download: plná verze bez nutnosti instalace základního Half-Life - 49MB - Avault, Sierra, Sunet, Sunsite, oříznutá verze pro majitele Half-Life - 4MB - GameSpy, Sunet, Sunsite.

Redemption

Téměř 80 MB nekompresovaných dat a 32 map, to už slibuje opravdu zajímavou podívanou. Maverick Development jsou fandům Half-Lifu známí díky prvotině Drug Barons, průměrné SP epizodce - s Redemption zamířili podstatně výše a co do rozsahu a náročnosti jejich projektu jsou přímo na vrcholu. S hratelností a zábavou to už tak jasné bohužel není. Datadisk je rozdělen na tři rozsáhlé epizody (+ finální krátkou část), které jsou tématicky značně odlišné. Velkou roli tu hraje příběh, vždyť v jakém amatérském projektu jsme se mohli pokochat snad pětiminutovou úvodní animací. Po uvedení do příběhu začínáte v horách a postupně se propracujete do kláštera, v druhé epizodě navštívíte zábavní park a třetí část je již relativně běžná a odehrává se ve skladišti. Level design, ač ne s citem Valve Software a Neila Mankeho, plní svou úlohu a na každém kroku hráče obklopují maličkosti a nápady, které potěší. Namátkou jmenujme třeba obrovské množství namluvených rozhovorů a komentářů - např. kompletní druhá epizoda je namluvena s východním přízvukem, byť strážníci říkali to samé (namísto na pivo vás po šichtě zvou na panáka vodky:-). S hratelností je to tak půl napůl, světlé chvilky střídají dlouhé minuty nudy a frustrace - i na lehkou obtížnost se budete hned v první epizodě potýkat s obrovskými problémy, druhá epizoda je zpočátku nuda, později zábava, třetí epizoda je celá velmi kvalitní a závěrečná část děsivě strašná. Tak to vidíte. Rozhodně to však neznamená, že jsem se nebavil, Redemption patří mezi nejlepší datadisky, které zatím pro Half-Life existují a zaslouží si minimálně 80%.

red1l.jpg (3324 bytes)   red2l.jpg (3630 bytes)    red3l.jpg (3247 bytes)

Jenže, jak už jste si asi všimli, nakonec to dopadlo úplně jinak. Redemption totiž provází jisté potíže, kdy některé skriptovací sekvence nedopadnou tak jak mají a vy jste nahraní. Například téměř hned na počátku vám má strážný otevřít dveře do teleportační místnsoti a ne vždy tak učiní. Tyto potíže nelze vždy vyřešit opětovným nahráním pozice (byť to často pomůže) a tak Maverick vydal balík uložených pozic (viz níže). Přesto je to ostuda a když připočtu místy na hardware příliš náročný design, musela se tato skutečnost promítnout do výsledného hodnocení. Celkově však hodnotím Redemption pozitivně - žádný převratný nápad, žádná bůhvíjaká délka, ale kvalitní zábava v několika různých prostředích, z nichž je vidět jak moc se na úrovních autoři vyřádili.
Hodnocení:
70%
Základní popis: rozsáhlý singleplayerový addon se čtyřmi epizodami v různých prostředích
Homepage: Maverick Development, Redemption homepage
Download: 35 MB - PC Zone, Saunalahti.fi, Sunet, CDRom.Com, uložené pozice pro případ, že se zaseknete - 2 MB - Saunalahti.fi, Hidden.Org

They Hunger

Přestože je díky abecedního řazení uveden dříve, They Hunger je až druhý výtvor Neila Mankeho. Ačkoliv měl autor na They Hunger (Oni hladoví - skvělý a originální název, nemyslíte?) podstatně více času než na USS Darkstar, předesílám, že lepší je jednoznačně USS Darkstar, alespoň co se hratelnosti týče. Přesto jde o absolutní špičku, která by neměla nikomu uniknout. Obzvláště těm, kteří nejsou zamilováni do Gordona Freemena a jsou ochotni v Half-Life vesmíru strpět i trošku jiné téma.

They Hunger je totiž horor. Tak trochu akční adventura, v první řadě však kopie Resident Evil. They Hunger je čistokrevná TC a jen s velkými obtížemi v ní budete hledat texturu, zvuk, model či zbraň, kteoru naleznete i v Half-Lifu. Celý se odehrává v prostředí jakési blíže nespecifikované krajiny, kde v podání spisovatele havarujete a namísto klidného odpočinku vás čeká boj o život. Postupně se dozvídáte o co jde - něco si domyslíte, něco vidíte kolem sebe, něco uslyšíte v hlášení z rádia. Předem však upozorňuji, že ani na konci nebudete vědět které bije. They Hunger je totiž první epizodou, jíž budou následovat další a teprve v nich se (doufejme) dočkáme skutečného happy-endu. A mimochodem - ke hře dalších částí budete tuto úvodní potřebovat, takže jí nemažte.

th1l.jpg (2856 bytes)   th2l.jpg (2734 bytes)    th3l.jpg (2659 bytes)

Ale k věci. Uvědomuji si, že to TH má podstatně těžší než ostatní addony, protože nevyužívá známé prostředí, děj a grafiku původní hry a snaží se jít svou cestou. Právě v tomhle je jeho největší síla a také přednost autora, jehož schopnost vyprávět příběh a vyvíjet je na úrovni elitních profesionálních kolegů. Graficky jistě lze najít mnohé chyby, to se však dalo čekat a když je to zadarmo, snadno to přejdeme. S hratelností už to tak snadné není - jsou tu skvělé chvilky (například výtečný "výlet" lokomotivou), celkově je to však trochu nuda - neustále se prodíráte hordami zombíků a to prostě není žádný vodvaz - obzvláště ke konci. Na druhou stranu, obtížnost je nastavena geniálně (pokud si troufnete na HARD, budete hrát skoro stejně dlouho jako Opposing Force), skriptovací sekvence jsou tradičně báječné a atmosféra - zkrátka skvělá. USS Darkstar je podle mého názoru o něco málo lepší, přesto They Hunger nelze než doporučit - patří mezi absolutní špičku a s dalšími epizodami, které Neil Manke připravuje jeho cena ještě poroste.
Hodnocení:
85%
Základní popis: rozsáhlý hororový singleplayerový addon
Homepage: Neil Manke homepage, Daily Radar homepage
Download: 16 MB - Daily Radar


USS Darkstar


Neil Manke a jeho kolegové patří mezi nejznámější tvůrce volně šiřitelných add-onů a za léta pilné práce si jistě vytvořili poměrně velkou skupinu příznivců. Ostatně, série Soldier of Fortune a Coconut Monkey skutečně patří mezi to nejlepší co bylo na Quake 2 vytvořeno a že tam je z čeho vybírat. Už tehdy se Neil Manke spolčil s časopisem PC Gamer, což vzhledem k finanční motivaci znamená výrazně větší produktivitu. A protože se měsíc po premiéře na CD PC Gameru levely objevují i na internetu, spokojeni můžeme být všichni. USS Darkstar je první Mankeho projekt pro Half-Life a jak velí tradice, je také zatím nejlepší volně šiřitelnou singleplayer epizodou.

Jak je Mankeho zvykem, i Darkstar je zasazen do prostředí, který s originální hrou a jejím příběhem nemá nic do činění. Podobně jako v Mankeho Q2 addonu Slaughtership je zasazen do budoucnosti a odehrává se na vesmírné lodi. Jediným pojítkem s HL je tu smolař Gordon Freeman, který se opět ocitl v nesprávnou dobu na nesprávném místě a musí si zachránit kůži útěkem z vesmírné lodi. Ta je VELMI rozsáhlá, sestavena s celkem sedmnácti úrovní, přičemž je opět použito tradičního triku, kdy některé procházíte oběma směry. Celkový herní čas bych (a teď se něčeho chytněte) odhadl na nějakých 5 až 6 hodin, což je na přibližně 10MB opravdu úžasné. Architektura a nové textury jsou tradičně excelentní a i skriptování je na velmi vysoké úrovni - především na začátku, kdy nejprve procházíte nádherně vymodelovanou lodí a pak se stejnými lokacemi vracíte a uhýbáte před výbuchy a plížíte se polorozpadlou chodbou se přesvědčíte, že tady si autoři opravdu dali záležet.

ussd1l.jpg (3492 bytes)   ussd2l.jpg (3947 bytes)    ussd3l.jpg (3232 bytes)

Je třeba říci, že je USS Darkstar podstatně akčnější záležitostí než je Half-Life, Opposing Force a některé ze zde zmíněných addonů. Skutečně přemýšlecích okamžiků je tu minimum, ale ani akční část není přímočará a budete muset kombinovat, plnit úkoly vědců a podobně (nově namluvených vět je tu nespočet a jak jinak - v prvotřídní kvalitě). Další předností Darkstaru je neotřelost a originalita - mnohé vyplývá už z prostředí vesmírné lodi, ale jsou tu i vtípky (většinou související s PC Gamerem) a také výtečný nápad se zmenšením (viz screenshot). USS Darkstar je zkrátka excelentním kouskem, který v okamžiku, kdy tuto recenzi píši nemá konkurenci a mám obavy, že jediným člověkem, který může Darkstar překonat je samotný Neil Manke a jeho kolegové. Darkstar zkrátka musíš mít, kámo.
Hodnocení:
90%
Základní popis: singleplayer only epizoda z prostředí vesmírné lodi
Homepage: PC Gamer Darkstar homepage, Neil Manke homepage
Download: 11MB - PC Gamer

Bludr
poslední update 08-01-2000 | 23:00

Zpět na hlavní stránku...

Copyright (c) Jan Modrák, Quake-CZ 1996-1999
Design by Teether & Pittbull