|
Seznam
recenzí
|
Název addonu |
Hodnocení |
Autor recenze |
Datum |
|
Chronicles:
Traumatic Experiences (Ep.1) |
70
% |
Bludr |
08-01-2000 |
|
Long
Night, The |
55
% |
Bludr |
14-02-2000 |
|
Half-Life:
Uplink (Official Demo) |
85
% |
Bludr |
08-01-2000 |
|
Redemption |
70
% |
Bludr |
08-01-2000 |
|
They
Hunger |
85
% |
Bludr |
14-02-2000 |
|
USS
Darkstar |
90
% |
Bludr |
08-01-2000 |
Chronicles: Traumatic Experiences (Episode 1)
Radioactive Software svým
dávno ohlášeným záměrem vzbudili velký ohlas - rozhodli se, že navážou na
Half-Life a v některých okamžicích jeho příběhu nabídnou hráčům jinou variantu
dalšího rozuzlení. Nápad je to skvělý - jen si představte situaci kdy v úvodní
sekvenci při jízdě vlakem nastane předčasná havárie, nebo naopak kdy experiment
proběhne hladce a bez potíží (to by mohlo být fakt zajímavé:-) a nebo třeba
situaci kdy nejste zajati, ale prostě se prostřílíte dále. Očekávání byly velké
a hned na úvod musím říci, že v mém případě bylo velké i zklamání (i když
opravdu zřejmě jen v mém, protože recenze které jsem četl jsou velmi pozitivní,
třeba zde či zde).
Hlavním
důvodem mého zklamání bylo nevyužití obrovského potenciálu výše zmíněného
nápadu. První epizoda (jak se zdá, nezůstane samotná, doufám že další díly budou
stále lepší a lepší) se odehrává po výjezdu výtahem na povrch, kde se Freeman
střetne s vojáky vyskakujícími z vrtulníku a později skočí zpět do podzemí. Zde
je ovšem vrtulník zneškodněn, výbuch zasype původní cestu a my se musíme vydat
jinudy. Druhým velkým zklamáním je délka - za těch 10MB bychom si zasloužili více
než 20 minut hry. Chronicles Episode 1 je tedy neoriginální a krátká, přesto však
něco do sebe má. Příběh sice postrádá nějaké nápady (závěrečná přestřelka
z vlaku do vlaku patří mezi světlé chvilky) a je zaměřen velmi akčně, v žádném
případě však nemohu tvdit, že by to byl úplný propadák a že bych se vůbec
nebavil. Skriptování autoři zvládli celkem s přehledem (výborná je situace kdy
zpoza větráku sledujete přestřelku), je tu nová a celkem pěkná zbraň a i
navržení levelů je "ok". Do kvality originálního Half-Life mají Chronicles
daleko, nuda to však zdaleka není. Je to na vás.
Hodnocení: 70%
Základní popis:
singleplayer only příběhově navazující na Half-Life
Homepage: Radioactive Software, Chronicles homepage
Download: 9 MB - VoodooExtreme
The Long Night
Single-player
epizoda od neznámého italského mappera (Germano Guerrini, pro úplnost), to zní dost
tajemně. Nic takového - příběh už tradičně vychází (či se o to spíše snaží)
z Half-Lifu, kdy na úvod čtete na obrazovce "18 hodin po původním incidentu"
a tím to je v podstatě celé z krku. Fakt. Pokud však jde o děj, v 10-ti levelech se
přecijen leccos ukrývá.
Jestliže
je opravdu celý projekt sktuečně dílem jediného autora, pak klobouk dolů. Je však
vidět, že má Germano Guerrini na jedné straně velké přednosti, ale také velké
slabiny. Asi největší předností je celkový design - čeká na vás totiž
nelineární děj - představte si prosklené dveře za nimiž vidíte další chodbu.
Dveře jsou ovšem zamčené a vy se musíte vydat náročnou oklikou. Zhruba v tomto
duchu se nese veškerá hratelnost - jen místo dveří přichází propadnuvší se most
či nefunkční výtah. Fajn, není to špatné. Bohužel, Germano je slabší v
programování skriptovacích sekvencí, které tu jsou velmi zřídka a většinou nijak
zajímavé, pohledné a už vůbec ne originální a pokulhává také v designu
konkrétních chodeb a prostor, které jsou příliš strohé a pohyb v nich je tedy
celkem nuda. Celkově má však vzhledem k zajímavým nápadům Dlouhá Noc něco do
sebe. Vzhledem k nedostatku munice a energie je navíc poměrně náročná (v jednu
chvíli jsem byl dokonce nucen likvidovat ninja-ženy páčidlem) a tak pro fandy HL
nebude ztrátou času. Neaspiruje však na Halflifovské oskary, a to pravděpodobně v
žádné kategorii.
Hodnocení:
55%
Základní popis:
singleplayer only epizoda
Homepage: není
Download: 5 MB - 3d-shooters.com
Half-Life: Uplink
Až více než dva měsíce po Half-Lifu se Valve dostal k oficiální demoverzi, ale
všem fandům, kteří si hru koupili naslepo se jaksepatří odvděčili. Uplink totiž
není - jak je u demoverzí běžné - pouhým výtažkem některé části plné verze,
ale úplně novým dobrodružstvím. Tedy, samozřejmě nic dlouhého, ale přesto to
stojí za download. Plná verze downloadu je pochopitelně standalone a protože kromě
tří úrovní dema obsahuje i kompletní trénink, pro někoho těch cca 50 MB možná
nebude tak úplně košér. Naštěstí si jakýsi nadšenec dal práci a vydal lite
verzi, která obsahuje jen nové věci a využívá textury z nainstalované plné verze.
V tomto případě jde však o nepodporovaný release, který vyžaduje pár základních
úkonů (nestačí nainstalovat a hrát), ale ušetříte tolik času, že to stojí za
to. A jaký Uplink je?
Vzhledem k
tomu, že je jeho autorem samotný Valve pochopitelně báječný a jedinou skutečnou
výtkou je jeho velikost. Obsahuje pouze tři středně velké mapy a i když je příběh
zaonačen tak, že se skrze podstatnou část hry vracíte, sfouknete to za slabých
dvacet minut. Protože jde u demo, Uplink prezentuje všechny přednosti hry a nabízí
jak slušnou akci, tak nějaké to puzzle. I tak krátká záležitost může mít
parádní příběh, tento se odehrává 48 hodin po incidentu a je přeplněn skripty.
Výbuch střídá výbuch, dočkáte se několika rozhovorů s vědci a strážnými,
spatříte potvoru tahnoucí za sebou své "úlovky", zkrátka a dobře - na
každém kroku vidíte, že svět kolem vás žije a netočí se jen kolem vás. Uplink
poskytne hráčům kteří Half-Life z jakéhokoliv důvodu ještě nehráli skvělou
představu co od něj čekat a těm, kteří se s ním již měli tu čest seznámit
alespoň nabídne čtvrthodinku prvotřídní zábavy (pro nejlepší požitek doporučuji
hrát na hard, z pochopitelných důvodů je tu totiž celkem dost lékárniček). A ani
ta přece není k zahození.
Hodnocení: 85%
Základní popis:
oficiální demo, singleplayer only
Homepage: Valve Software, Half-Life Official Page
Download: plná verze bez nutnosti instalace základního Half-Life - 49MB - Avault, Sierra, Sunet,
Sunsite,
oříznutá verze pro majitele Half-Life - 4MB - GameSpy, Sunet,
Sunsite.
Redemption
Téměř 80
MB nekompresovaných dat a 32 map, to už slibuje opravdu zajímavou podívanou. Maverick
Development jsou fandům Half-Lifu známí díky prvotině Drug Barons,
průměrné SP epizodce - s Redemption zamířili podstatně výše a co do rozsahu a
náročnosti jejich projektu jsou přímo na vrcholu. S hratelností a zábavou to už tak
jasné bohužel není. Datadisk je rozdělen na tři rozsáhlé epizody (+ finální
krátkou část), které jsou tématicky značně odlišné. Velkou roli tu hraje
příběh, vždyť v jakém amatérském projektu jsme se mohli pokochat snad
pětiminutovou úvodní animací. Po uvedení do příběhu začínáte v horách a
postupně se propracujete do kláštera, v druhé epizodě navštívíte zábavní park a
třetí část je již relativně běžná a odehrává se ve skladišti. Level design,
ač ne s citem Valve Software a Neila Mankeho, plní svou úlohu a na každém kroku
hráče obklopují maličkosti a nápady, které potěší. Namátkou jmenujme třeba
obrovské množství namluvených rozhovorů a komentářů - např. kompletní druhá
epizoda je namluvena s východním přízvukem, byť strážníci říkali to samé
(namísto na pivo vás po šichtě zvou na panáka vodky:-). S hratelností je to tak půl
napůl, světlé chvilky střídají dlouhé minuty nudy a frustrace - i na lehkou
obtížnost se budete hned v první epizodě potýkat s obrovskými problémy, druhá
epizoda je zpočátku nuda, později zábava, třetí epizoda je celá velmi kvalitní a
závěrečná část děsivě strašná. Tak to vidíte. Rozhodně to však neznamená,
že jsem se nebavil, Redemption patří mezi nejlepší datadisky, které zatím pro
Half-Life existují a zaslouží si minimálně 80%.
Jenže, jak
už jste si asi všimli, nakonec to dopadlo úplně jinak. Redemption totiž provází
jisté potíže, kdy některé skriptovací sekvence nedopadnou tak jak mají a vy jste
nahraní. Například téměř hned na počátku vám má strážný otevřít dveře do
teleportační místnsoti a ne vždy tak učiní. Tyto potíže nelze vždy vyřešit
opětovným nahráním pozice (byť to často pomůže) a tak Maverick vydal balík
uložených pozic (viz níže). Přesto je to ostuda a když připočtu místy na hardware
příliš náročný design, musela se tato skutečnost promítnout do výsledného
hodnocení. Celkově však hodnotím Redemption pozitivně - žádný převratný nápad,
žádná bůhvíjaká délka, ale kvalitní zábava v několika různých prostředích, z
nichž je vidět jak moc se na úrovních autoři vyřádili.
Hodnocení: 70%
Základní popis:
rozsáhlý singleplayerový addon se čtyřmi epizodami v různých prostředích
Homepage: Maverick Development, Redemption homepage
Download: 35 MB - PC
Zone, Saunalahti.fi,
Sunet,
CDRom.Com,
uložené pozice pro případ, že se zaseknete - 2 MB - Saunalahti.fi, Hidden.Org
They Hunger
Přestože
je díky abecedního řazení uveden dříve, They Hunger je až druhý výtvor Neila
Mankeho. Ačkoliv měl autor na They Hunger (Oni hladoví - skvělý a originální
název, nemyslíte?) podstatně více času než na USS Darkstar, předesílám, že
lepší je jednoznačně USS Darkstar, alespoň co se hratelnosti týče. Přesto jde o
absolutní špičku, která by neměla nikomu uniknout. Obzvláště těm, kteří nejsou
zamilováni do Gordona Freemena a jsou ochotni v Half-Life vesmíru strpět i trošku
jiné téma.
They Hunger je totiž horor. Tak trochu akční adventura, v první řadě však kopie
Resident Evil. They Hunger je čistokrevná TC a jen s velkými obtížemi v ní budete
hledat texturu, zvuk, model či zbraň, kteoru naleznete i v Half-Lifu. Celý se
odehrává v prostředí jakési blíže nespecifikované krajiny, kde v podání
spisovatele havarujete a namísto klidného odpočinku vás čeká boj o život. Postupně
se dozvídáte o co jde - něco si domyslíte, něco vidíte kolem sebe, něco uslyšíte
v hlášení z rádia. Předem však upozorňuji, že ani na konci nebudete vědět které
bije. They Hunger je totiž první epizodou, jíž budou následovat další a teprve v
nich se (doufejme) dočkáme skutečného happy-endu. A mimochodem - ke hře dalších
částí budete tuto úvodní potřebovat, takže jí nemažte.
Ale k
věci. Uvědomuji si, že to TH má podstatně těžší než ostatní addony, protože
nevyužívá známé prostředí, děj a grafiku původní hry a snaží se jít svou
cestou. Právě v tomhle je jeho největší síla a také přednost autora, jehož
schopnost vyprávět příběh a vyvíjet je na úrovni elitních profesionálních
kolegů. Graficky jistě lze najít mnohé chyby, to se však dalo čekat a když je to
zadarmo, snadno to přejdeme. S hratelností už to tak snadné není - jsou tu skvělé
chvilky (například výtečný "výlet" lokomotivou), celkově je to však
trochu nuda - neustále se prodíráte hordami zombíků a to prostě není žádný
vodvaz - obzvláště ke konci. Na druhou stranu, obtížnost je nastavena geniálně
(pokud si troufnete na HARD, budete hrát skoro stejně dlouho jako Opposing Force),
skriptovací sekvence jsou tradičně báječné a atmosféra - zkrátka skvělá. USS
Darkstar je podle mého názoru o něco málo lepší, přesto They Hunger nelze než
doporučit - patří mezi absolutní špičku a s dalšími epizodami, které Neil Manke
připravuje jeho cena ještě poroste.
Hodnocení: 85%
Základní popis:
rozsáhlý hororový singleplayerový addon
Homepage: Neil Manke homepage, Daily Radar
homepage
Download: 16 MB - Daily Radar
USS Darkstar
Neil Manke a jeho kolegové patří mezi nejznámější tvůrce volně šiřitelných
add-onů a za léta pilné práce si jistě vytvořili poměrně velkou skupinu
příznivců. Ostatně, série Soldier
of Fortune a Coconut Monkey
skutečně patří mezi to nejlepší co bylo na Quake 2 vytvořeno a že tam je z čeho
vybírat. Už tehdy se Neil Manke spolčil s časopisem PC Gamer, což vzhledem k
finanční motivaci znamená výrazně větší produktivitu. A protože se měsíc po
premiéře na CD PC Gameru levely objevují i na internetu, spokojeni můžeme být
všichni. USS Darkstar je první Mankeho projekt pro Half-Life a jak velí tradice, je
také zatím nejlepší volně šiřitelnou singleplayer epizodou.
Jak je Mankeho zvykem, i Darkstar je zasazen do prostředí, který s originální hrou a
jejím příběhem nemá nic do činění. Podobně jako v Mankeho Q2 addonu Slaughtership je zasazen do
budoucnosti a odehrává se na vesmírné lodi. Jediným pojítkem s HL je tu smolař
Gordon Freeman, který se opět ocitl v nesprávnou dobu na nesprávném místě a musí
si zachránit kůži útěkem z vesmírné lodi. Ta je VELMI rozsáhlá, sestavena s
celkem sedmnácti úrovní, přičemž je opět použito tradičního triku, kdy některé
procházíte oběma směry. Celkový herní čas bych (a teď se něčeho chytněte)
odhadl na nějakých 5 až 6 hodin, což je na přibližně 10MB opravdu úžasné.
Architektura a nové textury jsou tradičně excelentní a i skriptování je na velmi
vysoké úrovni - především na začátku, kdy nejprve procházíte nádherně
vymodelovanou lodí a pak se stejnými lokacemi vracíte a uhýbáte před výbuchy a
plížíte se polorozpadlou chodbou se přesvědčíte, že tady si autoři opravdu dali
záležet.
Je třeba
říci, že je USS Darkstar podstatně akčnější záležitostí než je Half-Life,
Opposing Force a některé ze zde zmíněných addonů. Skutečně přemýšlecích
okamžiků je tu minimum, ale ani akční část není přímočará a budete muset
kombinovat, plnit úkoly vědců a podobně (nově namluvených vět je tu nespočet a jak
jinak - v prvotřídní kvalitě). Další předností Darkstaru je neotřelost a
originalita - mnohé vyplývá už z prostředí vesmírné lodi, ale jsou tu i vtípky
(většinou související s PC Gamerem) a také výtečný nápad se zmenšením (viz
screenshot). USS Darkstar je zkrátka excelentním kouskem, který v okamžiku, kdy tuto
recenzi píši nemá konkurenci a mám obavy, že jediným člověkem, který může
Darkstar překonat je samotný Neil Manke a jeho kolegové. Darkstar zkrátka musíš
mít, kámo.
Hodnocení: 90%
Základní popis:
singleplayer only epizoda z prostředí vesmírné lodi
Homepage: PC Gamer Darkstar
homepage, Neil Manke homepage
Download: 11MB - PC Gamer
Bludr
poslední update 08-01-2000 | 23:00 |
|