Kódování
Změna kódování češtiny těchto stránek.

Quake-CZ ...od hráčů pro hráče od A do Z o 3d akčních hrách...

InterneXt
Tyto stránky fungují za pomoci firmy IneXt.

PÁTEK 7-1-2000 | 22:15   [ Ze světa ]

Amen: The Awakening zrušen

Po humbuku kolem propuštění kompletního týmu level designérů Amenu, k němuž došlo někdy v polovině loňského roku je tu nyní ještě větší podpásovka - Cavedog se totiž spolu s GT Interactive rozhodli tento nadějný projekt definitivně zrušit a tak se této nadějné FPS hry, která měla excelovat hlavně v příběhu a singleplayeru nedočkáme. Důvodem bylo podle krátkého press release příliš velké zdržení, osobně si myslím, že byl projekt až příliš ambiciózní a plány přerostly autorům přes hlavu. Z podobného soudku je pak zpráva (viz např. GameSpot) o zániku firmy ASC Games. Zaslechl jsem sice, že se pokusí své hry prodat, ale to je vždy dosti problematické a i v tom nejlepším případě můžeme čekat velmi výrazné odložení. Což je blbé, neboť vedle béčkových titulů ASC vyvíjeli také Werewolf: The Apocalypse, velmi zajímavou 3D akční RPG adventure na Unreal technologii.

7-1-2000 | 22:15   [ Ze světa i z domova ]

Stručně

- Z id Software přichází NEOVĚŘENÁ zpráva o tom, že se blíží vydání point release - momentálně prý zbývá jen instalátor a dokumentace a dočkáme se. Prý možná ještě dnes, každopádně ale v nejblížších dnech. Ale znáte jak to chodí.
- Graeme Devine z id Software v jakémsi rozhovoru prohlásil, že je dost možné, že za nějaký čas (rok?) vypnou autentifikační server Q3A. V současné době jsou však s bezpečností a spolehlivostí této ochrany plně spokojeni, nespokojeni jsou prý jen warez ppl :-).
- Epic MegaGames chystají momentálně port Unreal Tournamentu pro PlayStation2.
- Slibovaný Half-Life update jsem nestihl v takovém rozsahu jaký jsem si představoval, tak alespoň něco málo ke čtení. V sekci recenze najdete Half-Life: Opposing Force. Recenze není shodná s recenzí z GameStaru, ale něco málo jsem použil.
- A ještě jsem si uvědomil, že vám dlužím vysvětlení ohledně slevy Quake III Arena. Beru celou opět smutnou záležitost na sebe, protože jsem slíbil něco co se nestalo. Faktem je, že všechno vyšumělo někde na cestě mezi JRC a Activision, kde zřejmě tuto akci shledali zbytečnou. Omlouvám se všem kdo jí hodlali využít, do žádných dalších podobných aktivit nehodlám investovat čas :-(.

ČTVRTEK 6-1-2000 | 23:50   [ Ze světa ]

Unreal Tournament CTF mapy a mutators

V několika posledních dnech se událo poměrně dost novinek na scéně Unreal Tournamentu - na prvním místě je třeba nabídnout dvě nové CTF arény od Digital Extremes (znovu připomínám, že jde o firmu spolupracující na vývoji Unrealu a Unreal Tournamentu, což zaručuje jistou úroveň kvality), jež si můžete nahrát přímo z lokálního ftp - jmenují se Orbital a Hall Of Giants (0,4MB). V této souvislosti jsem celkem náhodou narazil na stránku velmi zajímavého RealCTF, projektu, který do Unrealu přidával klasické CTFko a nyní do Unreal Tournamentu jeho tvůrci alespoň tvoří mapy. Těch tu je hned několik a všechny jsou opravdu vysoce kvalitní. Trochu nepříjemné je, že je k jejich funkčnosti potřeba cca 6MB velký balík textur.

Vyšlo také několik nových zajímavých herních variant. Ty sice zdaleka nejsou plnohodnotnými multiplayerovými pravidly, rozhodně však nabízejí zajímavé možnosti a vylepšení (odborně se jim říká mutators). Začneme tou nejzajímavější, která je paradoxně jako jediná amatérská - jmenuje se Head Shot Bonus a za zásah do hlavy se Sniper Rifle či Ripperem úspěšnému střelci přidá 10% energie. Další tři kousky vydal opět Digital Extremes. Volatile Ammunition způsobí explodující munici, Volatile Weapons způsobí explozi zbraně po zabití nepřítele a nakonec Team Beacon slouží pro lepší rozeznání partnerů a soupeřů v týmových hrách. Tyto tři stahujte ZDE - pro informace o instalaci kontaktujte homepage DE, kde je také vysvětlen malý bug.

6-1-2000 | 23:50   [ Ze světa ]

Hry pro příští milénium

Času ještě dost, ale GameSpot chce být první a tak již nyní zveřejnil skvělý článek Millennium Gaming, v němž prozrazuje své dojmy, názory a pocity přes dvacet herních visionářů včetně Scotta Millera z 3D Realms, Gabe Newella z Valve, ale i neméně slavných byť jinak zaměřených bohů typu Sida Meiera, Petera Molyneuxe či třeba Rona Gilberta. Každému z visionářů či dvojic byla položena desítka otázek a mně nezbývá než vám odpovědi doporučit - je to zdlouhavé, místy snad trochu nudné, ale celkově velmi informativní a zajímavé čtení, které vám mimochodem zabere určitě minimálně hodinku či dvě. A když nic jiného, součástí článku je jeden nový screenshot z Duke Nukem Foreveru (cca 0.5MB!) a tři nové obrázky z Team Fortress 2.

Zároveň se ovšem GameSpot podíval na zoubek i chystanému hardware. V dalším velmi rozsáhlém článku se dozvíte kam bude směřovat v blízké i vzdálenější době herní železo. Není to nijak konkrétní prognóza s tipy a věštbami zástupců hardwarových gigantů, ale spíše velmi zajímavý pohled do budoucnosti s názory “jednoho dobře informovaného hráče” na mobilní hraní, na výsledek souboje konzolí a počítačů, na budoucnost 3D akcelerace a na spoustu dalších klíčových i zbytečných, ale přesto zajímavých témat.

6-1-2000 | 23:50   [ Ze světa ]

Stručně

- S větším či menším zpožděním (původně se tak mělo stát ještě před vánoci) se dnes konečně dostává do prodeje MAC verze Quake III Areny.
- id Software vydal krátký FAQ pro Q3A sumarizující nejčastější potíže hráčů. Zároveň vydali i manuál vysvětlující použití shaderů, který určitě využijí amatérští modifikátoři (já sám netuším co shader je:-).
- Na GameSpotu se objevil skvělý návod na Quake III Arenu popisující všechny zbraně a power-upy, nemluvě o popisu a tipech pro všechny úrovně a herní strategie. Vřele doporučuji, skvělé čtení.
- Brandon Reinhart vydal OpenSource pro Unreal Tournament, který, pokud tomu dobře rozumím, umožní ještě snadnější práci pro tvůrce všemožných modů a úprav. Stahujte z openut.sourceforge.net. Na téže stránce je patch pro Linux verzi UT.
- Epic právě dokončuje (rozuměj testuje) svůj Bonus Pack pro Unreal Tournament, který by měl vyjít v nejbližších dnech a nakonec bude oproti původně očekávaným šesti mapám obsahovat ještě o dvě více.
- Soldier of Fortune je zdá se těsně před dokončením. Eric Biesseman to prohlásil ve svém .planu, kde uvádí, že provádí finální betatesting. Zároveň se zmiňuje o jakési multiplayerové variantě “realistic”. Sounds good.
- Na GameSpy si určitě nezapomeňte přečíst článek Expansion Game, kde známí tvůrci úspěšných herních modifikací odpovídají mj. na otázku zda budou do budou v budoucnu tvořit pro UT či Q3A. Počet respondentů sice není valný, ale výsledek je zajímavý - většina sice bude stále podporovat Q3A, ale takřka všichni si nechali zadní vrátka, UT respektují a budou jej podporovat více než jsem osobně čekal. A to je dobré!
- Na VoodooExtreme je rozhovor s Timem Sweeneyem, Carmackovým programátorským protějškem z Epicu. Sweeney se zde například dělí o své dojmy ohledně připravovaných 3D karet (takticky nepreferuje nVidii ani 3Dfx).
- Vyšlo demo hry Thief II: The Metal Age, pokračování úspěšné zlodějské simulace. Stahujte z 3D Files, ovšem pozor, délka přes 130MB - jde o demo určené pro herní časopisy, menší internetová demoverze bude vydána během pár týdnů.
- Na QuakeChannelu je recenze Logitech WingMan Mouse jíž je Teether čerstvým a jak se zdá i hrdým majitelem. Již půl roku vlastním stejnou myš a taktéž si jí nemohu vynachválit.
- Zajímavý článek se již zhruba před týdnem objevil na serveru 3Dpalette.com a najdete v něm výčet těch nejlepších modelů za poslední léta. Nejde o nějaké seriózní pojetí, spíše naopak - vybrán byl například Roland McDonald a nejrůznější kozaté modely, ale rozhodně zaujme (modely jsou pro Q2, Q3, HL ap.). Ostatně, celý server je věnován právě modelům.
- V předposledním předvánočním týdnu (do 18. prosince) se Quake III Arena umístila na čtvrté příčce prodejního žebříčku, když byla předběhnuta Age of Empires II, RollerCoaster Tycoonem a vítězným Who Wants to be a Millionare. Zajímavý je návrat Sim City 3000 na devátou příčku.
- Na 3D Realms Bulletin Boardu se objevil zajímavý nápad (viz také výše zmíněné Millennium Gaming), 3D Realms, kteří uvažovali, že by Duke Nukem mohl využívat dvě ruce pro držení dvou zbraní, v případě že nejde o těžké RPG apod. Z důvodu velkého zpomalení ovšem tato vlastnost nakonec nebude využita, což mne osobně docela mrzí. Další nápad, který prý ještě není tak docela ztracen spočívá v tom, že Duke nebude moci zabíjet ženy a nevinné ;-).
- Z podobného soudku je i Bulletin Board QuakeWorld, kde najdete krátkou Zoidovu přednášku na téma co dělá level kvalitním levelem a jakých chyb se vyvarovat. Bezva čtení.
- Eidos údajně prohlásil, že Daikatana vyjde “v tomto století”, což je opravdu vtipné, doufám, že jde jen a pouze o tradiční nekonkrétní datum, naštěstí byly ve stejné skupině zmíněny i další hry IONu, takže se snad nemýlím, protože tady už končí sranda. Zcela vážně se na DamageGaming objevila informace, že byla Daikatana odložena z 21. ledna na 18. prosince. Alespoň že už tu nelétají kvartály a roky:-). Na EvilAvataru najdete úvahu na téma zda koupit či nekoupit Daikatanu.
- Vzhledem k nedávnému vydání kompletního zdrojáku Quaka 1 se objevily dohady nad vydáním téhož pro Hexen II. Raven na to odpovídal, že to nevylučují, ale protože momentálně hra vstupuje na asijské trhy, je to vyloučené. V budoucnu nicméně něco podobného můžeme očekávat, vždyť Raven již vydal zdrojáky Hereticu.
- Omlouvám se za šíleně opožděný update, ale k obvyklým potížím nyní přibylo nestabilní spojení, které mi přes den nedovoluje připojení a v noci jen s velkými obtížemi. Díky bohu za analogovou linku, ale skoro se už modlím, abych měl digitál. Sice platit, ale také browsit :-). Tenhle update tedy vznikal v posledních třech dnech doslova po kouskách, "zítra" by mělo následovat "něco málo" o Half-Life, tak se těšte. A poslední info - přestaňte mi posílat dema s Xaerem na Nightmare a Perfect výsledkem, došlo mi jich hned několik - zatím nevím jestli s nimi něco provedu nebo je zveřejním.

SOBOTA 1-1-1900 | 23:50   [ Ze světa ]

Happy New Year

Jako vždycky to nebudu přehánět a prodlužovat - doufám že jste si konec roku pořádně užili (více než já který jsem pár posledních dní prožil v posteli) a přeji vám, aby byl rok 2000 ještě podstatně lepší než ten minulý. A aby jste do zítřka kdy bude hutná aktualizace neumřeli nudou... (hmm, bezva dvojsmysl:-)

Quake-CZ 1999 Awards

PONDĚLÍ 27-12-1999 | 22:20   [ Ze světa ]

Quake cheating

Tak. Vánoce jsou šťastně za námi, do konce světa nám ještě pár dní zbývá, a tak jsem tu abych zahnal nudu. Všichni zřejmě odjeli na prázdniny, protože novinek je opravdu pomálu - ta hlavní se týká možnosti podvádění v prvním Quakovi, které pochopitelně souvisí s nedávno vydaným kompletním zdrojákem hry. Rozvášněné davy příznivců tradičního Q1 uklidnil ve svém .planu John Carmack podle mne celkem rozumným vysvětlením co nás čeká a jak se bránit. Osobně myslím že lameři z Q1 už dávno utekli a že není příliš důvodů se obávat ...

27-12-1999 | 22:20   [ Ze světa ]

Stručně

- Na Avaultu se objevil žebříček prodejnosti PC her v USA za období od 5. do 12. prosince. Quake III Arena se již prodávala celé toto období, přesto obsadila až pátou příčku. Je třeba sportovně přiznat, že Q3A předehnal Age Of Empires II (ostatní hry spadají do kategorie dětských a velmi levných).
-  Celkem se rozjeli na QuakeChannelu - dlouhé info o krysách a také o Q3A stuffu. Zaujala mne úvaha nad přítomností nových map v chystaném point release o které není nic známo. Teether tipuje že nebudou a ptá se "proč ano", já se ptám "proč ne"? Jsem si prakticky jist, že level designéři id na něčem pracují a řekl bych že rozhodne zda budou mapy v "ok" stavu v okamžiku, kdy bude zbytek id se svými opravami a vylepšeními hotov. Spíše než lenosti nebo spokojenosti s Q3A bych se ale bál mission packu, který id Software chystá a určitě ho budou chtít co nejvíce "nafouknout" a záleží jim na něm více než na point release. Uvidíme.
- Podle aktuálních GameSpy Stats Quake III Arena definitivně odšoupla Unreal Tournament na třetí místo v počtu herních serverů a hráčů. První je stále Half-Life.
- Jako autor hudby do Half-Life 2 byl údajně kontaktován Nikki Six, současný člen kapely 1958. Nic mi to neříká, ale vzhledem k tomu, že prý jde také o člena Motley Crue (což je tuším metalová kapela a nebo něco kolem, ale možná se pletu - 1958 je každopádně jeho současný vedlejšák) to vypadá na dost odlišnou hru. Hudba u Half-Life 1 je cool, ale vzhledem k úžasné atmosféře hry jí každý správný hráč vypíná :-).
- Na Spookhouse je k dispozici editor pro Nocturne s kompletní dokumentací. Editor prý umožňuje kromě běžných misí editovat i vše ostatní, uvidíme co z toho fandové vytvoří.
- Na Ritualistic (jéé, jak dlouho už tu nebyla zpráva o Sinu, tahle hra to fakt smolně projela - škoda) se objevila informace o první betaverzi projektu Capture and Hold, což je obdoba Domination v UT.
- Na homesajtě Action Half-Life je informace o tom, že by měla třetí betaverze vyjít 30. ledna. Bude obsahovat minimálně šest nových map, z nichž některé budou zaměřené na dobývání či zkrátka na cíle. Dále 20 herních modelů, nové zbraně a hlavně BOTI (zatím ovšem bez singe-player podpory). Více info (předevevším o botech, kteří prý nebudou nic moc, tak nečekejte zázraky) na homepage.
- Battlezone II je prý v goldu, na bz2.com je 50 nových screenshotů. Tahle hra má daleko do tradiční FPS, ale první díl byl skvělý (jako jeden z mála remaků se opravdu povedl) a totéž se dá čekat od dvojky.
- Na Ga-Source jsou nové screenshoty z Lithtech2 enginu. Vypadají o poznání lépe než starý Lithtech, hlavně asi zapracovali na outdoor? Na Lithtech2 jsou momentálně tvořeny Spec Ops 3 a No One Lives Forever.
- Na 3dRealms.Com je ke shlédnutí skvělý scan jejich letošního PFka. Motiv tradiční - Duke Nukem, zpracování a nápad ovšem výtečné.

ČTVRTEK 23-12-1999 | 14:40   [ Ze světa ]

Team Fortress II opět odložen!

Úvodem VŠEM přeji krásné vánoce, do konce týdne odjíždím, další aktualizace nejdříve o víkendu nebo až v pondělí. Tak a teď už k té smutné zprávě - na oficiální stránce Team Fortress II se objevila zpráva podle které tato taktická týmová multiplayerová hra nebude vydána v prvním čtvrtletí 2000, ale až někdy koncem příštího roku. Trochu kontroverze do celé stuace vnesla malá úprava, při které bylo spojiení "late in 2000" (na konci 2000) změněno na "due in 2000" (někdy v roce 2000). Uf. Pokud v tom stejně jako já vidíte paralelu s Half-Lifem, který byl také o rok odložen, možná až tak smutní nejste, protože jak určitě víte, z průměrného Half-Life se za ten rok stal geniální Half-Life. Uvidíme jaké důvody vedly hochy z Valve k tomuto rozhodnutí a jaké nečekané novinky, změny a featury se ve hře objeví. Apropó, na Planetfortress, nejlepším fan zdroji TF2 je tucet nových screenshotů, na DailyRadar zase čerstvé preview.

23-12-1999 | 14:40   [ Ze světa ]

Zdroják Quake 1 a nová verze map editoru

Několik dlouhých let po hackerech a pirátech se dostává kompletní zdrojový kód prvního dílu Quaka (kromě původní DOS verze také WinQuake, GLQuake, QuakeWorld a GlQuakeWorld) i k "slušným" lidem a John Carmack tak celé Quake komunitě naděluje vskutku skvělý dárek, i když mnozí jistě daleko netrpělivěji očekávají game source code Quaka 3. Ještě než tedy začnou vznikat první úpravy a modifikace Q3 se budou moci chytré mozky pošťourat v jedničce. Věřme, že to bude mít za následek stejnou odezvu jako v případě vydání zdrojáku Wolfensteina a Doomu. Carmackův úvodní komentář hledejte ZDE, zhruba 3MB velký soubor si můžete nahrát z mirrorů FilePlanet. Potenciálním zájemcům o využití Q1 Source doporučuji dva linky - Quake Standard Group je strána snažící se o vytvoření jakéhosi standardu (a jak ukázal Doom, je to poměrně nutné), na Slashdot je pak velmi zajímavý diskusní board s desítkami zpráv, které jistě přijdou vhod.

Robert Duffy zároveň vydal novou verzi svého editoru, která obsahuje několik novinek (především návodů a ukázek pro začátečníky) a samozřejmě také opravených chyb. Pro více informací čtěte Robertův .plan a stahujte z ftp.idsoftware.com.

23-12-1999 | 14:40   [ Ze světa ]

Unreal Tournament maps

I Epic MegaGames se snaží udržet svou hru v povědomí a na výsluní. A nejen on. Kromě Epicu (jeho free pack má prý obsahovat jako herní modely některé potvory z Urnealu!) totiž chystá "free map pack" i Digital Extremis, tým který s Epicem spolupracoval na vývoji U a UT. Na Gamefanu je k dispozici několik opravdu lákavých obrázků z dvou velkých CTF map, které prý budou vydány "very soon". Ale proč čekat - již dnes je tu nedávno avizovaný UT level od Matthiase Worche, který je remakem Mementa Mori z Doomu. A věřte, že to stojí za to. Download 1.6 MB langsuyar.com, level je pro deathmatch a domination. Zároveň také začáínají vycházet první úrovně od komunity a amatérů, viz například Assault mapa Central - download (1MB) a review. Jen tak dál.

23-12-1999 | 14:40   [ Ze světa ]

Stručně

- Quake III Arena je už dávno v českých obchodech (1599,-), se slevovou akcí už raději nebudu nci slibovat, momentálně je to na schválení v Activisionu který údajně dělá problémy, protože je prý Quake III Arena tak dobrá hra, že není třeba dělat na ní slevové akce. No, něco na tom bude ;-).
- Graeme Devine aktualizoval svůj .plan se seznamem úprav, které se plánují pro termínově nespecifikované vydání Point Release pro Q3A. není v něm sice počet map, ale je příjemné vědět že se změní alespoň scoreboard.
- Na Stomped se objevil první z článků sumarizujících rok 1999. Tento je ovšem o to zajímavější, že obsahuje názory mnoha různých lidí a novinářů, včetně některých programátorských celebrit.
- GameSpot opět potvrzuje svou jedinečnost když zveřejnil svůj rozsáhlý a jedinečný návod na Unreal Tournament obsahující nejen základní strategii pro každý typ pravidel a běžné popisy zbraní apod., ale také velmi podrobné tipy pro každou mapu!
- Hlavní server sítě GameSpy Networks, PlanetQuake byl oblečen do nového a nutno říci že velmi slušivého kabátku, který nahrazuje funkčně kvalitní, ale přecijen okoukaný originální vzhled. Novinky nyní nalezneme přímo na úvodní stránce a jsou tu i tři rozdělené a přehledné sekce pro každý díl (Q1, Q2, Q3A). Bezva.
- Borderfield Software vydali novou verzi svého skvělého prográmku Total Control pro Q3, který obsahuje spoustu užitečného - funname editor, config editor, keybinder, dial-up optimizer, integrovaný server broser apod. Doporučuji!
- Zajímá-li vás jak vzniklo jméno Duke Nukema a kdo ho vymysle, ČTĚTE.
- Byla zprovozněna nová hoststránka, klan Magic Shots. Vítám jej v týmu ...

PÁTEK 17-12-1999 | 22:30   [ Ze světa ]

Threewave CTF mapy!

id Soft vydal oficiální demo i pro MACy (plná verze pro MACy má následovat 22. prosince), ale to myslím není zdaleka to nejdůležitější co se stalo - Zoid totiž vydal tři oficiální CTF mapy, které jsou podle prvních názorů a komentářů jednak větší než čtyři přímo ze hry a také podstatně kvalitnější. Určitě se k nim ještě v nejbližších dnech vrátím, zatím se pokochejte screenshoty a krátkým popisem na shugashack.com. Pokud jste se rozhodli (a pak je vše v pořádku), stahujte 7MB přímo z lokálního mirroru, popř. z quake3arena.com.

17-12-1999 | 22:30   [ Ze světa ]

Equino-X vs. Xaero

Equino-X, člen Slovenského klanu Deviators se pochlubil demem (220kb) ve kterém porazil Xaera na obtížnost Nightmare! Výkon je to skvělý, posuďte sami. V současné době se Equino-X pokouší o souboj s oceněním "Perfect", které hráč dostane když jej soupeř v souboji ani jednou nezabije. Hodně štěstí, těšme se na další demo - pokud se to samozřejmě podaří někomu z vás dříve nebo máte dokumentovaný jiný obdivuhodný výkon mailněte mi. A teď ještě dopřejme pár vteřin slávy Equino-Xovi, kterému jsem položil dvě otázky:

Jaké schopnosti jsou při souboji s Xaerem nejdůležitější? Být v maximální pohodě, soustředit se a přesně mířit. A co je nejdůležitější, je třeba být dobrý hráč :-). Jakou proti němu doporučuješ strategii? Je velmi důležité Xaera nepustit k railgunu a už vůbec ne k BFG. Především je třeba předvídat jeho kroky, hrát jeho hru a nepustit ho ke slovu. Je to náročné, ale ne nemožné.

17-12-1999 | 22:30   [ Ze světa ]

Poslední hodiny Quake III Areny

Včera jsem schválně zamlčel skvělý článek na GameSpotu, kterému tu chci udělat odpovídající reklamu. Final Hours je jeden ze skvělých nápadů GameSpotu - Geoff Keighley vždy navštíví finišující vývojáře a sepíše reportáž. Vždy to dopadlo skvěle (Tiberian Sun, Half-Life), články mají skvělou atmosféru a obsahují moře informací a nejinak je tomu i tentokrát, v případě Posledních hodin Quake III Areny. Text vám zabere několik dlouhých desítek minut čtení a věřte mi, stojí to za to, už třeba kvůli obrázkům z nočních kanceláří. Jen několik málo nejzajímavějších postřehů pro lenochy a neangličtináře...

Velmi překvapivá byla pro mne informace, že technologie byla hotova již před půl rokem (ostatně, první TEST verze vyšla v květnu) a že největším problémem byla AI botů a že vývoj provázeli poměrně velké problémy, které měly za následek odchod Briana Hooka a Brandona Jamese. Toto odložení však bylo pro něco dobré - podle původního konceptu měli například boti čísla od 1 do 100 podle kvality a nebyly "skutečnými" postavami (což podle mého názoru hře hodně pomáhá - v UT mají boti jen jména a rozdíl je znát). S trochou nadsázky tedy můžeme říci, že záchranou projektu byl bludný 22 letý Holanďan, Jan Paul Waveren, který id Softu s boty výrazně pomohl. John Cash k této tvorbě dodává, že nejobtížnější bylo vytvořit technologii nepřesného míření. V článku je způsobu programování AI věnováno několik důležitých odstavců a z obsahu je zřejmé, že hodně z kvalit botů ještě vyplave na povrch, například při tvorbě uživatelských misí, které si boti vytvoření jiným systémem než dosud používanými waypointy, oťukají daleko lépe.

Ještě daleko zajímavější jsou řádky o budoucnosti. Carmackovy soukromé programátorské plány plány se trochu liší od současného plánu budoucnosti celého týmu. Zatímco bude Carmack testovat technologie, trendy a již zmiňované webové kamery, zbytek týmu bude pravděpodobně pracovat na hře využívající technologii Q3A. Zajímavý názor má Tim Willits, který kromě důležité informace, že se pravděpodobně pustí do mission packu říká, že Quake III je "ultimate deathmatch game", kterou id Soft považuje za dokonalou a netouží tedy po dalším zdokonalování, rozuměj po dalším dílu. Hodně v tomto směru také napovídá přítomnost Graeme Devine, který před příchodem do id Softu designoval hry s velmi hlubokým příběhem. A to je i momentální plán pro budoucnost - návrat k tradičnímu single player. A zatímco se v dřívejších vyjádřeních Carmack zmiňoval o touze mnoha členů týmu po pokračování Doomu, zde jsou naopak cítit snahy o vymanění se ze stínu Doomu a Quaka. Tak uvidíme...

17-12-1999 | 22:30   [ Ze světa ]

Unreal Tournament news

- Vydání map packu pro UT se nezadržitelně blíží. Konkrétní termín není znám, je však znám počet map. V současné době je v balíku šest levelů, toto číslo se však možná ještě rozšíří. V každém případě se můžete mrknout na screenshoty - buď na Bluesnews nebo na Unreality.
- Na GamesDomain je rozhovor s Jamesem Schmalzem z Digital Extremis, o nichž jsme si již dříve řekli, že chystají svůj vlastní projekt na enginu UT. V rozhovoru se však věnují spíše Unrealu obecně a historii firmy a budoucnost naznačují jen velmi stručně. Prý půjde o akční FPS, ale "s velmi odlišnou hratelností". To jsou mi věci :-).
- Matthias Worch je a) hardcore Doomer, který stvořil spoustu skvělých map do Doomu, b) tvůrce geniálního SP addonu pro Q1 Beyond Belief a c) level designer Legendu. A protože v Legendu právě dokončili Wheel of Time, měl zřejmě chviličku na vlastní projekt, kterým není nic jiného než předělávka jedné z jeho Doom map (Memento Mori) do Unreal Tournamentu. Pro ty kdo netuší co MM dodávám že jde o absolutní špičku a že UT verze bude k dispozici do vánoc. Na hp autora je pár skvělých screenshotů. Konečně UT mapa s hardcore kvalitami Q3Areny?

17-12-1999 | 22:30   [ Ze světa ]

Stručně

- Na úvod pár restíků z doby minulé. V minulé aktualizaci byl špatný link na preview Turricana 3D. Sorry, TADY je ten pravý.
- Už před několika dny se na xsreality.com objevilo srovnání Quake III Areny a Unreal Tournamentu, které rozhodně stojí za přečtení, protože na to jde trochu jinak než všichni ostatní a protože jej napsali velmi kvalitní quakeři Hakeem a Sujoy.
- Potíže s Opposing Force? Tak šup na GameSpot, kde je tradičně kvalitní GameGuide. GameSpot také zveřejnil svou recenzi na Quake III Arenu v níž hře udělují velmi pěkné score 9,2/10.
- Na PC.IGN.COM je více než tucet nových obrázků ze Soldier of Fortune.
- Včera jste si nahráli editor a nevíte co s ním? Pár linků - na oficiální sajtě QERadiant (určitě do bůkmárků, bude se hodit!) je nový tutorial, několik začátečníckých návopdů najdete i ZDE a seznam příkazů a kláves na ovládání hledejte ZDE, přičemž sajtu gamedesign.net obecně doporučuji jako kvalitní zdroj pro editování.
- Robert Duffy updatoval svůj .plan, v němž poslal určitě velmi důležitou zprávu všem tvůrcům úrovní a úprav - popisuje chybky ve vydaném editoru a naznačuje, že vydají novou verzi a patch.

STŘEDA 15-12-1999 | 23:40   [ Ze světa ]

Quake III Editor a první mapa

Dnes to bude takřka čistě o id Softu a Quake III Areně, zítra snad konečně vyhrabu něco k UT, aby se jeho fandové necítili ochuzeni. Robert Duffy a folks z id Software dnes vydali Q3 editor a nástroje, které by měli sloužit k tvorbě modů, úprav a TC. Stahujte z následujících mirrorů (včetně lokálního z ftp.quake.cz) a nezapomeňte si přečíst upozornění v Duffyho .planu.

mirrory(4,7MB): FTP.QUAKE.CZ, quake3arena.com, bluesnews.com, cdrom.com., sunsite.uk, sunet.se.

Zároveň také Tom "Paradox" Mustaine (level designér Ritualu) vydal jednu z prvních a dost možná vůbec první mapu. Byla sice vytvořena velmi narychlo, ale vzhledem k eschopnostem autora to na ní ani není moc poznat, i když kdo ví po pár hodinách hraní - po dvou "setech" s boty jsem z ní zatím nadšen, hodně připomíná mapy z Q1 s několika patry a velkým otevřeným prostranstvím. Stahujte přímo z lokálního FTP (mustaine.zip - 1,5MB), součástí balíku je verze s power-upy a verze bez nich (trochu zbytečné, Q3A podporuje různé varianty pro různé herní mody). Napoprvé také návod - soubor mustaine.pk3 stačí umístit do adresářeře /baseq3/ a ve hře pak na konzoli napsat příkaz "map tom_dm1" či "map tom_tourney", podle verze, kterou chcete hrát.

15-12-1999 | 23:40   [ Ze světa ]

id IRC chat a nové zprávy!?

U příležitosti australského launche Quake III Areny se sešli na IRC kanálu Paul Steed a Tim Willits, aby ukojili zvědavost australských hráčů a informovali je o všem co vědí i nevědí. Kromě vtípků Paula Steeda tu především od Tima zaznělo několik velmi zajímavých informací. Mějte na paměti, že jsou sice některé z nich již nějaký čas známy, z úst členů id Soft týmu to však zní daleko důvěryhodněji, prakticky oficiálně. Kompletní editovaný záznam si můžete přečíst na Shugashack.

- Nikdo nikdy oficiálně nepotvrdil existenci point release a Tim ani Paul se "neprokecli" a nemáme tedy žádné informace o počtu dodatečných DM a CTF map. Prý si máme počkat na oficiální tiskovou zprávu.
- Plamenomet byl z plné verze odstraněn proto, že jde o zbraň s účinkem pouze na krátkou a střední vzdálenost, proti které by se všichni snadno ubránili odstupem a střelbou z povzdálí. Hmm.
- Na otázku zda bude Quake4 odpovídá Tim Willits "There will be NO Quake 4".
- Na otázku jak dlouho bude trvat vytvořené expansion paků odpovída Paul Steed stroze "půl roku" a Willits "tak dlouho jak jen nám a ostatním vývojářům bude trvat jejich dokončení". Znamená to snad, že jeden vytvoří i samotný id Soft?
- Na otázku jak je to s dalším Doomem a Wolfensteinem Til Willits odpověděl "Nová verze Wolfensteinu využívající Quake III engine je momentálně ve vývoji, ale nikoliv v id Software, jen pod ŘÍZENÍM id Software.".
- Tim Willits je jediný člen týmu, který porazil Xaera na Hardcore, nejvyšší obtížnost nedokončil nikdo :-).

15-12-1999 | 23:40   [ Ze světa ]

Carmack se žení!

John Carmack sice JE můj idol, ale přeji mu to :-). A co? John dnes aktualizoval svůj .plan s velmi překvapivou zprávou, cituji: "Počas jejího působení v id jsme o tom veřejně nehovořili, ale chodili jsme spolu když tady začala pracovat a začátkem roku jsme se zasnoubili. Příští měsíc se vezmeme a líbánky proběhnou na Hawai. Na její doporučení si s sebou vezmeme workstation abych neupadl do nějaké programátorské deprese. To je úžasné, ne? :-)". Pikantní je ovšem na celé novince fakt, že Anna Kang před pár týdny opustila id Software a zakládá vlastní společnost Fountainhead Entertainment. Oběma přeji ať se daří a ať se nám postarají o dalšího programátorského génia (to až na Carmacka staršího přijde senilita;) a nebo raději dvojčata, ať nemusíme na každou hru čekat dva roky. Zde jsou fotky, celou postavu Anny najdete třeba ZDE (druhá zleva), ale prd uvidíte, stejně jako třeba TADY. O něco více TUHLE (Thresh to možná poprvé v životě projel:-).

carm2l.jpg (4228 bytes)   annaklit.jpg (2921 bytes)   annak2lit.jpg (3283 bytes)

15-12-1999 | 23:40   [ Ze světa, Z domova ]

Stručně

- Dnes je patnáctého, což znamená, že vychází Quake III Arena v Evropě. Podle informací z JRC by se v České republice měla objevit ještě tento týden, pravděpodobně v sobotu a to za standardní cenu 1.599,-. Já však již mohu přislíbit, že se tu tento týden objeví slevová akce!
- Časopis GameStar dnes zprovoznil nový design svých stránek. Obsahově zatím nejsou ideální, však také poběží zhruba měsíc v testovacím režimu, graficky by se vám ale měli líbit už teď, design "trochu" připomíná Quake. A to je cool!
- V prodejnách JRC je k dispozici Mortyr s lokalizovanou krabicí a manuálem za 999,-. Určitě se mu podívám na zoubek, protože verze, kterou jsem před více než půl recenzoval pro GS byla pravděpodobně výrazně odlišná. Přesto nečekejte zázraky.
- A další off-topic, ze kterého mám ovšem velkou radost. Němečtí Rainbow Arts (a já už myslel, že je po nich) totiž celý rok pracovali na 3D verzi Turricanu, z níž se nyní na GameSpotu objevily první screenshoty a informace. Turrican byla výborná jump'n'shot'n'run z Amigy a ačkoliv mám obavy, žeš ve 3D to nebude ono, rozhodně se na hru velmi těším.
- Jedním z velmi ambiciózních projektů pro Unreal Tournament je Rocket Arena, známá "turnajová" úprava s tradiční hardcore akcí. Verze pro UT prý nabídne daleko více herních variací oproti verzím pro Q1 a Q2 a ačkoliv autoři s těmito verzemi nemají nic společného, jméno Brandona Reinharta, mapera Epicu, který se na projektu podílí slibuje, že je na co se těšit. Zde je homepage s dalšími informacemi a screenshotem.
- V release datech na EBWorldu se objevila informace o jakémsi Half-Life Adrenaline Paku. Z JRC jsem zjistil, že jde o kompilaci plné verze a mission packu Opposing Force, která by měla být v prodeji začátkem roku. V Evropě se bude nazývat "Generations" (!??).
- Pokud běžíte na Linuxu, pak vězte, že konečně i pro vás je k dispozici oficiální demo. A když jsme u Linuxu, trochu zvláštně se Bonusweb prezentoval se srovnáním Q3A a UT, kteér je vlastně jen velmi ubohou a nicneříkající informací o Linux verzích.

PONDĚLÍ 13-12-1999 | 21:40   [ Ze světa ]

Stručně (a tentokrát včetně Q3A)

- QuakeChannel zveřejnil rozsáhlou recenzi Quake III Areny z pohledu hardcore hráčů sepsanou Teetherem a Rhapsodym.
- Acitivision ohlásili, že se během prvních tří dnů prodeje Quake III Areny (myšleno tedy pochopitelně jen v Severní Americe) prodalo 50 tisíc kopií, což je údajně nejlepší výkon letošního roku, který už navíc těžko bude překonán. Pozor - v tomto čísle nejsou zahrnuty rezervace!
- Objevily se jakési nahrávky jednoho z těch středoškolských masakrů, ve kterých jsou slyšet věty "Bude to jako zasranej Doom" a "Ta zasraná borkovnice vypadá jako z Doomu!". Hmm, co to znamená raději ani nedomýšlím. Více v Time.
- Podle vyjádření mého laskavého hostitele se díky peeringu Inextu s Cesnetem výrazně zrychlila dostupnost www.quake.cz pro všechny kdo Cesnet používají. To je bezva, ne?

NEDĚLE 12-12-1999 | 21:40   [ Ze světa ]

A opět Quake III Arena novinky

- Velké haló zdaleka nekončí, spíše naopak. Příjemný je předeším zájem samotného id Software, jednotliví členové týmu se neustále vyjadřují k různým komentářům a drbům. Todd Holenshead se vyjádřil k absenci techs a grapplu v CTFku, designér úrovní Pau Jacquays se rozepsal (nejen) o "ztracených levelech" a způsobu vzniku úrovní a Robert Duffy, mající v id na starost vývojové prostředí pro tvorbu úrovní se opět blížeji vyjádřil k chystanému vydání editoru a popisuje také např. průměrnou dobu počítání úrovně. No a Dave Kirch vytvořil pěkný pomocný obrázek, který vám pomůže při tápání, když někdo řekne "Hele, ten raketomet v Q3DM13 je blbě umístěnej, co..". Já sám ho mám na ploše a jsem pořád v obraze :-).
- Nás Doomery jistě potěší TATO stránka, kde najdeme modifikovaný Model Doomguye se všemi původními barevnými verzemi, tedy kromě zelené také červenou, hnědou a indigo. Soubor má jen nějakých 300kb, takže do toho!
- Velká podoba obou her a prakticky souběžné vydání způsobilo pitvání a srovnávání Unreal Tournamentu a Quake III Areny. Samozřejmě to platí i pro internet - velmi od podlahy to vzal Daily Radar, kde hlasuje 7 redaktorů - grafika 5:2 (Q3:UT), design levelů 5:2, zbraně 4:3, modely 7:0, hratelnost 5:2, internetová konektivita 4:3, boti 2:5, herní varianty 2:5, atmosféra 5:2. Celkem tedy vyhrála Arena, ale moc z toho vítězství radost nemám - jednak proto, že některé zdůvodnění hlasujících opravdu pobavili a některé výsledky překvapily. Celkově se však ukázalo, že tato otázka se týká spíše osobního vkusu než objektivního posouzení, protože z devíti kategorií čtyři dopadly výsledkem 5:2, kde stále stejní dva redaktoři hlasovali pro Unreal a zbytek pro Q3. Další srovnávací články již jen telegraficky - Power Gamerz (vyhrál UT, ale co si myslet o autorovi, který pod článek napsal "obrázky z Q3A nejsou, protože je hra nekompatibilní s mým grabberem";), Teamplay.Net (vyhrál UT), IGamer (vyhrál UT), krátké a konečně férové srovnání nabízí i USA Today.
- A na konec ještě pár nových recenzí jen a jen na Quake III Arenu - IGamer (8/10), PC.IGN (9,3/10 - moc pěkná recenze), Gaming Chronicle (A), 3DUnlimited (93% - další kvalitní počtení, velmi popisující a konkrétní), Evil Avatar (4,5/5).

12-12-1999 | 21:40   [ Ze světa ]

Stručně

- OEM verze Soldier of Fortune už je venku a protože je vydána spolu s Razer myší, prodává se logicky i ta :-). Na internetu už se objevily první recenze - GameSpotu se příliš nelíbila (3,5/5), Exxtreme3D naopak moc (4,5/5).
- Pokud jste herní vývojáři toužící poznat tajemství úspěchu Half-Life, či jste jen zvědaví hráči, přečtěte si článek Valve's Cabal Process na serveru Gamasutra. Poměrně velmi do podrobna zde Ken Birdwell z Valve vypráví jak probíhalo ono známé roční odložení a znovuvytvoření hry a mj. zde popisuje velmi originální způsob vymýšlení příběhu a nápadů a také betatestingu.
- Na UnrealUniverse.Com se objevila informace, že Epic chystá free level pack pro Unreal Tournament. Termín vydáný neznámý ("soon"), počet úrovní také, ZDE je jeden screenshot.
- Z podobného soudku je novinka na oficiální sajtě Wheel Of Time. Autoři této hry momentálně pracují na point release jehož obsahem bude kromě klasických oprav (rychlost D3D, nekompatibilita ochrany proti kopírování) také nový obsah včetně úrovní a botů!
- Nová sajta věnovaná Soldier Of Fortune se jmenuje SOF Center. Má moc pěkný design a na úvod prá "exkluzivitek" - rozhovor s Kennem Hoekstrou (šéf projektu) a dva nové screenshoty.
- Pokud smžíte Starsiege Tribes, možná vám přijde vhod balík nových úrovní vybraných z jakési soutěže. Podle vyjádření této fan stránky jsou velmi kvalitní - download ZDE.
- Gamecenter, který si to u mne pokazil recenzí na Indyho3D (5/10) zveřejnil zajímavý článek, ve kterém předpovídá deset největších hitů příštího roku. Z 3D akcí se do této vybrané společnosti dostal Duke Nukem Forever a Team Fortress 2. Článek příliš velký význam nemá - o slávě zde uvedených her všichni vědí (i když - kdo ví které vyjdou příští rok a které až v 2001;) a tak bych spíše čekal článek o "černých koních" příštího roku. Giants, Max Payne, Deus Ex, ..., ..., ....., že bych se na toto téma podíval sám?

PÁTEK 10-12-1999 | 21:00   [ Ze světa ]

Pistole & Quake

Předpokládám, že většina z čtenářů Quake-CZ už někdy hrála nějaký automat s pistolí, např. Virtua Cop, House of the Dead či Time Crisis. Jistá část čtenářů možná někdy držela v ruce podobnou zbraň i před televizí a do terčů v Point Blanku střílela díky Sony PlayStation. A konečně - možná někteří z vás tuší, že něco podobného existuje i na PC. A máte pravdu - podobných systémů je hned několik, ale nikdy se příliš neprosadily - jednak vzhledem k boji o standard a také díky nevelkému počtu PC her, které by je mohly využívat. Další pokus činí společnost Act Labs. Tedy, ne že by její pistole byla úplnou novinkou - na trhu je již více než půl roku, ale jisté čerstvé změny mne donutily informaci opět vytáhnout na povrch. Dosud systém podporovaly jen arcade hry (plánuje se např. Die Hard Trilogy 2) a lovecké tituly, nyní se blýská na lepší časy. Podporu slibuje Activision u Soldier Of Fortune a pak je tu GunFrenzy, mod pro Quaka II. Ten je překvapivě zajímavý, protože podporuje jak klasickou singleplayer hru Q2 (odhadoval bych to na pěknou nudu), tak speciálně vytvořený Arcade Mode á-la House of the Dead. Zní to zajímavě, obrázky vypadají skvěle, jen ta cena - zbraň (ZDE je info) stojí 90 dolarů, tedy cca 3 tisíce korun a v Česku jí údajně distribuuje firma HYPE.

10-12-1999 | 21:00   [ Ze světa ]

Q3 Point Release a další Q3 novinky

- Graeme Devine ve svém planu naznačil plány pro nejbližší dny - id Software připravuje point release!! Jeho konkrétní obsah je zatím neznámý; jisté je, že bude obsahovat vše pro tvůrce modifikací (kromě editorů a zdrojáků se chystá velmi rozsáhlá dokumentace, což je velmi důležité) a na Shugashack se také objevily dohady ohledně nových map. Konkrétně má jít i o CTF, jejichž existenci včera nezávisle na tomto drbu potvrdil i sám CTFtvůrce Zoid. Uvidíme, zda budou také nové DM mapy, rozhodně bych se nezlobil :-). A termín vydání? Pochopitelně "when it's done".
- Graeme rovněž zmínil, že podnikají kroky proti uživatelům generátorů klíčů. Včera jsem se zasmál Toddu Hollensheadovi, který ve svém planu prohlásil, že to jsou všechno trojské koně a že se jen vlámou do počítače a tajně odešlou skutečný klíč. Hmm, zajímavé - keygeny určitě používají majitelé pravých klíčů :-). Graeme Devine nicméně zpochybňuje jejich funkčnost a zmiňuje, že lidem kteří zahlcují autentifikační server různými klíči na určitou dobu znemožňují přístup. Jinak v této záležitosti odkazuji na rozhovor na PQ, kde je zajímavá především druhá otázka a odpověď.
- Paul Steed (grafik id Softu) si jako správný rebel nebere servítky - na oficiální message board postnul velmi zajímavou úvahu, ve které nám sděluje své názory na Quake III Arenu (opravdu!;), na Unreal Tournament (wow - fakt nekecám!) a v neposlední řadě i na nás hráče.
- Pokud se vám stýká po Rangerovi, oblíbeném borci z Quake 1, není vše ztraceno - na KillerInstincts se objevil SOUBOR (cca 10MB!!), ve kteérm je 196 Rangerů, tedy všechny existují barevné kombinace trička i trenek. Tak do toho!

10-12-1999 | 21:00   [ Ze světa ]

Stručně

- Kompletně jsem překopal sekci "reviews" do nového designu, v nejbližší době tak hodlám učinit i se všemi ostatními sekcemi. Zároveň mám v plánu doplnit sekci o recenze her, které jsem tam z mně neznámého důvodu nedal (Requiem a další), které hodlám zrecenzovat znovu (Unreal Tournament, Half-Life: Opposing Force), nebo které zkrátka přijdou an řadu v nejbližších dnech (Indy3D).
- Na GameSpotu se objevilo vyjádření Eidosu, které sice potvrzuje, že GOLD verze Daikatany stále není, ale prý stále věří tomu, že to letos stihnou. Řekl bych, že už jsou sami.
- Čtvrtý level pro Half-Life: Opposing Force naleznete ZDE (1.2MB). Stejně jako v případě pondělního levelu jde o originální level (Bounce) s novými zbraněmi.  
- A Doom je opět o rok starší. Narodil se 10. prosince 1993 a dnes se tedy dožívá skvělých šesti let!! Blahopřeji!

PŘEDCHOZÍ NOVINKY      ARCHIV NOVINEK

Stránky jsou optimalizovány pro standard rozlišení 800x600, hi-color, IE4.x/5.x
Copyright (c) Jan Modrák, Quake-CZ 1996-1999
Design by Teether & Pittbull