Requiem: Avenging Angel
Cyclone Studios / 3DO


Requiem byl v podání Cyclone a 3DO vyvíjen přes 2 roky bez většího zájmu novinářů a veřejnosti. Když pak před měsícem vypustili nevábné demo, nikdo by na autory nevsadil ani vindru. Jenže nakonec je to úplně jinak. A tak si pojďme říci, jak nás vlastně v 3DO celé ty dva roky tahali za nos.

Při vývoji her obecně a 3D akcí zvláště jsou velmi důležitým zdrojem nápadů konkurenční tituly. Odborně se tomu říká "ubohé kopírování", faktem však je, že špatná originální hra je horší než skvělý kousek, který sem tam něco obšlehl odjinud. Recenzenti se bůhví proč snaží jakýmsi podivným vzorečkem odvozovat hratelnost od originality, tyto dva prvky jsou však, podobně jako technologie, naprosto nezávislé. Hráč kašle na to, co je, či není původní, vždyť stejné prvky výborně fungují i podruhé a potřetí - totéž koneckonců známe z klišovitých akčních snímků. Příkladem budiž i Requiem: Awenging Angel, čímž rozhodně nechci říci, že tato hra postrádá originalitu. Vychytralí autoři však nakoupili všechny 3D akce na trhu, z každé z nich vybrali to nejlepší a navíc přidali nezanedbatelné množství originality. A to se počítá...

Stačí vyzkoušet demo z našeho CD, a bude vám jasné, že autory zdaleka nejvíce ovlivnil Half-Life. Dokonce bych řekl, že může za několikaměsíční zpoždění - v lednu zřejmě autoři vedle nového bestselleru shledali své dílko velmi chudým a jali se jej podle předlohy upravovat. Za tři měsíce dovedli téměř k dokonalosti interaktivitu, dobrodružný příběh a samozřejmě i atmosféru. Samozřejmě, Half-Life je jen jeden a za tři měsíce se nepodaří to, co za rok a půl, Requiem však rozhodně stačí na pomyslné stupně vítězů, i když rozhodně ne na pozici nejvyšší. Čtěte dál.

Příběh

Den rozhněvání bude ten den, den úzkosti a trápení, den zpustošení a to hrozného, den temnoty a mračna, den oblaků a mrákoty, den trouby a troubení proti městům hrazeným, a proti úhlům vysokým (Sofoniáš 1:15-16).

Jak jinak, nabízí se nám odvěký souboj nebeských a pekelných sil. Tentokrát se však oba vojevůdci, Bůh a Satan, dohodli na úplně jiném bojišti než obvykle. Tentokrát se utkávají někdy v polovině příštího století na samotné matičce Zemi. Hráč zastává roli Malachiho, bojovného anděla, který byl vyslán, aby s pomocí normálních smrtelníků bojujících za stranu dobra pokořil zlo a Lucifera. Poznáte město budoucnosti, ve kterém panuje stanné právo, poznáte továrnu, elektrárnu, vězení, síť podzemních stok s přežívajícími rebely a možná se dostanete i do samotného pekla. Věřte, nebo ne, biblické proporce hře dodávají vítanou atmosféru, a to i pro nevzdělané ateisty jako jsem já, kteří bibli nikdy nečetli a asi ani číst nebudou. Příběh jí využívá ryze zábavným, i když trochu přiškrceným způsobem, a ač se to nezdá, spíše než Hexenu či Hereticu je podobná klasickým akcím typu Quake II či Unreal.

Přijdeť pak ten den Páně, jako zloděj v noci, v kterémž nebesa jako v prudkosti vichru pominou, a živlové pálivostí ohně rozplynou se, země pak i ty věci, kteréž jsou na ní, vypáleny budou. Poněvadž tedy to všechno má se rozplynouti, jacípak vy býti máte v svatých obcováních a v pobožnostech, očekávajíce a chvátajíce ku příští dne božího, v němž to nebesa, hoříce, rozpustí se, a živlové pálivostí ohně rozplynou se. Nového pak nebe a nové země podle zaslíbení jeho čekáme, v kterýchž spravedlnost přebývá (2. epištola svatého Petra 3:10-13).

Protože na obrázcích možná vidíte i neindustriální prostředí, vězte, že v ději dostává jen pramalý prostor a kromě úvodu se s ním setkáte jen v několika málo okamžicích. Od prvního momentu, kdy dosedáte na Zemi, se tedy děj odehrává v reálném prostředí, kde se život neřídí podle vás, ale běží sám - stráže stojící na každém rohu, vojáci kopající do ležícího žebráka apod. Po pár minutách vejdete do baru, kde si popovídáte s rebely, od barmana dostanete instrukce a pomaloučku polehoučku se dostáváte do role.

Gameplay

Ne, nehraje se to vůbec zle, právě naopak. Je tu sice podobně jako v případě Half-Life vidět, že autoři vložili většinu svých sil do prvních fází hry a ke konci už atraktivita pokulhává a design se značně zjednodušuje. V prvních dvou třetinách však budete velmi často komunikovat s NPC postavami, a i když bohužel nemůžete usměrňovat rozhovory a volit odpovědi, příběh a atmosféra, která je ještě obohacena o skvělou muziku, dostává zabrat. Za jeden z nejlepších atributů Requiem považuji design levelů a scénář celé hry. Pryč jsou doby Quaka II, kdy se hra dělila na levely vzájemně z hlediska textur podobné si jako vejce vejci. V Requiem jsou rozděleny podobně jako v Half-Life, takže se vám při nahrávání jen na krátký okamžik zobrazí nápis "loading", a pokračujete na stejném místě, navíc poznáte několik desítek různých prostředí od ulic přes hotel, kanály a elektrárnu až třeba po vesmírnou stanici či tajné sídlo rebelů. Scénář je perfektně vybalancován, neustále musíte být ve střehu, a v okamžicích, kdy už už ztrácí šťávu, se na povrch dere nový úkol či zvrat.

req1lit.jpg (2948 bytes)   req2lit.jpg (3542 bytes)   req3lit.jpg (3963 bytes)

Konečně se dostávám k tomu hlavnímu, co Requiem odlišuje od ostatních, k onomu originálnímu prvku, bez kterého by byla hra poloviční (vidíte, já vám to říkal, to my recenzenti...). Malachi v sobě totiž nezapře anděla a ovládá kouzla. Umí kolem sebe prskat síru, oživovat mrtvé, létat či si třeba svítit na cestu - kompletní seznam dvaceti kouzel naleznete pod recenzí. Vzhledem k tomu, že tu je například i kouzlo, kterým hrdina sám sebe uzdravuje, si nejsem jist, zda je přítomnost powerů ryze pozitivním prvkem, já osobně ji hodnotím kladně především díky chytrým útočným a obranným kouzlům a samozřejmě i kvůli neobvyklosti - vždyť v kolika 3D akcích nalezneme něco podobného? Pokud nechcete, bez kouzel se až na několik nepatrných výjimek obejdete, ale při jejich strategickém využití je vše daleko snazší, o čemž se můžete přesvědčit i v návodu umístěném na CD. Kouzla do hry navíc vnášejí prvky RPG, na začátku máte v rukou pouhý Lightning a teprve s postupem času přibývají nová a stále lepší kouzla. Podobně se později zvyšuje i kapacita many či normální energie ze 100 až na 200. Navíc je tu i multiplayer, jež by byl bez kouzel jen tuctovou zkušeností. Celkem sedm deathmatchových arén je navržených v duchu Quaka II a jednoznačně stojí za vyzkoušení.

Engine a grafika

Technologicky je Requiem: Avenging Angel takový... no, jak to říct... všelijaký. Vizuálně jistě nedosahuje kvalit Unrealu a ani textury nejsou tak pěkné jako v Half-Lifu, je to však původní engine, jehož výhody spočívají v něčem úplně jiném - jednak je velmi nenáročný na hardware a i s minimální konfigurací (viz tabulka) nevypadá nejhůře, a pak klade důraz na modely. To je, pravda, trochu z nouze ctnost, protože poněkud chudé prostředí nevylepší ani desítky krásných příšer, ale ty jsou fakticky nádherné, což koneckonců vidíte na screenshotech.

Vizuálně mne tedy grafika nijak zvlášť nepřesvědčila a neohromila, je však na druhou stranu plně dostačující, a zvážíme-li přínos v jednoduchosti z hlediska nízkých hardwarových požadavků, nemám výhrady. Naopak výborný je interface, potěšila mne možnost ukládání vlastních konfigurací, volba kouzel je rovněž nesmírně intuitivní a snadná, neboť se můžete buď obvyklým způsobem hrabat v inventoráři, nebo si na obrazovce zobrazit všechna kouzla a myší vybírat.

Závěrem

Requiem je kvalitní hra, u které si dobře odpočinete. Občas se leknete, občas použijete mozkové závity, po celý čas však budete především pohodově hrát. Nic není dokonalé, je tu spousta chyb, ale jak vidíte na hodnocení, nijak zvlášť podstatných. Requiem je příjemné překvapení, kterých není nikdy dost.

Hodnocení:
85%

Kouzla a powery  

Requiem obsahuje poměrně značné množství (přesně 20) kouzel, které značně obohacují hratelnost a poskytují hře prvky originality. Je fakt, že až na nepatrné výjimky není jejich použití v nejnižší obtížnosti vůbec nutné, při náročnějších volbách a v multiplayeru však stojí za to znát jejich principy a účinky. Zde vám předkládáme kompletní seznam VŠECH powerů ve hře. Pro jejich použití je třeba různá hodnota "Essence" (ikonka nad municí), která automaticky přibývá až do maximálního stavu (zpočátku 100, na konci až 200) - obecně platí, že čím účinnější kouzlo, tím větší spotřeba "Essence".

Útočná kouzla
Exorcist - Modré instantní firebally. Bohužel nejsou příliš účinné, při stálé střelbě však mohou díky nevelké spotřebě potrápit.
Pentecost - Vypadá podobně jako Exorcist, účinek je však vyšší, způsobuje elektrizující efekt. Pří delším stisknutí účinější.
Brimstone - Velmi účinné kouzlo - střela je poměrně pomalá a hůře se míří, takže je vhodné spíše na blízko. Velká spotřeba.
Bloodboil - Způsobuje červený stín, nezdá se mi příliš účinné, vhodné snad jen na vojáky, navíc výhradně na malou vzdálenost.
Lightning - Základní kouzlo, jediná "zbraň", kterou máte na samotném počátku hry. Není k zahození, ale časem přijdou lepší.
Locusts - Včelí roj - nevím jak je účinný, je to značně specifická zbraň, moc jí tedy asi nevyužijete. Roj je navíc pomalý.
To Salt - Další úchylnost, solná střela, která učiní ze soupeře solný sloup. Není instantní, takže se jí s trochou umění lze vyhnout.
Apocalypse - Velmi účinná zbraň podobného účinku jako BFG, není dobré být na blízku. Má však velmi vysokou spotřebu.

Obranná kouzla
Heal - Velmi užitečné kouzlo, za 50 bodů Essence přidá 5 bodů energie, což je sice poněkud pomalé, ale často nezbytné.
Deflect - Toto kouzlo zaměří střelu protivníka, odkloní ji a pošle zpět proti němu. Za 40 bodů stojí Essence za vyzkoušení.
Holy Light - Vytvoří záři okolo hráče a dokonale osvětlí hůře viditelná místa, ale i oslepí vojáky či soupeře, což se také hodí.
Banish - Doslova "vyhnat", což znamená jednak odehnání malé potvůrky, jednak dočasné znehybnění potvory větší a získání času na úder.
Shockwave - Způsobí zemětřesení, což odvrátí, nebo naopak přiláká pozornost stráží či jiné havěti. V podstatě k ničemu.

Manévrová kouzla
Haste - Za cenu 25 bodíků Essence zrychlí chůzi. Na několika místech hry je použití nezbytné, jinak není moc využitelné.
Flight - Umožní zhruba a 2 a půlkrát vyšší skok. Opět občas nezbytné, jinak k ničemu, ale od toho to tu koneckonců je.
Warp Time - Tohle je naopak velmi užitečné kouzlo do soubojů - zpomalí okolní čas a umožní bezproblémové zničení cíle.

Interaktivní kouzla
Heal Other - Jistě dobře využitelné v multiplayeru, ve hře jednoho hráče však nikoho ozdravovat nepotřebujeme. Zapomeňte.
Insist - "Přesvědčí" protivníka, že bojuje na nesprávné straně. Soupeř nyní bojuje s vámi a následuje vás kamkoliv jdete.
Resurrect - Oživovací kouzlo využijete jednou ve hře; zabijete-li nevinného chodce, pro dobrý pocit jej můžete také oživit.
Possess - Trochu podivné, ale zajímavé - na čas opustíte své tělo a vstoupíte do cizího, čímž protivníky minimálně zmatete.

Bludr
16-01-2000
Převzato z časopisu GameStar

Zpět na hlavní stránku...

Copyright (c) Jan Modrák, Quake-CZ 1996-1999
Design by Teether & Pittbull