SCOURGE OF ARMAGON

Scourge of Armagon je první ze dvou oficiálních datadisků ke Quakovi, revoluční a zároveň pravděpodobně nejkontroverznější akční hře od společnosti id Software. Oba datadisky distribuje Activision a na tomto, prvním v pořadí, má autorský podíl mladičký tým Hipnotic, nedávno ustavený z několika utečenců z Apogee, kde pracovali na hitu Duke Nukem 3D a Prey. Kvalitativně ho samozřejmě do hvězdných výšin pozdvihla podpora id Softu, mistrů tohoto oboru.

Bič Armagonu je čistokrevný datadisk jak má být. Všem, kdož si oblíbili originál nabízí nové hodiny plné zábavy a díky faktu, že autoři nebyli, na rozdíl od id Softu, nijak tísněni veřejností, která neustále urgovala vydání Quaka, obsahuje několik lahůdek, které hru maximálně obohacují a já vám mohu říci už teď, že celý datadisk je minimálně stejně tako dobrý jako samotný Quake. A to je myslím ta nejlepší vizitka jakou vůbec mohl získat.

V první řadě jsou tu samotné úrovně - i kdyby tu nebyly všechny ty nové příšery, zbraně či artefakty, díky úrovním by stále šlo o kvalitní počin. Od začátku do konce je vše precizně propracované a dotažené do konce. Na jednotlivých levelech je znát rukopis Levelorda, který z Duke Nukema přenesl onen známý styl a v úrovni „The Lost Mine", kterou považuji za vůbec nejlepší z celého packu, se setkáte i s bouráním zdí (v našem případě podzemního dolu), které odhaluje nové a nové prostory. Inovaci přináší také Paradox, který díky svým neuvěřitelným schopnostem v deathmatchi, skvěle adaptuje na první pohled single-only úrovně do deathmatche. Celkem je zde, pokud správěn počítám, patnáct úrovní a jedna dodatková určená pro hru více hráčů. Nejedná se tedy o klasický systém „epizod", i když je to i zde v upoutávkách, reklamách a koneckonců i na obalu použito. Na začátku si jednoduše zvolíte obtížnost a celá hra probíhá na jeden zátah. Pětiúrovnové epizody jsou tak rozděleny pouze gratulací a námětem jednotlivých úrovní - první část je v „military" stylu, druhá v historickém a třetí v něčem mezi tím. V Quaku mi chyběl trochu propracovanější systém pastí. Armagon to vše vynahrazuje - prakticky v každé úrovni nějakou takovou „prkotinku" najdete - tu je ve vodě turbína, tu propadávající se podlaha, tu zase jakési zubaté ostré kotouče, ke kterým se není radno přibližovat.

          

To však není ani zdaleka vše. Nesmíme zapomenout ani na příšery, které vás hrou provázejí na každém kroku. Kromě starých známých monster se hned v první úrovni setkáte s Centeroidem, zmutovaným škorpiónem, který má místo předních končetin kulomety. Na první pohled neškodný tvor vás během pár sekund šeredně vyvede z omylu. Druhým v řadě je Gremlin, zvířátko, které je sice v boji neškodné, ale jinak více než zajímavé - zaprvé umí obživovat mrtvoly a vytvořit tak celou armádu Gremlinů a pak krade zbraně a to nejen mrtvým. Může se i vám stát, že vám Gremlin drze zcizí brokovnici a také jí neotálí použít. Pak tu máme ještě samotného Armagona, konečného bosse, který se dost podobá Cyberdemonu. Toho autoři trochu odflákli, bez jeho smrtících raket smrtící, by byl se svou nemotorností neškodný. Mezi nepřátele se s trochou tolerance dá zařadit i řízená letící koule „Spike Mine", která je opravdu velmi nebezpečná. Vše dohromady je však příjemným obohacením více než desítky původních monster.

Aby to bylo v boji proti nim alespoň trochu spravedlivé, autoři pro nás připravili i nové zbraně. Měl jsem trochu strach, aby to nepřehnali a nevložili hráči do pomyslného batohu celý sklad americké armády, ale naštěstí se tak nestalo - přibyly tři. Zřejmě nejdříve se setkáte s „Proximity Mine Launcherem", což je v Dukerské terminologii něco mezi pipebombou a tripbombou Tato jasně nejlepší zbraň vystřelí granát, který dopadne na zem, stěnu, či strop a sám si počká, až se přiblíží něco živého. V deathmatchi to musí být opravdu skvěý prostředek proti soupeřům. Dále tu máme Laser Cannon, poměrně silnou zbraň, převzatou od Enforcera, příšery z originálního Quaka a také kladivo Mjolnir, které na okolí působí podobně jako BFG. V nerovném boji hráči pomáhají i různé předměty, tzv. „Power-upy". Kromě Quad-damage, Pentagramu nesmrtelnosti a Prstenu neviditelnosti budete moci využít Lesní roh, kterým si „přitroubíte" náhodně vybranou příšeru, bojující po vašem boku proti ostatním, Wetsuit, kvalitnější obdoba podvodního obleku, která hráče navíc chrání před elektrickými zbraněmi ostatních hráčů a pohyb pod vodou značně urychluje a štít Empathy, který polovinu ztracené energie „přenechá" útočníkovi. Opět je na každém kroku vidět, že Hipnotic myslel i na nás, deathmatchové maniaky.

          

Celkové řečeno tento datadisk narozdíl od celé řady podobných titulů netahá peníze z vašich kapes, ale celou hru skutečně obohacuje. Až tu bude Mission Pack #8, možná vám řeknu něco jiného, ale pro dnešek se jedná o skutečný skvost, který kromě své hudby, která v konkurenci NiN pochopitelně nemá příliš šancí exceluje na každém kroku.

Bludr

Q
+ výborné úrovně
+ citlivě doplněné zbraně a power-upy
+ skvěle vyvážená obtížnost
+ výborníé nápady
- hudba
- ke hře potřebujete originální registrovanou verzi Quaka


CHEAT CODES:

Shodné s Quakem:
nesmrtelnost - na konzoli "GOD"
zbraně - na konzoli "IMPULSE 9"


LINKS: 

http://www.activision.com/quake/armagon.html - reklamní stránka Activision- základní informace o Mission Packu,
PlanetQuake review - další nezávislá recenze Quaka - velmi pozitivní,
GameSpot review - další, tentokrát "závislá", recenze komerčně zaměřeného magazínu Gamespot - hodnocení 8.6 z deseti, "great",
The Secrets - seznam všech tajných místností datadisku (kromě Armagonu je zde i seznam pro Dissolution of Eternity a CTF4.0) - včetně screenshotů.