id Software je legenda, Wolfenstein je legenda a Doom je legenda. 3D akce změnily náš život, až skoro zapomínáme, že jsme se ještě před pár lety možná stejně báječně bavili u 2D her s neakcelerovanou grafikou, s níž si bez velkých obtíží poradil stroj řady 386 či horší. Jednou z legend oné doby je i Commander Keen, který je navíc o to zajímavější, že jde o první titul vydaný pod hlavičkou id Software. Právě v těchto dnech se dobrodružství Billyho Blaze dožívá osmi let, takže myslím neuškodí shrnout si jeho historii. Je ostatně minimálně stejně zajímavá jako minulost Wolfensteina a Dooma.


Stručná historie

John Romero, Tom Hall a John Carmack již pracovali nějakou dobu v Softdisku a programovali hry na zakázku. Byla jich celá řada, namátkou třeba Pyramids of Egypt. Někdy v té době (psal se rok 1990) zřejmě dostal Scott Miller z Apogee onen geniální nápad na nový způsob vydávání sharewarových her a sháněl se po vhodných programátorech. Zaujaly ho právě hry Softdisku, ale protože pro něj sám pracoval, věděl že by se přímým dotazem k Romerovi nikdy nedostal. Začal mu tedy psát fandovské dopisy, až Romerovi po pár týdnech došlo, že mu píše stále stejná osoba z Garlandu v Texasu a odpověděl nějak ve smyslu „Ty blázne, okamžitě mi přestaň psát ...". Připojil však svou skutečnou adresu a tak ho Miller mohl konečně kontaktovat s přímou nabídkou.

Již nějakou dobu předtím napadla čtyři zmíněné myšlenka na vytvoření Super Maria na PC. Mario byl tehdy skutečně slavnou postavičkou a výbornou hrou, bohužel však exkluzivně pro konzoli NES. Výhodou této konzole byl v té době velmi rychlý scrolling, který nikdo nedokázal přenést do počítače - ne tak Carmack, který během pár dnů vytvořil naprosto autentickou verzi prvního levelu Super Maria 3 pro PC. S pomocí Jaye Willbura (tehdy project managera v Softdisku) jí bez úspěchu nabídli Nintendu a museli tedy změnit postavu a veškerou grafiku. Napadl je příběh, který by byl hráčům velmi blízký - hrdinou je osmiletý Billy Blaze jež ve svých představách bojuje proti vetřelcům z cizích planet a později i proti vlastní chůvě. Právě v té chvíli však došlo k dohodě se Scottem Millerem, kterému Romero poslal TENTO dopis spolu s demoverzí. Všimněte si názvu firmy - „Ideas from the Deep", který se tedy později změnil v Id Software (aby se o pár let nato změnilo velké I v malé a vzniklo současné „id Software").


Vlevo obrázek z prvního dílu, vpravo z Keen Dreams - na obou je vidět zub času.

Millerovi se zaslaná demoverze pochopitelně líbila a tak neváhal z banky vybrat celoživotní úspory a zaplatit předem 2 tisíce dolarů. Za tři měsíce vznikla první část - Commander Keen: Invasion of the Vorticons - k jejímu dokončení byl ze Softdisku pozván Adrian Carmack (připomínám, že jde o shodu jmen), který významně přispěl kvalitou a původní parta tak byla kompletní. 14. prosince 1990 vydalo Apogee na internet a BBS první epizodu s podtitulem „Marooned on Mars" (další dvě epizody, „The Earth Explodes" a „Keen Must Die" byly prodávány) a v lednu přišel Id Softu první šek za podíly ze zisku ve výši 10 tisíc dolarů. Romero a Carmack podali výpověd v Softdisku a prvního února příštího 1991 založili Id Software.

Softdisk se ovšem nehodlal vzdát tak snadno - zažaloval id Software a argumentoval tím, že byl Commander Keen naprogramován v jejich kancelářích a na jejich počítačích. Mimosoudní dohodou vznikla dohoda, podle které měl id Software udělat pro Softdisk šest dalších her. Jednou z nich byl i Keen Dreams často označovaný jako „ztracená epizoda" a vzhledem k technologii i příběhu uváděn jako díl 3,5 (vydán byl však až v září 1992). Již v té době totiž id Soft pracoval na dalším pokračování s názvem Goodbye Galaxy, které bylo tvořeno díly dvěma - volně šiřitelným „Secret of the Oracle" a komerčním „The Armageddon Machine". Ty byly vydány někdy v červenci 1991 a pro velký zájem byla kromě velmi kvalitní EGA verze vytvořena i CGA. V jedné z obrazovek pátého dílu je nápis „Join us in December 1992 for the greatest Keen advenure yet" - ano, id Software plánoval třetí sérii (měla se jmenovat „The Universe is Toasted"), nicméně historie chtěla jinak a my se tak můžeme bavit u Wolfensteinu 3D.

Mohlo by se zdát, že zde historie Commander Keena končí, ale to by byla velká chyba - id Software ještě pro Formgen vytvořil v listopadu 1991 poslední díl s podtitulem „Aliens ate my Babysitter!", který je logicky tím vůbec nejlepším dílem; tím však byla oficiální série definitivně zakončena. Je vysoce nepravděpodobné (spíše nemožné), že se v budoucnu dočkáme pokračování - Apogee s 2D hopsačkami dávno skončilo, práva navíc vlastní id Software, jež se rozhodně nebudou vracet něklik let zpět. Jedinou šanci tak vidím v ION Stormu - Tom Hall a John Romero se svorně vyjádřili celkem optimisticky, především Tom Hall uvažoval realisticky o vytvoření další série, to však již výhradně v 3D a pro konzoli Nintendo 64, kde jsou podobné hry v oblibě (Mario64, Banjo Kazooie apod.). Překážkou tak zůstává jen otázka autorských práv, která vlastní id Soft.


Zde vidíte obrázky z pátého a šestého dílu - oba vypadají celkem obstojně!

Nicméně tu je však ještě komunita, která si Keena velmi oblíbila a vytvořila pár velmi zajímavých počinů.  Předně je to poměrně těžce ovladatelný editor levelů pro první část, Invasions of the Vorticons a pak tři plně nezávislé projekty, Netkeen1, Netkeen2 a Commander Keen 2000. Ale o nich někdy jindy ...


A jaký tedy je Commander Keen?

Možná že sem tímhle měl začít, věřím však že mám pravdu, když si myslím, že Keena zná téměř každý. Přesto, pro připomenutí a pro tu hrstku neznalých malá exkurze - jak již bylo řečeno, Commander Keen je 2D pohodová hopsačka ve stylu Super Mario Brose. Nedá se přirovnat k hardcore platformám typu Turrican nebo Gods, neboť jsou všechny epizody velmi lehké - jejich principem není hráče potrápit, ale pobavit, navíc jsou přeci jen určeny pro mladší hráče.

Jak již bylo řečeno, ve hře ovládáte postavičku Billyho Blaze, osmiletého kluka, který má na hlavě helmu na americký fotbal a skáče pomocí jakéhosi nepojmenovatelného zařízení, které se jmenuje pogo;-). Ačkoliv hra není nijak složitá, nejde o pouhé nalezení exitu - obvykle je třeba stisknout několik tlačítek a kombinovat. na tehdejší dobu specifickou vlastností Keenů byla přítomnost "mapy" - tedy jakéhosi bojiště. na mapě postupoval Keen z jednoho levelu do druhého a hráč viděl co už má za sebou, co pokořil a co ho teprve čeká.
 

Úvodní volně šiřitelná epizoda první části. Alieni z planety Vorticon VI se dozvídají o osmiletém géniusovi a chystají se na jeho destrukci. Ve chvíli, kdy je Keen na obhlídce Marsu mu ukradnou vesmírnou loď a její kusy umístí do různých měst svého světa. Je na Keenovi jednotlivé čáti ukořistit zpět a dostat se zpět domů než se vrátí jeho rodiče. 

download: 1keen.zip (244kb)

"The Earth Explodes", druhá epizoda prvního dílu, není volně šiřitelná. To čemu musel Keen čelit v první epizodě nebylo nic oproti tomu co ho čeká nyní - vesmírná loď Vorticonů míří k zemi, připravena zničit každé město a každý život. Billy Blaze musí proniknout na palubu a zničit všechny ničivé rakety řady X-14 Tantalus Ray. Pokud se mu to nepodaří, nebude se moci vrátit včas domů a jít do školy - err - záchrana Země nebo nejít do školy. Jak si vybere? Samozřejmě správně - boj za zemi ...
Třetí a závěrečná část prvního dílu s názvem "Keen must Die". Po zničení lodi a jeho ničivé síly Keen přistává opět přistává na planetě Vorticon VI, přesněji na ostrově Vortiville. Odtud míří po různých koutech planety až na samotný konec, k vedení všech alienů, do sídla Grand Intellect, kde ho čeká šokující boj. 

HW requirements 1,2,3: XT nebo 286, EGA grafika, HDD 3 MB, podpora Adlib, 565kb RAM

Poněkud zvláštní příběh, ale co, skvělé levely to vynahradí - nebojujete zde proti vetřelcům z cizí planety, ale proti vlastnímu snu, který vás přenesl na planetu plnou ohavné a nenáviděné zeleniny. Brokolice, brambory, karotka a spousta dalšího vám nyní stojí v cestě. A Keen se přece zítra ráno musí probudit!!

download demo: keend.zip (350kb)

První, volně šiřitelná část druhého dílu. Keen ve své garáži právě zprovoznil dalekodosahovou vysílačku, na níž zachytil podivný signál - Zničíme mléčnou dráhu a celou galaxii! Ve jménu rodu Shakadi!! Keen sice netuší kdo či co Shakadi je, ovšem nemůže to nechat jen tak, to snad uznáte ;-). 

download: EGA verze 4keen.zip (730kb), CGA verze 4keenc.zip (560kb)

"The Armageddon Machine", tak zní název druhé a závěrečné epizody druhého dílu. Poté co zachránil obyvatele planety Ghosticus VI se konečně s plnou vervou pouští do Shakadiů, kteří ohrožují Zemi i celou galaxii. Povede se mu je v tomto "nejstrašnějším" dobrodružství pokořit?

HW requirements 4,5: XT nebo 286, minimálně CGA grafika, HDD 3 MB, podpora Adlib a SBlaster, 565kb RAM

Jedné noci volá chůva Billyho k večeři, Billy je však příliš zaneporázdněn stvbou své hové vesmírné lodi. Pak však uslyší hlasitý výkřik a v dob ěnamísto chůvy najde pouze stopy na trávníku. Nyní jí musí zachránit před snědením Fribilusem Xaxem - rodiče by mi přece nevěřili, kdyby řekl, že "The Aliens ate my Babysitter!".

download demo: keen6.zip (355kb)

Společnost Apogee s tímto typem her začala existovat a fungovala dlouhá léta. Mám-li vyjmenovat jen některé z nich, nesmím zapomenout na Cosmo´s Cosmic Adventure, výbornou 2D hopsačku, kterou jsem já osobně pařil ještě před Keenem a upřímně řečeno na ní mám ještě lepší vzpomínky, ve dvou dimenzích začínal i rovněž skvělý Duke Nukem, dále již jen telegraficky - Hocus Pocus, Monster Bash, Alien Carnage, Bio Menace a pár dalších. Všechny byly kvalitativně na úrovni Keenu, jen je nevytvořil id Soft, jen nebyly vytvořeny v tolika dílech a nedočkali se tedy takové slávy. Ve všech případech je však na internetové stránce Apogee k dispozici sharewarová verze, takže si je otestujte sami. A samozřejmě nezapomeňte na Commander Keena - zatímco první část je dnes již pravděpodobně pasé a má jí smysl hrát jen z nostalgických důvodů, dokáži si snadno představit, že čtvrtá a šestá část pobaví i dnes.
 

 Zajímavosti a Easter Eggy

1.)
Jednoznačně nejslavnějším Easter Eggem ságy Commander Keen je charakter jménem Dopefish, který vedle ostatních postav navrhl Tom Hall. Původně se sice příliš nelíbil a ve hře být neměl, pak jej však zařadili a vznikla mánie. kdoví proč, Dopefish má nejen vlastní "oficiální" stránku www.dopefish.com, ale i web ring a řdu dalších fan stránek. Ba co víc, objevuje se pravidelně v mnoha hrách jako easter egg - najdete jej v Doomu II, v Duke Nukemu 3D, v obou dílech Quaka, v druhém dílu Jazz JackRabitta apod. Zajímavý kult ;-).

2.)
Pak tu máme známé propojení s hrdinou Wolfensteinu - Williamem Josephem Blazkowiczem. Ten se narodil 14. dubna 1911 polským imigrantům. Opravdu se stal špičkovým špiónem a získal několik hrdinských ocenění (mj. také jakousi medaili za statečnost "B.J." podle které později získal přezdívku). Po II. světové válce se oženil a jeho syn se stal lokální televizní hvězdou v Milwaukee. Z pochopitelných důvodů si dal umělecké jméno "Blaze". Jeho syn dostal jméno Billy - a to už jsme u jiné hry, Billy Blaze je jméno hrdiny z Commander Keena.

3.)
Rovněž Commander Keen je propojen s několika dlašími hrami - asi nejznámější reference je v tajné úrovní Doomu II, v levelu 32, kde jsou čtyři Keeni pověšeni a hráč je musí (může) sestřelit. Ve Wolfesteinu je pak trochus chovaná reference při cheatování. V Commander Keenu se podvádělo stisknutím kláves "B", "A" a "T". Zkuste to ve Wolfovi - hra vás pokárá o co se to snažíte ;-). V prvním (2D) dílu Duke Nukema se po návštěvě bosse Dr. Protona rovněž dozvíte, že hrál Commander Keena, narazíte na něj i v Bio Menace (další hra od Apogee), kde se tak jmenuje jeden z rukojmích. A málem bychom zapomněli na Paganitzu a Crystal Caves, poslední dvě hry kde se s Keenem můžete setkat.


Downloads a Links

Officiální stránky
http://www.apogee1.com ... Oficiální stránka společnosti Apogee (totožná s 3dRealms)
http://www.apogee1.com/catalog/keen1/index.html ... Oficiální stránka první části
http://www.apogee1.com/catalog/keen4/index.html ... oficiální stránka druhé části
http://www.apogee1.com/faq/ckfaq20.txt ... FAQ Commander Keen 2.0

Fanouškovské stránky věnované Commander Keenu:
http://www.fl.net.au/~simsy/keen/keen.htm .. Nejlepší fanouškovská strána věnovaná Keenu
http://members.aol.com/cmdrkeen2/keen/index.html
http://home.earthlink.net/~steindj/keen/keen.htm
http://members.xoom.com/Keenweb/

Jednotlivé oficiální hry:
ftp://ftp.cdrom.com/pub/3drealms/3drealms/share/1keen.zip ... "Invasion of the Vorticons" (244kb)
http://www.geocities.com/Pipeline/Halfpipe/6873/keend.zip ... "Keen Dreams" (350kb) demoverze
ftp://ftp.cdrom.com/pub/3drealms/3drealms/share/4keen.zip ... "Goodbye Galaxy" (730kb) EGA verze
ftp://ftp.cdrom.com/pub/3drealms/3drealms/share/4keenc.zip ... "Goodbye Galaxy (530kb) CGA verze
http://www.geocities.com/Pipeline/Halfpipe/6873/keen6.zip ..."Alien ate my BabySitter" (355kb) demoverze
http://members.aol.com/zippy350/keen.html ... všechny i komerční díly Commander Keenu

Neoficiální verze vytvořené fanoušky:
http://www.geocities.com/Pipeline/Halfpipe/6873/netkeen1.zip ... Netkeen1 (1,42mb)
http://www.geocities.com/Pipeline/Halfpipe/6873/netkeen2.zip ... Netkeen (450kb)
http://www.geocities.com/Pipeline/Halfpipe/6873/ck2000.zip ... Commander Keen 2000 (1mb)

Další užitečné i neužitečné soubory:
http://www.geocities.com/Pipeline/Halfpipe/6873/keened12.zip ... Level editor (50kb)

Hudba:
http://www.bpmusic.com/choosemusic.html ... přímý link na seznam tvorby hudebníka Bobbyho Prince s možností downloadu
ftp://ftp.vgmusic.com/pub/games/vgmusic/pc/keensng.zip ... kompletní archiv hudby (42kb)
 

sepsáno by Bludr 19.12.1998
(c) 1998