INTERVIEW

BLUDR: Čau Silence, protože chci být "in" a ty ses uvolil udělat obětního beránka, mám tu pár otázek. Mohl bys nejdřív neznalým a "hloupým" čtenářům říci něco o sobě, co máš společného s Quakem a co zrovna děláš, když není po ruce třítlačítková myš?

SILENCE: Zcela troufale si dovoluji říci, že jsem člověk, je mi neuvěřitelných 22 let, přičemž posledních osm z nich mám poctivě prozářeno obrazovkou monitoru. Mám poměrně atraktivní zaměstnání, pracuji jako webmaster. S Quakem si docela dobře rozumím, neboť jsem "mind" leader klanu The NecroRaisers, kterýžto byl založen jako první v naší republice. Pokud není myš, chmatám po svém Thrustmasteru, jinak řečeno, mou hlavní zálibou jsou počítačové hry. Jinak vedle mého počítače ještě hnízdí elektrická kytara (s přáteli jsme založili takovou menší kapelu), kterou však poslední dobou zanedbávám, peníze na kytarové combo jsem utratil za nový hardisk a za červené brnění.

Další záliby: film, četba, hudba a poslední dobou studie vědeckých materiálů týkajících se žab a jejich pitev v opuštěné pískovně.

Osm let je docela slušná doba, myslíš, že tě to nějak psychicky ovlivnilo? Například, že chodíš do kina na Super Mario Brose a Mortal Kombata, čteš Score či Level a posloucháš Nine Inch Nails nebo přímo midy z Doomu?

A víš, že ses docela trefil :-)? Trochu to upřesním - chodím do kina i na filmy, u kterých často existuje i nějaké to zpracování na PC (trilogie Star Wars, Alien, Mortal Kombat, Predator apod.) a pak na bláznivé komedie. Oblíbení herci Jack Nicholson, Jim Carrey, Michelle Pfeiffer, David Duchovny, Gillian Anderson. Čtu Level i Score, čtu Terryho Pratcheta, Herberta, Zelazneho ... vesměs fantasy a sci-fi žánr. Poslouchám MIDy z Daggerfalu a moduly od Purple Motion/Future Crew, Skaven, Necros, poslední dobou jsem si velice oblíbil moduly z Crusadera: No Remorse i No Regret, soundtrack z MechWarrioru, Warcraftu 2 a samozřejmě i z Quaka :-).

OK, jsme na stránce o Quakovi, tak trochu k tématu - co tě napadlo, když si ho poprvé viděl? Byl si už předtím, podobně jak já, ovlivněn hypem kolem?

Ovlivněn jsem příliš nebyl, o Quake se toho tenkrát dost namluvilo, měl jsem za sebou křest qtestem, takže jsem si zachoval chladnou hlavu. Budeš se divit, ale první dojem z Quake byl dost negativní. Především jsem čekal úplně něco jiného, těšil jsem se na atmosférický dungeon s kvalitní dějovou linií. Po zjištění, že jde o střílečku á-la Doom, jsem zklamaně odešel od počítače a cca 14 dní jsem nechal Quaka Quakem. Nebýt Stanleyho, asi bych neprohlédl ...

Hmm, upřímně řečeno se to moc neliší od mých vlastních zkušeností. Stanleye si nechám na jindy, ale řekni mi - tebe nebavil Doom? Osobně hodnotím technickou i obsahovou kvalitu Doomu ještě o něco výše než Quaka, takže mne docela překvapuješ svým negativním hodnocením. Nebo jsem se mýlil? A co Duke Nukem 3D?

Doom je kapitola sama o sobě. Samozřejmě, jsem jeho příznivec, ovšem Doom zašel tak daleko, že byl mnou brán už jako samozřejmost. Podobně jako když zapneš počítač a na disku najdeš adresář DOS nebo WINDOWS. Pro mně je nejdůležitější součást hry atmosféra. Neříkám, že Doom jí nemá, ale něco mi na něm přeci jen trošinku vadilo. A to je jeho barevnost. Kombinace červené, zelené, modré a žluté barvy v jednom levelu mně nějak nesedla. Dokud neměl Doom konkurenci, ani mně to nijak nepřišlo, ale s příchodem Quaka jsem pochopil, co mi vlastně chybí. Temné kobky, chrámy, tajemné nápisy a znaky, zatuchlá historie. Proto jsem jiného názoru, Quake v mnohém převyšuje Doom, i když rád vzpomínám na chvíle, kdy se z dálky blížilo děsivé skřípání Arachnotrona a já držel v ruce pouhou pistoli. V Quake jsou sice ještě tech-levely (první úrovně epizod), postupně však přecházejí do prostředí, které se mi líbí nejvíce. Do budoucna si hodně slibuji od add-packu Dissolution of Eternity a Hexenu II. A Duke? To je taková legrační hra s dobrým ovládáním. Pro chvíle oddechu jako dělaná, stejně jako Blood. Před Quakem jsem oddychoval poměrně hodně, teď je čas odpočinku pryč :-).

Jseš mimo :-). Doom byl na svou dobu daleko větší revoluce než Quake. Navíc to byl šok, u Quaka už všichni věděli nebo alespoň tušili, co v id Software je, kdežo Doom přišel z čista jasna, ale oukej, holt o tom moc nevíš :-). Jak se díváš na konkurenci. Unreal, Prey, Jedi? A co očekáváš od Trinity?

Revoluce? Mě nezajímá žádná revoluce, mě zajímá to, co se mi lépe hraje. Quake se mi hraje lépe, proto je pro mne lepší. To bychom taky mohli polemizovat o tom, že Wolfenstein je lepší než Doom a že kvalita her má zcela jasně sestupnou tendenci. Že je Quake lepší, to je můj názor a můj názor nemůže být vedle, to bych asi nebyl normální, kdybych tvrdil něco jiného, než co cítím, ne ? :-).

A že o tom nic nevím? Sakra, vím moc dobře co jsem hrál, ne? To, že neznám nazpaměť tvůrce hudby, nebo že nevím, kdo udělal oficiální faq, či jaký byl pracovní název Doomu neznamená, že nevím, o čem mluvím. Dooma jsem hrál, dohrál (hned několikrát), hrál jsem ho po síti, modemu, hrál jsem i všechny možné konverze, hrál jsem ho klávesnicí, joystickem i myší. Ale tohle není recenze Doomu, ale rozhovor se mnou ... :-)))

Oba se bavíme v úplně jiných rovinách. já se snažím být nadčasový - koukneš-li se na to v pátek 28.března 1997, jistě je lepší Quake než Doom, ba dokonce je Doom "sračka". Cejtíš ale, jak do té věty něco nepatří? Prostě jsem tím chtěl jen říci, že Doom v roce 1993 v porovnání s tehdejšími hrami je lepší než Quake v roce 1997. Směju se lidem, co tvrdí, jaká je Doom (1993) sračka a že Duke (1996) nemá chybu. Jinak máš ovšem pravdu v tom, že hráč není žádný účastník TV soutěže Riskuj, ale člověk, který hraje hry :-). Navrhuji tuhle "konfliktní" čast ukončit, ještě bych vyplašil svoje cvičené žáby. Chceš ještě něco dodat, nebo můžem skočit na Quaka?

Ok, ještě k tomu dotazu na chystané "bomby". Tak jako u všech nadcházejících novinek, zůstávám klidný, čas ukáže, jestli konkurence zastíní fenomén Quake. Nejvíce nadějí dávám Unrealu, Prey je trochu v pozadí a můj názor je, že Jedi je možná až příliš určen jen pro fanoušky StarWars. Trinity je ovšem něco jiného - očekávám značně vylepšený engine, vůbec celá hra co do technické stránky bude o generaci výše. Těžko říci, jestli id Software také změní podstatu hry, něco více než jen hardcore akci (příběh, NPC postavy, logické hádanky). Ale to by asi už nebylo ono. (taky si myslím, pozn. Bludr)

OK, pojďme k tomu, co čtenáře zajímá pravděpodobně mnohem více. Jseš leaderem nebo řekněme spolu-leaderem klanu NecroRaisers, který sice doposud (co je mi známo) neuskutečnil ani jeden souboj, ale zato se zapsal zajímavým film-demem. Co chystáte do budoucna?

Už to, že klany jsou všehovšudy dva v celé republice znamená, že prakticky není možné v našich podmínkách naplnit podstatu klanů. Proto se není čemu divit, že žádný oficiální souboj neproběhl. Může se stát, že se s Exitem utkáme, ale jaký bude výsledek? Jedno utkání, možná odveta ... a co dál? Klan NR vznikl hlavně proto, aby svou existencí umocnil tu nádherně tajemnou atmosféru kolem Quake a také proto, aby dal dohromady lidi, kteří mají Quake na denním pořádku. Protože se nám vytváření demofilmu zalíbilo, chystáme další, tentokrát již čistokrevný movie, vše je však zatím ve stádiu příprav. A tím samozřejmě neskončíme. Rádi bychom splnili i onu podstatu klanu, ale zatím se to zdá býti příliš náročným cílem.

Jasně, naprosto s tebou souhlasím. Dost si slibuju z našeho live setkání v Praze, ke kterému by mělo dojít někdy kolem června. Nevím jak u tebe, ale u mně se začíná vyvíjet syndrom zvaný "The Bad Place". Co nám k tomu řekneš - znáš nějakou lepší mapu než DM4? Co vůbec musí mít správná deathmatch mapa?

Pokud máš na mysli ryze deathmatch s malým počtem hráčů, tak nelze upřít mapě DM4 její prvenství. Zdá se, že přesně o to tvůrci, Americanu McGee, šlo. Deathmatch 3-4 lidí je podle mého názoru jev nejčastější, takže se není čemu divit. Jinak Quake má nádherné úrovně, líbily se mi všechny. Správná deathmatch mapa by měla být vyvážená dobrým poměrem zbraní, brnění a lékáren. Velikost taková, kolik se účastní hráčů, nelze určit jedno měřítko. A dostatek prostoru a příležitostí na speciální manévry (rocket-jump). A samozřejmě nezbytné žlábky a okapy na odtoky krve :-).

A co taková vodička? Máš ji rád, nebo patříš mezi ty umírněnce co mají radši jistotu na souši bez "discharge"?

Samozřejmě se vším všudy - nejen voda, ale i láva a pasti. Zvýší se tak možnost vytvářet zajímavější kombinace boje. Konkrétně se mi velmi líbí mapa DM2: Claustrophobopolis, opět od Americana McGee (jeho mapy vůbec potvrzují, že Tokay patří mezi mistry deathmatche). Určitě si dokážeš představit tu radost, když se ti povede někoho squishnout a nic nezalahodí oku více jako bezmocný hráč snažící se zachránit před žhavým magmatem ve chvíli, kdy se mu otevírá podlaha pod nohama :-).

A ještě poslední otázku ke Quaku, než se přesuneme na Internet - děláš do klanu, tak mi řekni něco o nich. Kdo je vlastně nejlepší klan, jestli se to dá říci, jakou mají budoucnost apod.

Budoucnost klanů je úzce spjata s budoucností Quaka. Ovšem, i když klany vznikly právě v souvislosti s touto hrou, lze předpokládat, že v případě příchodu jiného fenoménu, klany jednoduše "převléknou kabát". To už záleží na individuálním přístupu členů klanů. Jsou-li si členové dostatečně blízcí (sex stranou, mám na mysli standartní přátelství ;-), myslím si, že není problém se zaměřit na jiný zdroj. V případě klanu The NecroRaisers o tom zatím nijak neuvažuji, čas ukáže své ...

Klany jsou jako lidé, každý je jiný, každý má jiný přístup k věci. Mí nejoblíbenější jsou Rangers, našli si svoje originální zaměření, rozšířili možnosti Quaka o další stupínek - tvorbu filmů. Nejlepší klan? Těžko říci. Pokud vím, v tuto chvíli zatím ještě nejede Clanring naplno, oficiální výsledky tudíž nejsou a podle mého názoru je to i bezpředmětné, nejlepší jsme přece my :-).

Všiml jsem si tvých schopností v tvorbě stránek, ostatně jsem to na vlastní kůži poznal na Quake-CZ (pozn. Silence vytvořil frame a kompletní auditorium, které se celé nachází na jeho serveru). Kolik času věnuješ Internetu a jak dalece tě pohltil?

Jako webmaster pracuji s Internetem pravidelně 8 a půl hodiny denně v práci, další 2 hodiny presčas a další cca 2 hodiny doma. Nejsem však nijaký internetový veterán, Internetu se věnuji teprve půl roku plus nějaké ty drobné.

Ááá, tak webmaster :-). Řekni mi, jaký je poměr mezi tvorbou stránek a jejich prohližením (at už svých nebo cizích)?

Řekl bych tak 40% prohlížení, zbytek vytváření, finálních výrobků není mnoho, spoustu času strávím různými úpravami, vylepšováním, zkoušením. Dostanu-li se na nějakou zajímavou stránku, místo, abych četl její obsah, vyberu v menu položku View Source :-).

Dobrý, řekni mi jak vypadá takovej browserskej den. Kde začneš, kde skončíš, jaká stránky prohlížíš každej den, případně jak velkou dobu věnuješ ryzímu surfování po neznámu?

Ráno obvykle začnu stahovat věci, na které jsem narazil během včerejšího browsingu. Pak následuje Ma-Media chat, Quake-CZ, BluesNews, což jsou stránky, na které se dostanu i několikrát za den. Vše prokládám svou pracovní náplní, údržba, vytváření stránek, řešení případných problémů apod. Po pracovní době browsuji po stránkách, týkajících se počítačových her, preview, screenshoty, dema, celkem nic určitého. Doma pak proháním Altavistu, Advanced Query a surfuji do neznáma :-), zpravidla opět začínám u stránek počítačových her, nebo s filmem, hudbou a podivnostmi. Příliš to nepřeháním, tak maximálně dvě až tři hodinky. Konec browsinku se zpravidla ohlásí error hláškou o rozpojení, případně po zaslechnutí znělky Akt-X, nebo vůní večeře :-).

Ještě štěstí, že člověk není závislý jen na Inetu, viď! Televize, jídlo, co bychom si bez těchto vymožeností počali :-). Ale pojďme trochu dále - vzhledem k tvým znalostem a zkušenostem s tvorbou www by mne zajímal tvůj typ na graficky nejnápaditější a pojďme ještě dále, nejlepší stránku. Osobně nejsem moc odvázán ze spousty frejmů, i když na ten jeden na Bluesnews či zde na Quake-CZ se dá zvyknout. Vzpomínáš, jak si mně musel přemlouvat?

Ačkoliv jsem toho viděl hodně, nemám svou top-stránku z hlediska vizáže. Najde se velké množství stránek s pěkným designem, ovšem za tím vším je i jejich náročnost na stahování. Obrázky, scripty, animace - když se dostanu na stránku se skvělým image, vzápětí nadšení opadne při pohledu na status bar. A nejlepší stránka? V tuto chvíli zahraniční Bluesnews a tuzemský Quake-CZ, ale za týden to může byt úplně jinak. Framy jsou velmi učinné, musí se umět s nimi pracovat, využívat jejich výhody a i zde platí pravidlo "všeho moc škodí". V případě Quake-CZ plus stránky ligy je to opravdu na hranici (4 framy). A jo, když to chceš slyšet, musel jsem tě přemlouvat :-).


Abych nezůstal pozadu za originálním Fragemasterem, který na závěr rozhovorů používá systém dokončování vět, "vynalezl" jsem něco podobného - řeknu slovo a ty vyhrkni první myšlenku která tě napadne ;-) ...

Commander Keen - PC SPEAKER
Super Shotgun - Čtyři zombie-vojáci najednou
Kasuha - Gibbed by Kasuha´s Rocket ..
prso - Vlk se nažral a koza zůstala celá.

OK, zajímavé, chtěl bys na závěr něco vzkázat čtenářům Quake-CZ?

Až budete polykat žhavou lávu, která bude rozežírat Vaše oči, kůži a kosti na čpící spálený prach, vzpomeňte si, že je zde stále možnost stisku klávesy ESC, QUIT a ENTER ...

Díky za rozhovor ...