V prvních týdnech po vypuštění Quaka do tehdy stojatých vod 3d-akčních her, panovalo mezi fanoušky obrovské nadšení nad jeho možnostmi. Každý to dokázal ocenit, ne každý využít - kupříkladu já kromě několika nejnutnějších příkazů konzole nevím (například o Quake-C) zhola nic a v tomto směru se ztotožňuji s jedním z bývalých šéfredaktorů Score, který prohlásil, že jeho programátorským vrcholem byl Karel sbírající vlaječky.

V každém případě se většina lidí nechovala jako já (bohudík?) a stovky lidí či tvůrčích týmů se snažilo také přispět svou trochou do již tak rozsáhlé knihovny nejrůznějších add-onů ke Quakovi. Bohužel však značná část z těchto týmů dříve nebo později ztratila nadšení, zjistila, že "to nebude tak jedoduché" a jednoduše svoje projekty ukončila vydáním betaverze (to v lepším případě). Nemůžeme jim to zazlívat, koneckonců to prakticky 100% z nich dělalo bez očekávání nějakého výdělku, jen tak pro radost.

V tomto směru se staly největším "postiženým" tzv. Total Conversion, říkejme jim v češtině plné konverze, byť to trochu zní jako "křížový ovladač":-)). Plné konverze jsou zpravidla kompilace úrovní, které jsou vylepšeny novou grafikou, zvuky, nepřáteli či zbraněmi. Jak je z názvu patrné, čistá TC by neměla obsahovat nic z originálního Quaka, ale obecně se termín vžil pro označení úprav, které k originálu přidávají nějaký ten zvuk, grafiku, zbraň a monstrum - prostě od všeho něco. Kromě plné konverze existuje ještě tzv. Partial Conversion, částečná konverze, kterou se nazývá add-on, jenž sice obsahuje něco nového, ale není komplexní - obecně se jedná o nové zbraně či sadu zvuků.

Plné konverze však nejsou vynálezem id Software ani fanoušků Quaka, takto se začaly označovat již úpravy k Doomu či později k DN3d a když o tom tak uvažuji, vlastně již u Wolfa 3d. Mezi nejznámější průkopníky patří notoricky známý Alien Doom, či přímo v Čechách zhotovený PornDoom. I u Doomu bylo mnoho projektů zrušeno, ale ani zdaleka tento fenomén nedosáhl rozměrů Quaka. Zde se totiž záhy po vypuštění objevilo několik desítek velmi zajímavých projektů - ze známých her například úprava Descentu, Doomu, Wolfensteinu, Pongu (!!!), či Wing Commanderu, ze známých filmů Alien, Star Wars nebo Terminator, objevilo se několik "fantasy" úprav a o inteligenci autorů vypovídala například konverze Hexenu, kterou snad hodlali konkurovat profesionálům z Ravenu. Přestože některé z uvedených příkladů stále žijí, valná většina domácích stránek hlásí "File not Found".

Hlavní příčinu jsem již zmínil - velké oči autorů, kteří se domnívali, že je vytvoření takové úpravy otázkou jednoho měsíce, postupně odcházející nadšení a v neposlední řadě i technické překážky, které autoři bez podpory id Software (a ta samozřejmě nepřicházela) prostě nebyli s to odstranit. Byl tu však ještě jeden, i když velmi specifický a vzácný, důvod a sice autorská práva. Když byla dokončena plná konverze Alien Quaka, během několika dní byla lidmi z 20th Century Fox stažena a zakázána k další, byť bezplatné distribuci. Takový je business a i když se za titulem skrývá nespočet hodin tvrdé práce, nemůžeme se Lišce divit, že chrání svoje zájmy. Divit se však musíme dalším týmům, které, jako by se nic nestalo, dále tvořily a tvoří svoje úpravy Hvězdných válek a Terminátorů. Myslí si, že budou mít větší štěstí a že budou přehlédnuti, nebo snad dokonce počítají s tím, že jim ony velké společnosti za add-on zaplatí a vydají jej komerčně? Nesmysl, vždyť i uctívaný id Software chrání svoje zájmy - nedávno stranou veškeré publicity zakázal další vývoj JavaQuaka, který se dostal do povážlivě hratelného stádia. A není divu …

Specifikum celé Quake scény je také fakt, že vzhledem k velkému počtu nových i zaběhlých společností, hodlajících proniknout do 3d žánru (ION Storm, Ritual, Raven, Valve, Rogue, 3d-Realms, id Software) je na trhu velká poptávka po kvalitních tvůrcích úrovní. Za poslední rok tak bylo na Internetu zrekrutováno minimálně deset "obyčejných" fandů, ze kterých se často stali i vůdčí osobnosti jednotlivých tvůrčích týmů. Nechci tak autory TC obviňovat z toho, že hlavním důvodem rozhodnutí vytvořit vlastní plnou konverzi byl právě záměr stát se zaměstnancem některé ze zmíněných společností. Ostatně, aby se tak stalo, museli by nejprve onen add-on dokončit.

Na spočítání již vydaných plných konverzí by vám stačily prsty jedné ruky. Ba co víc, z více než padesátky projektů je v současnosti v přípravě méně než čtvrtina. Nejlepším odkazem pro jejich výčet je opět starý známý YahooQuake, Slipgate Central (link vede přímo do příslušné sekce). Zde si sice najdete příslušnou, vám blízkou, konverzi, ale není to nic pro každodenní browsování a hldání co se od včera změnilo. Od toho je tu stránka Nakedman´s TC List, která je denně aktualizována informacemi o tom, kdo co zase zrušil, či kdo hledá grafika. Korunu všemu ovšem nasazuje skvělá sajta TC Magazine, která je sice určena očím zkušených quakerů, ale i začátečníci si v ní najdou své. Četné rozhovory, představení nových konverzí a aktualizovaný seznam, to jsou ty hlavní taháky této unikátně zaměřené stránky.


Abych trochu rozdmýchal váš zájem o plné konverze (ty si ho totiž bezesporu zaslouží), rozhodl sjem se na tomto místě průběžně rozmisťovat informace o chystaných projektech, či ještě lépe dokončených úpravách (vždyť, kdo by hrál bety). Začneme jen dvěmi, notoricky známými, postupem času budou přibývat další (informace najdete v novinkách):

Shrak for Quake - Shrak se stal pravděpodobně úplně první TC, která byl pro Quaka k dispozici, ba co víc, asi nejvíce se přiblížil zmíněné filozofii o úplném předělání Quaka - něco málo zvuků či grafiky spolu s brokovnicí zůstalo, ale jinak je to nová kompilace téměř dvacítky úrovní se zbrusu novými zvuky, grafikou, monstry i zbraněmi. Do hry bylo přidáno několik zajímavých aspektů, jako například hák známý z Capture the Flag, kterým se hráč dostane do jinak nedostupných prostor. Shrak je opravdu dobrým počinem, více informací si o něm můžete přečíst v sekci "konkurence". Na závěr jen upozorním, že byl vydán komerčně, takže není k dispozici k volnému stažení. Společnost Quantum Axcess na Shraku zřejmě vydělala, protože chystá na nejbližší týdny (konec září) vydání další TC s názvem Malice.

homepage Shrak for Quake

QuakeRally - QuakeRally se stalo jednou z nejčastěji zmiňovaných plných konverzí a to i přesto, že bylo ve vývoji dlouhé měsíce. Pravděpodobně se tak stalo díky velmi atraktivnímu obsahu konverze a ze zpětného pohledu je tak zřejmé, že byl onen ohlas naprosto zasloužený. Jak je z názvu patrno, na místo obvyklé osobní destrukce přichází na scénu boj za volantem závodních automobilů. Není to žádná řežba á-la Carmageddon, i když z Quaka zůstaly zbraně, mnohem více než o střílení jde o závody. Fatal Racing, Screamer a QuakeRally, to jsou s trochou nadsázky hry stejného ražení. Konverze je sice určena spíše na multiplayer (dokonce podporuje qworld), zábavu je vša možné zažít i v solo-módu (klasické checkpointy).

homepage QuakeRally
add-on tratě do QuakeRally

Bludr