Včera, dnes ...

Rok 1996 znamenal pro nás, milovníky 3D akčních her, opravdové žně. Urodily se minimálně 3 prvotřídní hry, které z tohoto žánru udělaly královský styl přinášející do kapes softwarových firem zdaleka nejvíce peněz. Na začátku roku to byl celkem rozporuplný "Terminator: Future Shock", který sice mne osobně nijak zvlášť nezaujal, ale získal si celou řadu fanoušků a v herním časopise Score získal jako úplně první hra absolutní hodnocení 10/10. Další dvě hry znáte všichni stejně dobře jako já - Duke Nukem 3D a Quake - odvěcí rivalové. Quake nabízí ryzí akci při hře více hráčů, skvělou hudbu Trent Reznora a premiérově také 3D-grafický engine, Duke Nukem 3D naopak skvělou zábavu v deathmatchi i v solo hře, humorné pojetí a poněkud širší arzenál. Oba dva si získali svoje četné příznivce a dodnes probíhají přátelské i agresivní debaty s tématem "Co je lepší?". Pojďme si říci, jak jsou na tom obě hry dnes...

Duke Nukem 3D

"Djuk", jak ho já osobně nazývám měl (a má) oproti Quaku dvě velké výhody. Především se jednalo o již zaběhnutý charakter, který se proslavil na sérii platformových her a herní obec ho znala mnohem lépe než třeba B.J.Blazkowicze. Druhou výhodou byl několikaměsíční náskok ve vydání sharewarové verze a tedy i získání většího počtu dolarů na firemním kontě. Ideálním stavem je zakoupení obou her, ale v praxi to vypadá jinak a značná část teenagerů si prostě vybrala podle hesla "kdo dřív přijde, ten dřív mele".

V České republice byla hra vydána v zastoupení společnosti Jimaz a JRC, které vytvořily ideální podmínky pro její prodej - vytiskly vlasní krabice a manuály a pokud vím i samotné CDčka se "razily" v Loděnicích. To mělo za následek nasazení nižší ceny Kč 990,-, která je pro takto očekávaný a předem ziskový titul velmi příznivá.

Co se týče her po síti, mám pocit, jakoby se celá republika spikla a hrála jen Djuka. Na středních i vysokých školách, v hernách i firemních sítích jakoby Quaka vůbec neznali. Strávil jsem v hernách hezkých pár hodin a desetiletí špunti snad neznali ani DooMa. To je samozřejmě smutné, ale stalo se tak právě díky tomu několikaměsíčnímu náskoku. Podle mého osobního názoru měla na volbu mezi D. a Q. vliv i jednoduchost. Quake vás při hře na klávesnici zaujme tak na 50%, Duke Nukem je co se týče ovládání prakticky totožný s Doomem - stačí přidat inventorář, skok, "skrč" a je to, jednoduše nic složitého na naučení. Proč bych to tajil - já sám jsem do Quaka na myš prakticky nesáhl a i když se mi možná budete smát, stačilo mi to na suveréní vyhrávání v deathmatchi (a porážel jsem i mousery).

A dnes ??? I přes vydání mírně nadprůměrného Plutonium Paku (respektive Atomic Edition), nové kompilace úrovní, začíná hráčů pomalu ubývat. Kam se ztrácejí nevím, ale ke Quaku se rozhodně neobrací.

Quake

Co naplat - Quake měl časový handicap a teprve po téměř tříletém vývoji jsme si ho nakonec vymodlili :-). Oproti DN3D vznikla jakási částečně uzavřená komunita hardcore hráčů. Krev byla ještě více rozprouděna QuakeWorldem, projektem, který značně urychlil rychlost hry přes Internet, a především vznikem Quake klanů, skupinek hráčů bojujících mezi sebou. Díky bezplatné internetové hře (narozdíl od Djuka, kde musí za použití oficiální sítě TEN hráči platit) se brzy vyrojila spousta serverů, které se postupně plnili hráči.

Klany, nápad nemající v herním průmyslu obdoby Quaka ještě více zpopularizoval. Kromě registrace dává id Software ruce pryč, takže jednotná organizace je prakticky nemožná (velmi zajímavou debatu na toto téma najdete na Fargově stránce), ale počet klanů již převyšuje číslo 1000 a pokud si vezmeme, že každý z nich má 5 členů (některé můžou mít jen čtyři, některé třeba dvanáct), je to už hezká řádka aktivních quakerů. Pokud si navíc vezmeme návštěvnost Bluesnews, nejnavštěvovanější Quake-stránky, na které den za dnem nalézáte novinky z Q-scény, je to neuvěřitelné - přes milión přístupů od vydání Quaka z ní dělá jednu z nejnavštěvovanějších nekomerčních stránek celého Internetu.

Co se týče QuakeWorldu, možná mi dáte zapravdu, že se od něj čekalo trochu více. Systém, který měl vytvořit dokonalé hodnocení jednotlivých hráčů je zatím v plenkách a má do ideálního stavu hodně daleko. Jako stárne všechno kolem nás, stárne i Quake - dnes, když si pustíte QuakeSpy, program na monitorování Quake-serverů, uvidíte kromě několika vlaštovek samé prázdné a zanedbané položky. Proto nevidím budoucnost Quaka příliš růžově - hardcore hráči rozhodně zůstanou, elita bude dále elitou, ale jakmile se objeví některé z níže uvedených her, dost možná že nestane hromadný přesun ...

... a zítra..

Rok 1997 je v plném proudu a pokus společnosti splní vše co slibují, dočkáme se stejně plodného a úspěšného roku. V podstatě každá firma (nechytat za slovo - viz. Vochozka Trading atd.:-) již vytvořila alespoň jednu napodobeninu Doomu. Některé se sice podobali spíše Wolfensteinu, ale co naplat - byznys je byznys. V každém případě jsou tři firmy, které mají největší želízka v ohni. Klidně se však může znenadání objevit nějaká bomba, která s pořadím zamíchá.

1. 3D Realms

3D Realms na letošní rok chystají her hned několik. Kromě pro nás nezajímavých her jiných stylů se chystá především "Shadow Warrior" a to už velmi brzo. Podle distributora GT Interactive by se sharewarová epizoda měla začít distribuovat někdy v březnu. "Shadow Warrior" bude další z řady her, které využívají sektorový engine Build vytvořený géniem Toddem Silvermanem (možná si vzpomínáte na jeho Ken´s Labyrinth, 3D hru vytvořenou v jeho 13ti letech). námětově i obsahově bude hra asi velmi podobná DN3D.

Práva na další build-engine hru "Blood" společnost 3D Realms prodala firmě Monolith Productions (jaksi mi není jané, proč to "Production", když distributorem zůstává stále GT Interactive). Zřejmě jim je jasné, že by již bylo trochu moc troufalé snažit "vytřískat" peníze z tolika programově podobných her. "Blood" je navíc projekt, jehož vývoj se táhne již hezky dlouho. Před asi půl rokem prosákla z pirátských vod hratelná beta-verze, která nebyla příliš, řekněme, přitalivá. No uvidíme ...

Asi nejočekávanější hrou 3D Realms je samozřejmě "Prey". Problémy spojené s jeho programátorským týmem asi všichni dobře znáte, takže je nemá význam nějak zdlouhavě vysvětlovat (jednoduše řečeno odešli dva programátoři a šéf projektu). V každém případě ovšem zamotaly hlavu všem byznysmanům od Apogee a 3D Realms, protože titul plánovaný na polovinu roku 1997 teď vyjde až v polovině 1998. A to je dost dlouho na to, aby se objevil Unreal a dost možná i hra nové generace od id Software.

2. Epic MegaGames

Mladší a nezkušenější z vás Epic MegaGames možná ani neznají. Tato firma se totiž doposud zabývala výhradně tvorbou shareware her. Platformové hry Jill of Jungle nebo Jazz JackRabbit byly sice úspěšné, ale do dokonalosti měly daleko.

Chystaná 3D hra nese název Unreal. Pravděpodobně jste již o něm slyšeli, protože informace o něm kolují již delší dobu a prvním termínem pro jeho vydání měly být vánoce 1996. To se, pokud jsem si všiml :-), nestalo a dnes se mluví o datu vydání jako o roku 1997. Epic MegaGames se nějakým způsobem spojil s Intelem a Unreal je tvořen pro novou generaci jejich chipů MMX. Znamená to, že bude velmi náročný na hardware a klasické Pentium, na kterém běží třeba Quake velmi slušně bude zřejmě pouze minimální konfigurací. Náplň Unrealu bude plná neotřelých novinek a herní prostředí nebude tak stereotypní jako u Quaka - budeme vraždit v dole, na zámku nebo v opuštěném přístavu.

       
Obrázky z Unrealu. Pokud Vám připadají příliš podobné Quaku, tak jsme dva

Unreal hodnotím jako nejzajímavější chystanou hru a největšího konkurenta Quaka i jeho následníkům od id Software.

3. id Software

Co se týče id Software, tak ti hodlají nejprve těžit z engine Quaka. Znamená to, že vyjde několik add-on packů (na únor jsou chystány 2, distribuuje je Activision). Dále budou prodávat, podobně jako u DooMa, licence enginu, takže se již teď můžeme těšit na Hexen 2 z dílny Raven.

V tomto roce je v termínovém kalendáři id Software taktéž pokračování Quaka s nečekaným názvem "Quake 2". Dvojka bude obsahovat nové zbraně, novou grafiku a několik větších vylepšení engine. A já doufám, že právě Quake 2 bude hrou, ke které se budou přelévat všichni hráči od Quaka.

Pokud se podíváme dál do budoucnosti, najdetete tam hru nové generace. John Carmack již prozradil její název - jmenuje se "Trinity" a nic více o ní není známo. Termín vydání stanoven taktéž není, ale já ho odhaduji na konec roku 1998. Možná se tedy splní tvrzení Mike Wilsona (dnes již ex-id), který onehdá řekl: "Až nás konkurence dožene a překoná nás, Quake už pro nás bude minulostí".

Zpráva z budoucnosti ...

Kam se bude ubírat 3D herní scéna v roce 1998, kde bude na přelomu století a kde bude ode dneška za deset let, v roce 2007 je samozřejmě otázka, kterou jen tak nezodpovíme. Díky tajným informátorům jsem se však dozvěděl, že v roce 2002 vydá 3D Realms další pokračování Djuka s názvem Duke Nukem 3D: Part 5, čímž však její éra končí a po této poslední hře zbankrotovala. Epic MegaGames svým Unrealem zaznamenali výtečný úspěch, nicméně Unreal 2, který se bez ohlášení objevil v roce 2000 propadl a Epic se musel vrátit k osvědčeným 2D platformám. id Software v roce 2007 stále existuje, ale kromě Johna Carmacka jsou všichni jeho programátoři i jiní zaměstnanci "boty", které pracují automaticky. Posledním "ne-Carmackem" byl American McGee, který pro znechucení a příliš velké deathmatchové schopnosti svých umělých spolupracovníků odešel za svými kolegy k ION Stormu. Z ION Stromu se stala gigantická nadnárodní společnost, největší softwarová firma šlapající na paty Microsoftu a tvořící 89% všech herních titulů. ION zakoupil v roce 1999 za dvě miliardy dolarů společnost Electronic Arts a dumpingovými cenami zcela zničil téměř celou ostatní konkurenci včetně GT Interactive, Vochozka Trading, Virgin Interactive i Eidos Interactive. V roce 2006 umírá John Romero ....

Bludr
Článek byl stvořen dne 30.1.1997. Ve chvíli, kdy jej budete číst tento článek již může být všechno jinak...