Druhá soutěž byla vyhlášená v prvních dnech března a uzávěrka proběhla 21.3.1997 v odpoledních hodinách. Soutěž spočívala ve dvouch částech, což někteří účastníci nesli s nelibostí. Test, který nepatřil mezi nejlehčí, byl takovou malou specialitkou, která se pravděpodobně nebude opakovat. Rozhodl jsem se pro jeho zařazení proto, že jsem sehnal cenu pro vítěze a nechtěl jsem se jí zbavit jen tak zadarmo - kdo jí chtěl, musel si jí zasloužit (a s odstupem času konstatuji, že si jí dotyčný plně zasloužil).

První část se opět týkala dema a opět se jednalo o známou mapu DM4, která je pro 1on1 bitky jako dělaná. Stejně jako v první soutěži se bojovalo s Reaperem, ale, a zde je první rozdíl, tentokrát na skill 0, tedy nejlehčí obtížnost. Cílem bylo dosáhnout 20ti fragů v co možná nejrychlejším čase. Čas je v Quaku pojem dost relativní a pokud jste si stopli svoůj výtvor na hodinkách, možná vám vyšlo něco úplně jiného. Je to tím, že různě rychlé počítače přehrávájí v různě kvalitních rychlostech (liší se počet framů), což může mít při pětiminutovém demu za následek řádově desetisekundový rozdíl (pochopitelně, pokud demo nahrajete na Pentiu 200 a přehrajete na Pentiu 60, rozdíl bude o to větší). Při vyhlášení jsem se dost sekl v odhadu optimálního času, kdy jsem hranici dvou minut považoval za pouze teoreticky dosažitelnou. Jak to nakonec dopadlo se můžete přesvědčit níže. Kromě mého vlastního, nesoutěžního, dema se můžete pokochat pohledem na to vítězné.

Druhá část byla šitá na míru opravdovým quakerům a jen o trochu méně vzdělaní jedinci měli problémy. Především bonusové otázky vám daly zabrat, ale například hned první otázka zůstala bez jediné plně správné odpovědi. Celkově však nemůžu být nespokojen - snažil jsem se test vytvořit opravdu těžký a s chytáky a záludnostmi. Podrobné hodnocení najdete opět níže.

Týden před vyhlášením výsledků jsem dal "do placu" svoje bludr2.zip demo v čase 2:08 a prorokoval jsem tuhý boj o jeho porážku. Nakonec se tak stalo, ale abych se přiznal, čekal jsem to od někoho jiného a nejen od jednoho. Na prvním místě se umístil LOOK, jehož čas 2:03 (posílal mi ho s tím, že je to 2:08, ale usvědčil jsem ho:-) je opravdu velmi kvalitní a z dema je vidět, že nejenom štěstí je mu vlastní. Jeho demo si můžete nahrát zde (look2.zip), pokud máte zájem o všechna dema, jednoduše mi majlněte a já vám je pošlu.

1. Look - 2:03
2. Silence - 2:18
3. Stanley - 2:19
4. GT4W - 2:28
5. Kasuha - 2:34
6. Casper - 2:45
7. Martinek - 2.50
8. Leon - 3:20
9. Fragger - 3:28

Jak vidno, až na dvě dema (Fragger hraje navíc klávesnicí, takže bychom ho ani nemuseli počítat) jste se všichni dostali pod hranici tří minut a to je skvělé. Zachovali jsme i stejný počet účastníků, kdy odpadl Mortar a Bludr (z pochopitelných důvodů) a přidali se Leon a Fragger (škoda že Pitbull nesplnil pravidla pro nahrání dema a musel být diskvalifikován). Cenu útěchy za první část dostává opět GT4W za to jak skvěle se naučil zacházet s myší. V minulé soutěži ještě zarytý klávesák a dnes ...

1. Kdo je to Hank Leukart ?

a) betatester id Software
b) tvůrce knihy Hacker´s Guide to Doom
c) tvůrce oficiálního FAQ k Doomu

Správná odpověď je a,b,c. Ano, Hank Leukart je betatesterem, tvůrcem zmíněné knihy i oficiálního FAQu (mimochodem výtečného). Nejčastější odpověď byla c, kdo byl "in" tipoval b, c, ale všechny tři možnosti nenapadli nikoho.


2.. Kdy vyšla sharewarová verze Quaka ?

a) 21.července 1996
b) 22.června 1996
c) 23.srpna 1996

b) - netušil jsem že to někdo neví. Našli se i tací, kdož zaměnili sharewarovou verzi s QTEST verzí.

3. Kolik her se slovem "doom" v názvu id Software vydala ?

a) 5
b) 2
c) 6

a - Doom, Ultimate Doom, The Final Doom, Doom 2: Hell On Earth a Masters Episodes of Doom. Windows verze Doomu byla vydána pod The Final Doomem, takže se nepočítá a to, že se někteří snažili započíst i Mac verze radši pominu :-)

4. Která z následujících firem nevytvořila hru na Doom-engine ?

a) Rogue Entertainment
b) Hipnotic Interactive
c) Team TNT

Zde byl takový malilinký chyták. Hipnotic Interactive sice udělali 1.Mission expansion pack Scourge of Armagon, ale ten samozřejmě běžel na Quake-engine a otázka zněla trochu jinak. Rogue Entertainment udělali Strife a Team TNT jsou tvůrci úrovní pro The Final Doom. Takže správně je b)

5. Která z následujících firem nikdy nedistribuovala hry od id Software ?

a) Apogee
b) Formgen
c) Softdisk
d) GT Interactive

Opět to není tak úplně jasně formulováno a trochu jsem se do toho zamotal, takže jsem správně bral buď c) nebo žádnou variantu. Apogee jak známo distribuovala všechny hry ze začátku id-kariéry (Commander Keen, Wolfenstein), Formgen distribuoval jedno pokračování Keena(Keen´s Dream) a měl něco do činění i se Spear of Destiny (tam je to pořádně zamotané) a GT Interactive mají na svědomí čerstvé hry od Hexena po Quaka. Softdisk pravděpodobně nic nedistribuoval, i když se možná podílel na produkci a distribuci SoD. Je také možné, že měl něco do činění se starými "vintage" hrami, které tvořili Carmackovci, Romero a Hall a možná si již říkali "id" i když ještě oficiálně neexistovali. Proto jsem bral obě varianty - buď c) nebo nic.

6. Kdo vytvořil hudbu pro hru Doom2: Hell on Earth ?

a) Trent Reznor (N.I.N.)
b) Dave Taylor
c) Bobby Prince

Tady je to jasné, Trent Reznor spolupracoval až na Quakovi, Dave Taylor je coder a s hudbou nemá nic společného. C je správně.

7. Obsahoval Doom cheat použitelný při hře více hráčů ?

a) ne
b) ano
c) pouze v prvních verzích

Obsahoval - stačilo na mapě stisknout <alt> + <iddt> několikrát za sebou a viděli jste soupěře. Cheat byl odstraněn s verzí 1.9, takže opět - c je správně.

8. Ve Wolfensteinu 3D se bojovalo proti několika říšským "vůdcům". Ve které epizodě to byl Adolf Hitler ?

a) 3. epizoda
b) 6. epizoda
c) 7.epizoda

Zde jsem čekal problémy, byl to chyták, na který jste téměř nikdo neskočil (narozdíl od Lachtana z Levelu v nostalgické recenzi na Wolfensteina). Hitler se objevuje již ve třetí epizodě, takže a)

9. Většina programátorů id Software má společnou zálibu...

a) rychlá auta
b) lehké ženy
c) horory

Oddychovka - a)

10. K velkém Shub - Nigghuratovi, tedy do závěrečné úrovně Quaka se dostanete ...

a) automaticky po dokončení 4.epizody
b) automaticky po dohrání všech čtyř epizod na jednu savegame
c) po zadání tří kódů, které hráč obdrží po dokončení každé z epizod.
d) po nalezení tajného levelu, který se nalézá v poslední úrovni čtvrté epozidy

Varianty jsem, pravda, koncipoval trochu nešťastně, ale správně je b) (sebrání runy = dohrání epizody) - sice se do levelu nedostanete automaticky, ale vchod je přímo před nosem :-).

11. Společnost Bullfrog má s id Software společného ...

a) programátora Sandyho Petersena
b) sídlo firmy
c) vůbec nic :-)

Samozřejmě, vůbec nic :-) - c je správně.

BONUS 1. Jak vznikl nick (předívka) "Blue" webmastera www.bluesnews.com ?

Otázka na kterou jsem nedostal plnohodnotnou správnou odpověď, někteří tipovali "protože má rád modrou" apod., ale byli vedle. Blue je velkým fanouškem série Wing Commander a pojmenoval se podle jednoho z aktérů - Bluehair. Když se pak na Dwango síti musel poněkud uskrovnit co do délky nicku, zkrátil to na "Blue". A když už jsme u toho, ano - jeho nejoblíbenější barva je modrá :-). Kasuha tuším tipoval, že "se tak jmenuje" - taky vedle, Blueho civilní jméno je Stephen Heaslip.

BONUS 2. Popište původ co nejvíce tajných kódů k Doomu (např. IDSPISPOPD, IDKFA, IDCLIP, apod.).

Odpověď na tuto bonusovou otázku jste mohli nalézt na Hall of Fame stránce Doomu. I já si z vašich odpovědí upřesnil znalosti. Téměř všichni správně uhodli alespoň tři kódy.

BONUS 3. Lze se dostat z hluboké lávy v mapě DM4 bez použití Quad Damage či nesmrtelnosti ?? (pokud ano, nahrajte demo:-)

LZE

BONUS 4. Jaký byl pracovní název hry, která později dostala jméno Doom ?

It´s Green &  Pised

Většina z vás nasekala zhruba dvě až čtyři chybky (bonus neberu v potaz), což je ještě ok, zajímavé však je, že rozsah chybných otázek je prakticky kompletní. Jediný Look chybyl pouze v té zpropadené Leukartově otázce, jinak byl precizní.


Vítěz je jasný.
L O O K

Look získává kromě hry Strife také ocenění "zlatého archvajla", putovní virtuální pohár, který bude mít každý měsíc v držení vítěz poslední soutěže.

Emil: modrak@mbox.vol.cz