Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Sobota 26.05.2007, 21:20

Insert coin to continue II.

Po nějakém čase opět přidávám nový článek, konečně jsem se dokopal k tomu, nahodit sem svou únorovou reportáž z letošní návštěvy londýnské výstavy ATEI, která se konala už začátkem roku. Už před rokem jste si mohli přečíst reportáž z loňského ročníku, letos přibylo několik zajímavých novinek v čele s masivním automatem Out Run 2 SDX (vzhledem k ceně automatu pochybuji, že na něj v nějaké herně vůbec narazím), nepříliš povedenou arkádovou konverzí Far Cry nebo třeba zajímavě koncipovaným Panzer Elite Action. Ke každému automatu jsem přihodil fotografii a nalezl video na YouTube. Tak tedy, coin-opům zdar!

Londýnskou výstavu ATEI jsem navštívil už vloni a letos jsem si to zopakoval. Není divu, herní automaty jsou moje dětská láska a zahrát si čerstvé novinky zcela zdarma je velmi lákavé. Strávil jsem tu celý den, všechno si osahal, vyzkoušel a ve většině případů i dohrál ? dojmy naleznete níže.

 

Musím zopakovat to, co už jsem napsal v reportáži z loňského ročníku. Počet heren s hracími automaty je v České republice mizivý, a když už na nějakou narazíte, i nejnovější automat je obvykle alespoň pět let starý. Dost podobná situace je vlastně v celé Evropě, i když tady už ve velkých městech nebo například turistických přímořských destinacích na nějaký ten nový skvost narazit můžete. A tak i když se ve skutečnosti hracím automatům dobře daří jen v Japonsku a několika dalších asijských zemích, firmy jezdí do Londýna každý rok prezentovat své novinky a doufají, že vedle nadšeného hráče z Prahy narazí i na pár movitých majitelů heren (ty nejnovější a nejpropracovanější automaty stojí těžko uvěřitelných půl milionu korun). A s čím vyrukovaly letos?

 

After Burner Climax (foto/video)

Od první vteřiny je jasné, která bije. Sednete si do naklánějícího se ?kokpitu?, do ruky chytnete masivní knipl a kosíte stíhačky na obrovské obrazovce. Remake hry z roku 1987 se povedl, arkádový letecký simulátor sedne nejen fanouškům žánru, ale i úplným laikům. Létat můžete mj. s F-15E Strike Eagle, F14D Super Tomcat nebo F/A-18E Super Hornet, k dispozici je více režimů včetně multiplayeru (bohužel jde jen o skóre, vzájemné sestřelení není možné) a vše samozřejmě úžasně vypadá.

Hodnocení: 3/5

 

Let?s Go Jungle (foto/video)

Stříleček je na automatech habaděj, zajímavých a originálních už méně. Tady vás Sega usadí do malého dvojmístného džípu, kde popadnete kulomet a... ano, střílíte potvory na obrazovce. V roli mladého páru se vydáváte do džungle na neobydleném ostrově, kde vás čeká teror. Zdejší obyvatelé (piraňy, žáby, brouci, pavouci nebo můry, vesměs značně přerostlé) se nevzdají bez boje! Hra je hodně interaktivní, rozmanitá a nejde zdaleka jen o přesnou mušku. Díky neotřelému prostředí je to vynikající zábava, obzvláště když jste na to dva!
Hodnocení: 4/5

 

Far Cry: Paradise Lost (foto/video)

Nadšení z existence automatu podle oblíbené PC střílečky Far Cry brzy vystřídalo vystřízlivění. Jde o klasickou ?pistolnickou? hru, kdy sedíte za kulometem a likvidujete zástupy naivních nepřátel, kteří na vás po desítkách vyskakují z džungle. Pak hra sama ?přeběhne? na další stanoviště a vy totéž opakujete. A znovu, stále dokola. Kromě držení spouště a míření neděláte prakticky nic a Paradise Lost je tak nejen ostudou značky Far Cry, ale i jasně nejnudnějším automatem, který jsme v Londýně hráli.

Hodnocení: 2/5

 

House of the Dead 4 Special (foto/video)

Čtvrtý díl populární zombie-střílečky nabízí osvědčenou zábavu, při které zlikvidujete tisíce zombíků. Kromě vynalézavých bossů je zajímavý i kulometem, který nabíjíte netradičně trhnutím (podobně také setřásáte dotírající nepřátele). Letošní ?Special? verze (není na fotce, ta by se sem nevešla) šla ještě dál - usadíte se do velké sedačky, která se s vámi otáčí, naklání a třese, přístroj na vás ?fouká? vzduch, kulomet má zpětnou vazbu a obraz i zvuk je neuvěřitelně realistický. Tohle už se kvalitou blíží velkým atrakcím v zábavních parcích!

Hodnocení: 5/5

 

OutRun 2 SDX (foto/video)

Populární závodní arkáda z roku 1986 se před třemi lety slavně vrátila s úžasnou grafikou (viz nedávný PC port) a Sega ve spanilé jízdě pokračuje. Letos prezentovala více než 8 metrů dlouhou (!!) verzi SDX se čtyřmi dvojmístnými modely Ferrari, kde mohou oba hráči spolupracovat ve speciálním týmovém režimu (celkem tedy podpora až 8 hráčů). Auta se naklánějí, kamery snímají tvář řidiče na speciální displej nad automatem, vše sledujete na luxusních LCD obrazovkách... sakra, tohle bychom chtěli mít v redakci!

Hodnocení: 4/5

 

Too Spicy (foto/video)

A opět Sega (s výjimkou Far Cry se postarala o všech pět zbývajících titulů)! Také Too Spicy je pistolnická střílečka, nicméně se značnými inovacemi. Vlastně to spíše připomíná bojovky typu Virtua Fighter nebo Tekken, ovšem ve third-person a se zbraněmi. Můžete se krýt (ovšem prostředí lze zničit, takže obvykle ne na dlouho...), sami volíte, zda se přesunete doleva či doprava, navíc můžete zoomovat (stačí zamířit a nestřílet). Ve svém žánru je to hodně unikátní a zajímavý kousek, dokážeme si ho představit na Wii!

Hodnocení: 3/5

 

Pro Evo Arcade Champ 2007 (foto/video)

Do nové verze Konami aktualizovalo soupisky. Jinak nic nového pod sluncem, proč to hrát na automatu? Trochu zbytečné, byť je to samozřejmě stále skvělý fotbal.

Hodnocení: 2/5

 

Aliens Extermination (foto/video)

Další z nekonečné řady stereotypních stříleček. Tvůrci Far Cry ani tady nic kloudného nevymysleli, díky vetřelcům a atmosféře to ale úplná bída není.

Hodnocení: 2/5

 

Mario Kart Arcade GP 2 (foto/video)

Oblíbené závody motokár, jejichž první díl byl portován z GameCube. Nový díl má nové tratě a power-upy, hlavně si vás ale vyfotí a na obrazovce pak vidíte všechny hráče.

Hodnocení: 4/5

 

Panzer Elite Action (foto)

I na PC dobře známý tankový simulátor byl pro automatovou verzi zjednodušen. Zajímavý je ale způsob hraní ? sednete, připoutáte se a před očima se vám vysune obrazovka.

Hodnocení: 3/5

 

Chase HQ 2 (foto/video)

Remake staré úspěšné arkády ? v roli policie honíte auta a snažíte se je vytlačit ze silnice. Hezká cell-shade grafika, ale herně docela nuda.
Hodnocení: 2/5 


DrumMania & GuitarFreaks (foto/video1/video2)

Aktualizované verze už profláklých hudebních simulátorů přinášejí kromě nové hudby jen minimum inovací. Ale jak bubny tak kytara jsou stále hodně zábavné!

Hodnocení: 3/5

 

Crazy Streets (foto/video)

Další z mnoha arkádových pouličních závodů, kde nejde jen o vaše řidičské schopnosti, ale i posbírané nitro a power-upy. Klasické automatové klišé.

Hodnocení: 2/5

 

NfS Underground (foto)

Tři roky stará hra v ořezané podobě, bez jakýchkoliv zajímavých úprav (kromě masivní naklánějící se sedačky) a s tehdejší grafikou? Ne, děkujeme.

Hodnocení: 1/5

 

Half-Life 2: Survivor (foto/screenshot/video)

Jedním z důvodů, proč jsem se vůbec letos na ATEI vypravil, byla automatová verze Half-Life 2, která měla japonskou premiéru už v polovině minulého roku. Bohužel, v Londýně po ní nebylo ani vidu ani slechu ? přestože tu Taito vystavovalo. Před cestou do Japonska mě zachránil internet, kde lze najít poměrně detailní dojmy a popis (například tady nebo na Wikipedii, oficiální stránky v japonštině najdete zde).  

 

Tak tedy, Taito na vývoji úzce spolupracovalo s Valve a výsledkem je pozoruhodný projekt, který samozřejmě vychází z původní PC verze, je ovšem značně upravený pro potřeby heren. Hlavní zajímavost spočívá v ovládání ? do robustního automatu s 32palcovou obrazovkou a 5.1 zvukem se pohodlně usadíte a v rukou svíráte dva joysticky (jedním se pohybujete, druhým míříte a střílíte). Neméně důležité jsou také dva pedály, které slouží pro skrčení a pro výskok. Ovládání je to hodně netradiční, ale prý kupodivu intuitivní a nečekaně přesné.

 

Hra nabízí tři režimy ? Story v podstatě kopíruje nám známý příběh hry, byť tu zápletka s výjimkou úvodního G-Manova intra prakticky není prezentovaná. Hratelnost je rozdělena do menších úseků, kde máte dílčí úkoly (najděte cíl, utečte nepřátelům, seberte tři speciální předměty apod.) a po jejich splnění se dostanete dále ? většina logických úkolů či překážek zmizela, vše je nyní podřízeno akci. Hráč je koneckonců zelenou šipkou neustále instruován kudy pokračovat. Zajímavé je, že si můžete na speciální kartu uložit svou pozici a později pokračovat bez nutnosti opakovat hru od začátku.

 

Režim Mission je určen pro kooperativní multiplayer a ve třech mapách tu opět plníte jednotlivé úkoly, oblíbený režim Battle pak pro změnu slouží pro nelítostný týmový deathmatch až osmi hráčů, kteří si mohou vybrat ze dvou ras (člověk/combine) a čtyř zaměstnání (voják, sniper, inženýr, ranger). Tady stojí za zmínku, že hra umožňuje hru přes internet proti hráčům v jiných hernách a to je ostatně důvod, proč se prý Survivor nedostane mimo Japonsko. Americké a evropské herny nejsou na online hry připraveny a bez této možnosti si Taito není tak jisté atraktivitou hry. Ostatně ani cena automatu (prý kolem čtvrt milionu korun) není zrovna příznivá.

 

Obsah hry je nám sice z velké části povědomý a je ?vykuchán? z PC, jsou tu ovšem i některé lokace, které vůbec neznáme. A protože vlastně celá hratelnost je úplně nová, přizpůsobená arkádovém stylu hraní, zdá se být Survivor hodně atraktivním titulem ve světě hracích automatů. Pikantní je, že automat údajně pohání běžné PC včetně operačního systému Windows XP, takže by patrně s drobnou pomocí šikovných hackerů bylo možné hru spustit i na našich počítačích. Prozatím ale nezbývá než se vypravit do Japonska, kde se ostatně Survivor dočkal solidní popularity. A že tam jinak střílečky moc v lásce nemají...

Článek byl původně publikován ve SCORE 157 v únoru 2007. Ve stejném čísle byla (ve SCORE Live) i video reportáž z výstavy. Doporučuji ke shlédnutí téměř 20minutovou videoreportáž GameZone,