Týden s 3DS XL 2/2
Větší je lepší, tak bych nový XL model konzole 3DS popsal jednou větou. Zhruba o 90% větší displeje než u starého 3DSka (z 3,53 palců na 4,8 palců v případě toho většího) mě nadchly. Ač je jejich rozlišení pochopitelně stejné a hlavně některé menší objekty se mohou jevit jako méně detailní, velké hry jako Super Mario 3D Land, Mario Kart 7 nebo Legend of Zelda na větších obrazovkách ale každopádně „prokoukly“. Ve srovnání s Retinou na iPadu nebo OLEDem Vity obraz 3DS viditelně ztrácí dech, ale tohle není "buď a nebo". Měl jsem trochu obavy, že bude obraz vypadat nepřirozeně a roztaženě, ale větší rozměry mu naopak dodávají větší hloubku. Dokonce jsem si na chvíli s chutí vyzkoušel stereoskopický 3D efekt. Sice jsem na něj názor nezměnil a stabilně ho používat nebudu, nicméně uznávám, že na větších displejích funguje lépe, působí intenzivněji a oči rozptyluje podstatně méně. Což je koneckonců logické. Skvěle ale na 3DS XL díky novému 1:1 pixel módu vypadají i staré DS hry a Virtual Console tituly.
Z dalších úprav je asi nejdůležitější viditelné zlepšení výdrže baterie, která mi teď "na plné koule" vydržela nějakých pět hodin. Pozitivně hodnotím i přesun uskladnění stylusu z horní části napravo vedle tlačítek (přesunut byl třeba i vstup na sluchátka a detektor Wi-Fi a i tyhle změny dávají logiku, ale jsou už spíše kosmetické) a chválím podstatně lepší 3D slider, který při úplném vypnutí jemně "klikne". Podobné pozornosti se dostalo i "kloubu" konzole, který byl u 3DS trochu moc volný a měl jedinou pevnou pozici. Už po pár otevřeních 3DS XL si všimnete stabilnějšího uchycení a dvou pevných pozic - je to drobnost, ale rozhodně vítaná. A vítám taky vylepšenou trojici tlačítek Select, Home a Start, které byly na 3DS často kritizované - mačkají se nyní skutečně podstatně lépe, na druhou stranu jsou ovšem ve tmě díky raženým nápisům trochu hůře rozpoznatelné. Jo a zmínit musím i dvojnásobnou kapacitu přiložené SD karty - Nintendo se "pláclo přes kapsu" a místo 2 GB nyní s konzolí dostanete 4 GB.
Design jako takový možná někdy za výlohou bude u XL ve srovnání s původní verzí poněkud laciněji, plastická úprava i oblejší tvary XL jsou ale z mého pohledu praktičtější a přístroj se i přes vyšší váhu lépe drží, což ostatně platí i pro větší stylus. Líbí se mi rozhodně víc, ale tohle je hodně subjektivní hodnocení a některé recenze na internetu nový design naopak kritizují. Každému co jeho jest.
Kritika? Tak za prvé nabíječka, která, věřte nebo ne, není v základním balení konzole a je třeba si jí dokoupit, případně použít nabíječku z předchozího modelu 3DS nebo DSi (nabíječky ze starších modelů DS a DS Lite nejsou kompatibilní!). Osobně mi to nevadí, starší nabíječky samozřejmě mám, ale je to trochu nešťastné a nejsem si jist, jestli je argument ušetření a stlačení ceny dostatečně pádný. Klidně to může být naopak. Druhý problém je hojně medializovaný - na 3DS XL chybí druhý Circle Padu který byl na původní 3DS vydán dodatečně a volitelně jej využívá několik velkých her jako Resident Evil Revelations, MGS Snake Eater 3D nebo Kid Icarus: Uprising. Ani na XL verzi se bohužel nevešel, vyjde až jako dodatečná periferie a spousta hráčů se s tím nedokáže smířit. Inu, líto je mi to taky, ale obecně nejsem velký příznivec jakýchkoliv rozšíření, které se přes veškerou atraktivitu nikdy nemohou prosadit, protože nebyly v základním modelu a v důsledku je bude většina vývojářů ignorovat. Fakt, že 3DS nemá dva analogové ovladače je velkým handicapem proti Vitě, ale je to handicap 3DS jako takového, nikoliv modelu XL.
Pár postřehů a odkazů z internetu: Na NeoGaf kdosi zmínil, že displeje XL vypadají trochu "žlutěji". Subjektivně na tom možná něco bude, ale nemohu to spolehlivě potvrdit, necítím se v tomto dostatečně kovaný. Neříká se tomu ale barevná teplota? * V novém dílu japonské edice Iwata Asks je k vidění nádherný průhledný model 3DS XL, který připomíná staré verze GameBoye z 90. let. Vypadá úžasně, bohužel jde pouze o interní verzi. Alespoň zatím. * Trochu osobnější text Guardianu nazvaný "Proč si koupím 3DS XL?" * Podrobnější vysvětlení v úvodu zmíněného 1:1 Pixel módu najdete tady.
Než vynesu verdikt, zopakujme si včerejší otázky. Jak moc dobrý je nový XL model 3DS? Jsem-li rozhodnut si 3DS koupit, po kterém modelu sáhnout? A v neposlední řadě - mám-li původní model 3DS, měl bych přemýšlet o upgradu na XL? Hodně tu záleží na tom, zda handheld vnímáte a používáte jako konzoli kapesní nebo přenosnou. V prvním případě je pro vás zásadní kompaktní design a případně i váha, takže hardware velikosti 3DS XL už nejspíš shledáte příliš velký (i když třeba Vita je ještě o špetku robustnější, na to nezapomínejme). V případě, že ale handheld nepřenášíte v kapse, nýbrž někde v tašce a nehrajete na lavičce v parku či v MHD, ale spíše doma na gauči nebo v lehátku na zahradě (můj případ), už se 3DS XL jeví mnohem zajímavěji. Nejen, že má větší displeje, ale prakticky všechny její nové parametry jsou vítanou evolucí původního modelu, který nezanedbatelným způsobem vylaďují a zážitek z hraní vylepšují o tolik, o kolik to vůbec při hraní totožných her jde.
No a pak je tu ještě jeden nezanedbatelný faktor - totiž cena. Cenový rozptyl mezi 3DS a 3DS XL je poměrně zřetelný, nějakých 1500 korun rozdílu u velkých obchodních sítí či eshopů. To prostě není málo, o té už zmíněné aktuální ceně v Datartu ani nemluvě. Tohle už je ale na osobních preferencích a finanční situaci každého z vás. Já osobně zatím zůstanu u 3DS, ale po XL budu po očku pokukovat a ve správné chvíli na něj možná přejdu. Díky utilitě System Transfer ostatně není problém na nový přístroj přenést veškerá data ze starého.
Update: 3DS XL má také nový typ antireflexních displejů - odrazivost u 3DS XL je údajně 3%, předchozí model 3DS měl 12%. To znamená 75% zlepšení.