Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Čtvrtek 19.07.2012, 10:50

Patch pro Fez nebude

Phil Fish se rozhodl neudělat další patch pro Fez, protože za jeho certifikaci Microsoft požaduje desítky tisíc dolarů a protože problém s poškozenou uloženou pozicí postihuje jen zhruba jedno procento hráčů. Hmm. Mám k tomu několik postřehů - za prvé, je naprosto šílené, že Microsoft požaduje za certifikaci updatů tak šílené peníze (Tim Schafer už dříve prásknul, že to stojí 40 tisíc dolarů) a že je požaduje dokonce i v případě, kdy je technicky vzato vydavatelem hry. Na druhou stranu je to něco, co Fish moc dobře věděl předem a měl to vzít v potaz při volbě platformy, na kterou svou hru udělá. Bez ohledu na to, že se za něj na Twitteru postavil Schafer či Team Meat má totiž zodpovědnost ke svým zákazníkům, i když je to jen jedno procento. Nebo vám přijde v pořádku, že se vám při reklamaci televize prodejce vysměje, protože by oprava byla příliš nákladná a porucha se týká jen zlomku prodaných přístrojů? Další věc je, že k potřebě patche vůbec nemělo dojít a tak jako u většiny ostatních XBLA her měl vývoj skončit u spolehlivého základního releasu. Všichni víme, jak se Fish s vývojem pral a házet teď všechno na Microsoft je od něj poněkud chucpe. Ne že by to ale nezapadalo do obrázku, který jsem si o něm udělal po shlédnutí Indie Game: The Movie.

Zkrátka a dobře, Fish měl Fez udělat na Steam. Nikomu by se teď omlouvat nemusel a svou hru by mohl patchovat do aleluja. Navíc jsem přesvědčen, že by i více vydělal. Wait... on ho na Steam podle všeho udělá, tenhle tweet je totiž na celé kauze možná nejdůležitější! Fish jím sice patrně porušil svou smlouvu (z nespočtu předchozích případů je evidentní, že se indie vývojáři XBLA her nesmí ani slůvkem zmínit o časové exkluzivitě a svých budoucích plánech), ale to vem čert. V podstatě jsme tušili, že jsou další porty jen otázkou času a teď to tedy víme jistě. Sám jsem si Fez sice na XBLA koupil, ale neměl jsem na něj dostatečný klid (který si tahle hra nepochybně zaslouží) a s chutí si ho tedy zahraju o pár měsíců později někde jinde. Buď na Steamu, nebo ještě lépe na Vitě, kam by se myslím docela hodil.