Všeobecné | Středa 11.07.2012, 14:57
Zaujalo ve hrách: 11. července 2012
Herní studia v téhle pro branži dost kritické době padají jako hrušky, ale nenechte se mýlit, většinou to má své logické důvody. Velmi medializovaný byl nedávný konec 38 Studios - zhusta se o něm psalo jednak proto, že v něm prý všechny svoje peníze utopil bývalý slavný baseballista Curt Schilling, a taky proto, že v investici měl trochu podivným způsobem prsty Rhode Island, nejmenší stát USA. Tady je vyjádření Schillinga, já bych se chtěl zmínit spíše o konci jiného studia, o kterém sepsala pěkný článek Gamasutra. Kaos Studios si vylámali zuby na Homefrontu (navzdory 2,6 milionům prodaných kusů!) a bývalí zaměstnanci v článku vysvětlili, že byl důvodem nekompetentní management a mizerné pracovní podmínky. Některé pasáže jsou až komické (s nešťastným nápadem postavit hru na invazi Severní Koreje do USA přišel sám viceprezident THQ), jiné dost smutné - zatímco vývojáři pracovali půl roku 15 hodin denně 7 dní v týdnu, stejný šéf do médií prohlásil, že jde o "očekávatelnou součást firemní kultury". Třešničkou na dortu pak bylo odstranění lidí, kteří studio opustili v průběhu vývoje, z titulků ve hře. Při čtení článku jsem měl před očima osud 2K Czech, myslím v mnohých detailech až překvapivě podobný (díkybohu zatím bez tragického konce). I tam, podle toho co vím, spousta zkušených vývojářů trpěla špatnými rozhodnutími několika lidí. Nechce se k tomu některý z českých herních serverů/časopisů vrátit? Třeba by po letech někteří lidé byli sdílnější.Mám pocit, že mi něco velmi důležitého uniká, ale nadšení kolem nové Android-konzole Ouya přes veškerou snahu nechápu. Je možná nefér kritizovat projekt, který nikdo neviděl a který je v plenkách (design není definitivní a práce na UI a software teprve začaly, takže plánované vydání v březnu 2013 považuju za nereálné), ale když už Ouya žádá peníze na Kickstarteru, jistou skepsi si snad mohu dovolit. Nejprve to dobré - hardwarové parametry v čele se čtyřjádrovou Tegrou 3 nejsou za cenu 99 dolarů vůbec špatné. Ale zbytek? Kromě opatrného nadšení několika úspěšných vývojářů vůbec netušíme, co se na konzoli bude hrát. Rychlou jehlou ušité porty mobilních her? Kdo se bude pachtit s exkluzivními hrami při nejisté (ve srovnání s PS3/X360 i Android telefony/tablety zcela jistě mizivé) prodejnosti konzole? Jedním z citovaných vývojářů je Marek Rabas z Madfinger Games ("Naše hry se skvěle hodí na televizi, jen potřebujeme jednoduchý způsob, jak je tam dostat. To by mohla dokázat Ouya.") - port z tablet verze by jistě nemusel být složitý, ale úprava na gamepad ovládání by si už nějaký čas a investici vyžádala. Při jakém počtu prodaných konzolí by jim to stálo za to? A je tohle to, co od Ouyi její příznivci čekají? A v čem je vlastně Ouya zajímavější a svobodnější než vývoj na PC? Trochu moc otázek najednou. Pokud jen trochu rozumíte mechanismům herního trhu, musí vám to být minimálně podezřelé. Stejně jako vám musí být podezřelé tvrzení, že budou všechny hry "free to play", za kterým následovalo vysvětlení, že si u každé hry budete moci stáhnout demoverzi a vývojáři budou moci stanovit libovolnou cenu plné verze. No je tohle "free to play"? V tuto chvíli jeho tvůrci na Kickstarteru získali už 2,5 milionu dolarů, přičemž požadovali necelý milion a do konce crowdfundingu zbývá stále téměř celý měsíc. Uf! Přesto v téhle podobně projektu nevěřím. A to ani nemluvím o tom, že 99$ není v jistém ohledu z pohledu hráčů žádné terno. Update: K tématu přidávám rozhovor s překvapenými zástupci Ouya.
Kolega Adam Plechatý si na Twitteru povzdechl (v podstatě...) nad českými médii, která ignorují hry. Na tahle povzdechutí jsem byl dlouho expert já, ale dávno jsem to vzdal. Zjistil jsem, že je to o osobním přístupu té které redakce. Tam, kde pracují hlavy otevřené a lidé, kteří hrám fandí, tam to jde. Jasnými příklady jsou Honza Beránek v ČT24 a Ota Schön v Hospodářkách. A nakonec i ten včerejší článek Pavla Dobrovského v Reflexu Online svědčí o tom, že to tady není zase tak špatné, i když je to trochu jako hrách na stěnu házet (abych citoval Pavla). Mimochodem, Kotaku - před časem jsem ho tu chválil za to, že se z marastu dokázalo vyhrabat a občas produkuje hodně zajímavé články. To může platit i dnes, ale někdy na tomhle herním webu narážím na zpravodajství (třeba a nebo), ze kterého zůstává rozum stát. Každému co jeho jest. I New York Times.
A ještě zajímavá novinka z byznysu herních médií - Penny Arcade zkouší na Kickstarteru získat peníze na to, aby se mohli zcela vykašlat na reklamu. A téměř jistě se svým plánem alespoň částečně uspějí. Je to troufalé? Podle řady lidí ano a zejména jednotlivé tiery (např. 300$) si vysloužily kritické ohlasy. Tenhle článek Eurogameru ale motivy redakce Penny Arcade docela věrohodně vysvětluje a čím déle nad tím přemýšlím, tím více mi jejich plán dává smysl. Někde jsem zaslechl, že si reklamu v browserech blokuje až 40% čtenářů, což je ohromné číslo - teď mají stejní lidé možnost, jak serveru peníze vrátit jinak. Zjevně jí využívají. A ještě jedna poznámka - pokud se nepletu, Penny Arcade na Kickstarteru slibují odstranit reklamu (v různém objemu, viz jednotlivé cíle, ale za kompletní odstranění reklamy očekávají jeden milion dolarů) na jeden rok. Lze z toho odvodit jejich náklady na provoz. Docela síla, ne? Update: K tématu doporučuju také článek na Polygonu.
Twitter Digest
@moolker: Která LEGO hra je nejlepší? Ta, kterou jste hráli jako první. Pravda, protože jsou si všechny hodně podobné. Snad to změní Lego City.
@crecenteb: Dammit, we just drove past the "Pinballz Arcade". Why didn't I drive? Whyyyyyyyyyyy? Tenhle pocit znám ;).
@minitrollcz: Najdi rozdil: Tohle je na Vitu za 1000 kc http://t.co/WXA6JZBL. A tohle je na iPad zadarmo http://t.co/11yBoNN2. Odvrácená strana tradiční podpory, kterou Ubisoft věnuje novému HW. Totéž ostatně zkusil i s několika dalšími hrami.
@aluc4rd: Dohrál jsem znovu MGS 2, tentokrát na Vitě. Příběh mi přišel místy hodně WTF, ovládání mizerný...hry se za těch pár let vážně posunuly. Sám se na MGS kolekci na Vitě chystám a bez obav rozhodně nejsem.
@4colorrebellion: Who saw Brave and noticed that Steve Purcell was listed as a writer. Yes, Steve Purcell, creator of Sam & Max. Very cool. Nevěděl jsem, zajímavé.
@TimOfLegend: Spelunky was so hard, it made me think maybe Super Meat Boy wasn't that hard after all, so I went back and somehow I'm awesome at SMB now!
@MikeMcWhertor: Figured I'd have a couple glasses of wine and then play Spelunky. Turns out that's not a good mix! Dva tweety k děsivé obtížnosti Spelunky. Nemůžu říct, že bych jí sám zvládal s takovým humorem...
@AndreasIlliger: Finally it's coming: Tiny Wings 2! And now it's teaser time: youtu.be/AXUiyK1olZ8. Tak už zítra! Taky přemýšlíte, s čím asi přijde? U mě Tiny Wings bodovala hlavně díky té geniální Main Theme. Pokud by měla dvojka podobně chytlavou hudbu a navíc třeba interaktivní, byl bych happy. PS: Nejspíš jde jen o Tiny Wings HD, byť s novými režimy a split-screen multiplayerem.
@PeterMolydeux: Thinking of starting a kickstarter to raise $50,000 so that I can buy the diamond pick axe in 'Curiosity' and then refuse to use it. Pobavilo ;). Jak mám pro Molyneuxe slabost, tenhle jeho "experiment" smrdí chamtivostí.
@HIDEO_KOJIMA_EN: Visited Naughty Dog studio. Pic w Chrisophe and Evan, the 2 studio heads. Got gifts from them too! pic.twitter.com/BhjQ62fx. Kojimův Twitter je obecně dost pekelný, plný jídla a nezajímavých plků, tohle ale určitě bylo hezké setkání.