Všeobecné | Středa 27.06.2012, 15:34
Zaujalo ve hrách: 27. června 2012
Ještě s velkým zpožděním krátce k E3, která včera vyhlásila vítěze E3 Game Critics Awards. Last of Us vyhrála na celé čáře, jinak to je vcelku spravedlivé. Mě se letos kromě Last of Us na E3 líbilo duo čerstvě oznámených her Beyond a Watch Dog, ze starých známých zaujal nejvíc Splinter Cell, Tomb Raider a Dishonored. O moc víc toho vážně nebylo... zaznamenal jsem sporadické negativní komentáře k E3, třeba na VG247 (spěcháte-li, stačí předposlední odstavec), Gamasutře nebo i Games.cz a docela s nimi souhlasím, byla to letos bída. Daleko víc než všechny AAA hry mě zaujaly hands-on dojmy z Hybrid (velmi originální online střílečka od tvůrců Scribblenauts), The Cave (link na Games.cz), Scale a řada dalších menších indie projektů (další třeba tady). Je to jistě dané mým zájmem o nezávislou produkci, ale daleko víc tím, že prostě o AAA hrách nemám nejmenší chuť číst deset preview. Všichni víme, jak to u AAA her se sliby často dopadá, zatímco u indie her je ten hype jaksi věrohodnější. Zamyslet se ale musím i nad tím, co podotknul Reggie Fils-Aime z Nintenda, který fanoušky své firmy označil za neukojitelné. Něco na tom je a při sledování tria hlavních tiskovek jsem pociťoval tu fanboyovskou touhu slyšet něco úplně nového. Co by ale museli ukázat, abych byl opravdu spokojený? ;)Z E3 bych tedy udělil následující zcela nahodile sepsané ceny. Hrou výstavy také u mě Last of Us, těsně stíhaná indie dvojicí Hybrid a The Cave. Největší příslib a potenciál svorně Beyond a Watch Dog - oboje se jeví fantasticky, ale u obou je také hodně co zkazit. Zklamání výstavy Nintendo (viz moje dojmy z tiskovek), výsměch výstavy jakbysmet Nintendo za to, jak všechno rozředili do tolika tiskovek. Překvapením výstavy pro mě bylo záhadné upozadění Vity ze strany Sony, i když něco podobného můžeme říct i o 3DS a Nintendu. "Skrytá trofej" patří PC a hraní na něm, kterému už předpovídají smrt jen největší hlupáci. A za trend hodný pozornosti vyhlašuju asynchronní multiplayer (kromě Nintenda viz také překvapivě Sim City nebo XBLA hra Ascend). Tak.
O docela zajímavé debatě nad novým trailerem na Hitman: Absolution jsem psal v krátkých zprávičkách - po drtivé kritice Brendana z blogu Critical Damage zareagoval Kill Screen sloupkem, který trailer obhajoval. Nechci se k tématu už znovu vracet (jednou nebo dvěma větami to dost dobře nejde), ale je to pozoruhodné čtení (včetně téměř všech komentářů) a teď stojí za připomenutí, že se Kill Screen za svou reakci omluvil.
Není to tak dávno, co jsem tu psal o cross-play podpoře u některých her mezi Vitou a PS3, řešil se u té příležitosti "drobný" nedostatek v podobě nutnosti zaplatit za obě verze hry zvlášť. A vida, už je tu výjimka - WipEout HD a Fury jsou k dispozici jako DLC expanze do WipEoutu 2048 na Vitě a ti, kdo je mají na PS3 (resp. si koupili digitální verzi, pro verze na disku to bohužel neplatí) si je mohou stáhnout zdarma. Což je dvojnásob velkorysé vzhledem k tomu, že byl WipEout HD tuším vloni nějaký čas zadarmo. Platí to ale i opačně, pokud si je na Vitě koupíte, můžete si je stáhnout i ve verzi pro PS3! Obávám se, že je to jen výjimka daná stářím obou her a tedy nízkou cenou, ale jen tak dál. Mimochodem, WipEout jsem kromě stařičkého prvního dílu nikdy neměl v lásce a nedávno jsem hru vášnivě kritizoval se známými v hospodě, ale vrtalo mi to hlavou, před pár dny 2048ku zkusil a docela si to zatím pochvaluju. Dodatek: výše zmíněné bohužel ne
Letošní Arkádové léto na Xboxu se blíží a Microsoft konečně potvrdil line-up, data vydání a ceny. V mém případě to letos vypadá na koupi Deadlight a Hybrid - multiplayer už hraju spíš výjimečně, ale tenhle herní koncept mi přijde skvělý, tak to určitě zkusím.
Kotaku mě zaujalo sloupkem o tom, že by se měla Sony vykašlat na další Resistance. Jednak tím, že se tam naznačuje, že Sony cíleně zadala vytvoření Resistance jako klonu Halo. A také tím, že Luke Plunkett v závěru smířlivě navrhuje počkat na novou generaci konzole, dát tomu čas a najít jiné studio, které udělá reboot. Tomu se musím smát, to jen výjimečně dopadá dobře a hlavně je to zlo ve smyslu ždímání známé, byť slabé značky. Daleko raději uvidím od toho studia nové IP se zcela novým námětem a s podporou Sony. Trošku mě to od Kotaku mrzelo, jinak ale s "nemastností" značky Resistance musím souhlasit.
Vyšla nová kniha o herní branži. Gamers at Work je sestavená z rozhovorů s osmnácti úspěšnými postavami herní historie počínaje Nolanem Bushnellem či Tripem Hawkinsem a konče Warrenem Spectorem nebo Jasonem Rubinem. Právě úryvek z rozhovoru s Rubinem zveřejnili na GI.biz (ještě bude druhá část) a naprosto mě pro knihu nadchnul, takže jsem si jí objednal. Rubin hází jeden skvělý příběh za druhým - vypráví o svých začátcích, kdy s kamarádem ve 15 letech vytvořili první hru (a uspěli!), o kontraktu a první profi hře pro EA a hlavně o vývoji Crashe Bandicoota, který se mimochodem v počátcích jmenoval Sonic's Ass. Hádejte proč. Rozhovor doporučuju, ke knize se určitě ještě vrátím, ale je to zjevně "safe bet".
Twitter Digest:
@brada_cz: Tak jsem konecne nemcoura zlomil a posila Sega Mega CD dev kit pic.twitter.com/4216VrEj. No podívejme, jací jsou u nás sběratelé. Viz obrázek - na drzý dotaz na cenu jsem dostal odpověď, že by za to byla Škoda Favorit v dobrém stavu ;-).
@moolker: Takovouhle reakci na bídnou hru jen tak neuvidíte: http://t.co/1cgekYdo Lidé požadují stažení Revelations (sbírá známky 1-2/10) ze Steamu. Tohle je fakt zajímavé. Svědčí to o tom, že je proces schvalování her na Steam ve Valve značně nedokonalý. Víme to ze zpráv o skvělých hrách, které byly odmítnuty a teď to platí i naopak - jsou přijaty špatné hry.