Všeobecné | Pátek 23.03.2012, 23:55
Dohráno: Q.U.B.E.
Q.U.B.E. je první hra, která vznikla díky aktivitě Indie Fund - tu založilo několik úspěšných nezávislých vývojářů (například Jonathan Blow nebo zakladatelé studií 2D Boy a thatgamecompany), aby umožnili realizaci zajímavých projektů, jež by měly jinak problém s financováním. Investiční model je docela zajímavý a férový, jeho úspěch ale stojí a padá zejména na výběru projektů. Ten se skupině vývojářů/investorů zatím daří a oběma prvním vydaným hrám (vedle Q.U.B.E. také Dear Esther) se podařilo vrátit investici během několika málo dní. Vývojáři Q.U.B.E. "vypůjčených" 90 tisíc dolarů dokázali vrátit už po čtyřech dnech prodeje na Steamu a 12 tisíc prodaných kusech hry v lednu tohoto roku - veškerý další zisk tedy jde přímo Toxic Games včetně verzí chystaných pro iOS, Mac (ty už byly ohlášené) a možná i PSN/XBLA. To jsou skvělé zprávy, i když je samozřejmě otázkou, nakolik úspěchu pomohla publicita spojení s konceptem Indie Fund a třeba i zdánlivě zanedbatelná Notchova zmínka na Twitteru (reklama zdarma cílená na stovky tisíc lidí, to se počítá...).Trochu možná mezi řádky cítíte odstup a cítíte ho správně. V žádném případě nelituju, že jsem za Q.U.B.E. vysolil 11 Euro (ke koupi na Steamu). Bavil jsem se slušně, jen mi hra připadá trochu přeceňovaná. Podobnost s Portalem (to je chtě nechtě asi první věc, která vás při pohledu na obrázky nebo trailer napadne) nevidím jako problém, naopak je to dvojsečná zbraň - na jedné straně tvůrcům jistě pomohla v publicitě, na straně druhé s sebou automaticky přináší vysoké očekávání, které prostě nešlo naplnit. Autoři to vyhodnotili tak, jak to vyhodnotili, vězte však, že čím dřív přestanete v duchu Q.U.B.E. s Portalem porovnávat, tím víc si hru užijete. Dokážete-li jí posuzovat v rámci indie měřítek s vědomím toho, že za vývojem stojí tříčlenný tým a výše zmíněný rozpočet, oceníte jeho jinakost a prožijete pěkné dva večery bez ohledu na nudnou grafiku, otravnou hudbu, neexistující příběh (viz rozhovor níže) a náhodné řešení některých hádanek.
To je ostatně asi moje největší výtka. Všechno ostatní vem čert, ale v pokročilé fázi hry jsou dvě překážky, které prostě logickým přístupem nelze vyřešit. Vyžadují experimentální přístup pokus/omyl a takřka náhodné přesouvání kostek, což jde zcela proti poctivému pojetí zbytku hry a podstatě puzzle žánru jako takového. Je to škoda, ač se Q.U.B.E. podobností s Portalem dobrovolně připravilo o ambice, rozhodně má svůj potenciál a i při relativně krátké herní době postupně nabízí i překvapivě rozmanitou herní mechaniku. Chybí mu "production value" profesionálních produktů, ale na to už jsme na indie scéně zvyklí. A ruku na srdce, kdyby tahle hra měla atributy profesionální hry, neobešla by se bez nadbytečného střílení, zbytečného multiplayeru nebo "day one" DLC. Za to dík.
Doporučená četba: Čerstvý rozhovor s autorem příběhu hry (velká část jeho práce byla na poslední chvíli odstraněna, původně byl v plánu charakter podobný GLADOSu). * Rozhovor s šéfem Toxic Games o vývoji hry. * Recenze v GamePage (upřímně řečeno dost debilní, alespoň ale s praktickými ukázkami - 70/100) a na Hrej (až překvapivě nadšená - 9/10), případně kritičtější hodnocení Zeala na blogu Casual Core.